Gå til innhold

Hvordan kan et 12V bilbatteri være farlig?


Anbefalte innlegg

Vil anta at 96.1 nΩ·m betyr 96.1*10^-9 (n=nano) ohm pr. meter - gang tallet med antall meter strømmen må gå igjennom.

6730014[/snapback]

 

nah, tror du deler på tversnittsarelaet for en ønsket leder dimensjon, for så å få resistansen per meter. jo større areal, jo lavere motstand.

 

dvs X nano-ohm / Y m^2 (for din leder) = antall ohm per meter av din leder

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elektrisk resitivitet: (rho)

 

rho = R*A/L [Ohm*m]

 

R er motstandsverdien [Ohm]

A er tverrsnittareal [m^2]

L er lengden strømmen skal gjennom [m]

 

Elektrisk konduktivitet: (sigma)

 

sigma = 1/rho [siemens/m]

 

sølv: 63.01 × 106 S*m^-1 (20C)

kobber: 59.6 × 106 S*m^-1 (20C)

 

 

Beregning av motstandsverdi når du vet rho blir slik:

R=rho*L/A [Ohm]

Hvis du har rho = 96.1 nanoOhm*m, L=1m og A=5mm^2 blir motstandsverdien:

 

R= 96.1*10^-9*1/(5*10^-6)=19.22mOhm

R(L) = 19.22mOhm*L [mOhm/m]

Lenke til kommentar

Det er livsfarlig viss batteriet kortslutter i alle fall, da det kan (og vil) eksplodere, med tilhørende syreregn.

Motstanden i aluminium er 0,03 ohm i en 1 meter lang leder på 1 kvadratmillimeter, ser at formelen for motstand i en leder er postet her alt.

Min faglærer fortalte meg at viss jeg får spenningen fra en slik coil som ble beskrevet gjennom en ring, kan jeg ta av huden på fingeren under ringen som en fingerbøl etterpå, så ta av ringer og armbånd når du skrur bil :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er livsfarlig viss batteriet kortslutter i alle fall, da det kan (og vil) eksplodere, med tilhørende syreregn.

6736915[/snapback]

 

Det er nå en gang ikke slik at et batteri som kortsluttes -må- eksplodere, tid er en faktor her. Dette skal ikke tas som en generell oppfordring til å eksperimentere.

Lenke til kommentar

Batteriets indre resistans må taes med, ja. Ta batteriets spenning (Volt) og del det på batteriets indre resistans + den ytre resistansen, fex en skiftenøkkel (Ohm). Da får du kortslutningsstrømmen i Ampere. Den indre resistansen varierer fra batteri til batteri, men de vi regna med på skolen hadde for det meste 0.05 ohm og lignende.

Lenke til kommentar

Den største reele faren ved å kortslutte et bilbatteri er gnistregnet og varmgange i det du kortslutter med om korslutningen vedvarer.

Har sett en 10 mm bolt helt rød etter at batteriet veltet i en bilcrossbil og kortsluttet via nettop denne bolten som var en del av festet til batteriet.

Om batteriet skulle eksplodere hver gang det ble kortsluttet så tenk bare på hvor mye strøm en kaldstart krever av batteriet, er ikke så lang unna en kortslutning det.

Lenke til kommentar
72 mA er regner man for dødelig strøm.

6458703[/snapback]

wtf?

 

Var på sykehuset og skulle teste nervene ved å sende strømstøt gjennom armen, mener å huske at det stod 100mA på skjermen :hmm:

 

Prøvde sykepleieren å drepe meg, eller leste jeg feil?

Lenke til kommentar
72 mA er regner man for dødelig strøm.

6458703[/snapback]

wtf?

 

Var på sykehuset og skulle teste nervene ved å sende strømstøt gjennom armen, mener å huske at det stod 100mA på skjermen :hmm:

6770084[/snapback]

I den gamle læreboka mi står det at ~50mA er dødelig, i Mythbusters sa de 45mA (gjennom hjertet).

Endret av different
Lenke til kommentar

Må jo huske at hvor lenge du blir utsatt for strømmen har mye å si. Sålenge du greier å rive deg løs er nok den dødelige strømmen mye høyere enn 50 mA, men blir du sittende fast med så stor strøm så dør etterhvert. Dette er også veldig avhengig av hvor mye personen tåler. Noen tåler kanskje dobbelt så mye mens andre tåler mye mindre.

Lenke til kommentar

Største faren er strømgjennomgang gjennom hjertet.

Og selv om det er kortvarig har folk tidligere dødd opptil et døgn etterpå av strømgjenomgang.

Det er derfor jordfeilbrytere på bad har en utløserstrøm på under 30mA.

Strømgjennomgang internt i armer og bein er mindre farlige men man vet ikke enskadene av det enda.

Snakker da om 230V.

Muskelstimulatorer som brukes har kontrolerte utganger som hindrer at det går for store strømmer men det er fortsatt en viss fare med hjertet da det tåler mye mindre en resten av kroppen.

Lenke til kommentar
Likestrøm er vel her farligere enn vekselstrøm, pga. du her får kjemiske forandringer.

6773851[/snapback]

 

Vekselstrøm er kjent for å vær det farligste siden det setter hjertet helt ut av rytmen.

6774361[/snapback]

 

Det kommer vel ann på strømstyrke/spenning, frekvens, og hvor strømmen går igjennom...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...