ChrML Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) Vekselspenning kan ikke lage lysbuer enkelt ettersom den går igjennom 0 punktet så ofte eller noe sånnt? Har aldri fått 230V til å gå gjennom 1mm luft. Vi prøvde ikke noe spesiellt på det da vi hadde 300V likespenning (seriekoblede likerettere), men jeg tror ikke vi hadde noe tilfelle da det gikk igjennom luft. Må det en "brytningsspenning" til kanskje? Vi har en transformator fra 230V til 4600V her på skolen. Den ledet strøm fint gjennom 2 cm luft (målte 6-7 ampere) sålenge det var "urenheter" tilstedet. For eksempel røyken fra en lighterflamme. Når strømmen først var i gang med å gå gjennom luften fortsatte den selv om røyken ble fjernet. Dette er vekselspenning vel og merke. Endret 9. juli 2006 av chrml Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) jepp, betegnelsen "luft" i seg selv er en meget upresis beskrivelse for et medium luftfultighet og urenheter og røyk vil selvsagt innvirke på ledningsevnen og hvilken spenning man må opp i for å få gjennomslag De fleste har sikkert sett lyseblå gnister i stikkontakter. EDIT: En liten diskresjon: Når man bryter likestrøm, (også fra et 12V batteri) vil du få indusert en motspenning som ikke er knyttet til spenningen, men strømmen som gikk. Så en stor strøm (fra f.eks et bilbatteri) vil når den brytes igjen (hvis den ikke rekker å lade ut batteriet), kunne gi en høy nok spenning. Endret 9. juli 2006 av Torbjørn Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Jojo, vet jo at det ikke er en direkte lysbue. Men det som skjer er vel ikke så langt ifra det samme som skjer ved en lysbue, det jeg har latt meg bli fortalt på skolen, men har jo ingen førstehåndserfaring. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 For å si det sånn, coil'en i en bensinmotor lager en et par mm lysbue av tilsynelatende 12V spenning. (og bilen hoster når disse blir for slitt, for stor avstand) så helt umulig er det ikke, det kan være dette de mente. (motpuls av indusert spenning) Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Det er mange tusen volt som lager de få millimeterene med gnist som trengs i en bensinmotor. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Trenger ikke så høy spenning for å dra en lysbue. Lysbuen må derimot tennes først, noe en kortslutning fint kan greie. Kortslutter man f.eks i ei hovedfordeling med sikringer i 1000A størrelse og oppover skjer det veldig ofte at det dannes en lysbue etter kortslutninga som fortsettert å brenne så lenge spenningen er påsatt. Om 12V er nok til å dra lysbue med vet jeg ikke men 230V er mere en nok så lenge du har strømforsyning å mate etter med. Gamle sveiseapparat er ikke annet en en stor tranformnator med likeretter på uten noe slags glattekondensatorer eller andre mekanismer som glatter ut likespenningen, så her også går spenningen i null 100 ganger i sekundet og man har fortsatt en pen slysbue ved sveising. Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Det er ikke uvanlig med vekselspenning på sveiseapperat, og de har heller ikke så høy spenning, TROR 60-70V er det høyeste som er lovlig. Men er 3 år siden jeg hadde det faget så jeg husker ikke nøyaktig. Så det er ikke noe problem å lage lysbue med ganske lav spenning, sålenge strømkapasiteten er høy. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Jeg går elektro nå og fikk vite at en coil genererer ca. 25 kilovolt fra 12 volt. Dessuten for å få en lysbue til å starte uprovosert så må man ha en krystall som utesttes for over 25 kilovolt per mm med lysbue. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 (endret) Hvis du ligger en skiftenøkkel mellom polene så smelter den. (Motstanden er bitte bitte liten, a = 12v/0.001 ohm) Vet ikke nøyaktig da. Anyone? Endret 23. august 2006 av chills Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 i såfall så må det være en skiftnøkkel av et metall av lavt smeltepunkt. Men det går sikkert ann å få det til Jeg holder på å lage en coil nå. Blir spenende å se om jeg får noen resulater. mangler bare en kjærne Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Aluminium smelter lett. Tøft, lykke til. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Hæ? Aluminium har da et svært høyt smeltepunkt i forhold til f.eks. jern, derfor det var dyrere enn gull i begynnelsen? Eller er det bare produksjonen som krever ekstrem varme? Lenke til kommentar
muffe Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Smeltepunkt for aluminium ved 1 atm trykk: 660 grader C Smeltepunkt for jern ved 1 atm trykk: 1538 grader C Smeltepunkt for rustfritt stål ved 1 atm trykk: 1430 grader C Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 i såfall så må det være en skiftnøkkel av et metall av lavt smeltepunkt.Men det går sikkert ann å få det til 6728078[/snapback] Jeg aner ikke motstanden i en skiftenøkkel, men hvis det chills sier stemmer, så vil det (hvis batteriet greier det) gå 12 000 A gjennom den, altså 144 000 W. Jeg tviler på at batteriet greier å levere så mye, pleier de ikke å være på 60-70 Ah? Fant denne motstanden for jern på Wikipedia: 96.1 nΩ·m. Hva betyr den i virkeligheten? Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 (endret) Har ved anldening kortsluttet bilbatterier med fastnøkler (det er ingen som skrur bil med skiftenøkkel må vite), du får et salig gnistregn, og er du heldig sveiser nøkkelen seg fast i polene. Da batteriet har en kortsluttningsstrøm på 'mangehundreogfemti' ampere sier det seg selv at her får vi en liten varmeutvikling. Hva da om du har en ring på fingeren, som kommer mellom verktøy og ene polen? Jeg tar i allefall av meg alt av ringer, klokker etc før jeg begynner å skru bil.... Men å sette fingrene på polene av et 12v batteri, ufarlig. endrebjorsvik: IIRC så ligger kortsluttningsstrømmen på et 60Ah batteri rundt 6-700A, skal se om jeg finner tall på det. Jeg fant, jeg fant Her er oppgitt "kaldstartstrøm", om den er lavere eller samme som korsluttningsstrømmen vet jeg ikke. Endret 23. august 2006 av Ingebrigt Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Hæ? Aluminium har da et svært høyt smeltepunkt i forhold til f.eks. jern, derfor det var dyrere enn gull i begynnelsen? Eller er det bare produksjonen som krever ekstrem varme? 6728952[/snapback] det var vanskelig å oppdrive. derfor napoleon m/venner hadde bestikk av aluminium etc. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Vil anta at 96.1 nΩ·m betyr 96.1*10^-9 (n=nano) ohm pr. meter - gang tallet med antall meter strømmen må gå igjennom. Lenke til kommentar
esa Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 hm, eg lurer på en ting.. hvordan kan man "lade" en bil batteri for å få en stor "sjokk", som du får i en elektriske fluesmekker (med to AA batterier)? esa Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Du kan ikke. Et bilbatteri har sin faste spenning og så mange prosent over det kommer du ikke. Det som gir sjokket i små batteridrevne dingsebumser er en liten bit elektronikk. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Samt at avstanden mellom "polene" er langt mindre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå