Gå til innhold

Hvordan kan et 12V bilbatteri være farlig?


Anbefalte innlegg

Vekselspenning kan ikke lage lysbuer enkelt ettersom den går igjennom 0 punktet så ofte eller noe sånnt? Har aldri fått 230V til å gå gjennom 1mm luft. Vi prøvde ikke noe spesiellt på det da vi hadde 300V likespenning (seriekoblede likerettere), men jeg tror ikke vi hadde noe tilfelle da det gikk igjennom luft.

 

Må det en "brytningsspenning" til kanskje? Vi har en transformator fra 230V til 4600V her på skolen. Den ledet strøm fint gjennom 2 cm luft (målte 6-7 ampere) sålenge det var "urenheter" tilstedet. For eksempel røyken fra en lighterflamme. Når strømmen først var i gang med å gå gjennom luften fortsatte den selv om røyken ble fjernet. Dette er vekselspenning vel og merke.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp, betegnelsen "luft" i seg selv er en meget upresis beskrivelse for et medium ;) luftfultighet og urenheter og røyk vil selvsagt innvirke på ledningsevnen og hvilken spenning man må opp i for å få gjennomslag

 

De fleste har sikkert sett lyseblå gnister i stikkontakter.

 

EDIT: En liten diskresjon: Når man bryter likestrøm, (også fra et 12V batteri) vil du få indusert en motspenning som ikke er knyttet til spenningen, men strømmen som gikk. Så en stor strøm (fra f.eks et bilbatteri) vil når den brytes igjen (hvis den ikke rekker å lade ut batteriet), kunne gi en høy nok spenning.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

For å si det sånn, coil'en i en bensinmotor lager en et par mm lysbue av tilsynelatende 12V spenning. (og bilen hoster når disse blir for slitt, for stor avstand) så helt umulig er det ikke, det kan være dette de mente. (motpuls av indusert spenning)

Lenke til kommentar

Trenger ikke så høy spenning for å dra en lysbue.

Lysbuen må derimot tennes først, noe en kortslutning fint kan greie.

Kortslutter man f.eks i ei hovedfordeling med sikringer i 1000A størrelse og oppover skjer det veldig ofte at det dannes en lysbue etter kortslutninga som fortsettert å brenne så lenge spenningen er påsatt.

Om 12V er nok til å dra lysbue med vet jeg ikke men 230V er mere en nok så lenge du har strømforsyning å mate etter med.

 

Gamle sveiseapparat er ikke annet en en stor tranformnator med likeretter på uten noe slags glattekondensatorer eller andre mekanismer som glatter ut likespenningen, så her også går spenningen i null 100 ganger i sekundet og man har fortsatt en pen slysbue ved sveising.

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig med vekselspenning på sveiseapperat, og de har heller ikke så høy spenning, TROR 60-70V er det høyeste som er lovlig. Men er 3 år siden jeg hadde det faget så jeg husker ikke nøyaktig.

 

Så det er ikke noe problem å lage lysbue med ganske lav spenning, sålenge strømkapasiteten er høy.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
i såfall så må det være en skiftnøkkel av et metall av lavt smeltepunkt.

Men det går sikkert ann å få det til :D

6728078[/snapback]

Jeg aner ikke motstanden i en skiftenøkkel, men hvis det chills sier stemmer, så vil det (hvis batteriet greier det) gå 12 000 A gjennom den, altså 144 000 W. Jeg tviler på at batteriet greier å levere så mye, pleier de ikke å være på 60-70 Ah?

 

Fant denne motstanden for jern på Wikipedia: 96.1 nΩ·m. Hva betyr den i virkeligheten?

Lenke til kommentar

Har ved anldening kortsluttet bilbatterier med fastnøkler (det er ingen som skrur bil med skiftenøkkel må vite), du får et salig gnistregn, og er du heldig sveiser nøkkelen seg fast i polene. Da batteriet har en kortsluttningsstrøm på 'mangehundreogfemti' ampere sier det seg selv at her får vi en liten varmeutvikling. Hva da om du har en ring på fingeren, som kommer mellom verktøy og ene polen?

 

Jeg tar i allefall av meg alt av ringer, klokker etc før jeg begynner å skru bil.... :yes:

 

Men å sette fingrene på polene av et 12v batteri, ufarlig.

 

endrebjorsvik: IIRC så ligger kortsluttningsstrømmen på et 60Ah batteri rundt 6-700A, skal se om jeg finner tall på det.

 

Jeg fant, jeg fant

Her er oppgitt "kaldstartstrøm", om den er lavere eller samme som korsluttningsstrømmen vet jeg ikke.

Endret av Ingebrigt
Lenke til kommentar
Hæ? Aluminium har da et svært høyt smeltepunkt i forhold til f.eks. jern, derfor det var dyrere enn gull i begynnelsen? Eller er det bare produksjonen som krever ekstrem varme?

6728952[/snapback]

 

det var vanskelig å oppdrive. derfor napoleon m/venner hadde bestikk av aluminium etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...