ChrML Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Har hørt mange rykter om at 12V bilbatterier er livsfarlige dersom man berører begge polene, men jeg kan ikke skjønne dette etter å ha gått et år på elektro. Strømmen er spenningen delt på resistansen, og ettersom et menneske har flere hundre ohm bare igjennom huden kan det umulig kunne gå en farlig strøm gjennom kroppen fra batteriet. Det kan riktignok levere en strøm på flere hundre ampere men dette er bare dersom resistansen koblet til er liten. Har også berørt 230V vekselspenning flere ganger fra stikk kontakten ved uhell og med vilje. Jeg skjønner at dette kan være farlig da det er vanskelig å slippe noen ganger, mange sikkert tåler mye mindre enn meg og det kan bli værre når man er våt eller barbeint på jordet underlag. 12V er ingenting mot dette og 9V batterier kan berøres helt fint. 40V fra likeretteren går heller ikke gjennom huden min (ingen merkbar strøm). Er ryktene om 12V bilbatteriet sanne? For meg høres det helt umulig ut... Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Jeg tror det er riktig det du sier. Det finns mange rare ideer om hva som er farlig, men kilden til bilbatteriets skumle 12V, er nok den store strømmen det kan levere. Hvis du forresten klemmer godt på en spenningskilde på 40V med hver hånd, bør du kunne kjenne strømmen gjennom overkroppen. 72 mA er regner man for dødelig strøm. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Kanskje det ligger i at hvis du kortslutter ett bilbatteri med en skiftenøkkel eller lignende så gnister det ganske bra (pga skiftenøkkelens lave resistans, ergo stor strøm). Enkelte med lite peiling kan kanskje lett tro det blir like ekstremt dersom en person med flere tusen ohms resistans berører begge polene. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Det som vistnok kan være farlig med batterier, er at det kan være gass fra baterisyren rundt batteriet, og dersom man får en gnist i nærheten så kan hele greia eksplodere. Lenke til kommentar
Balthazor Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Under krigen fant man ut at du trenger over 50 v AC for å drepe et menneske. Dette gjelder ikke likestrøm. Likestrøm veksler ikke mellom null punktet og kan lettere dytte strøm gjennom kroppen din enn vekselspenning. Nå er det mange år siden jeg leste på elektro, og jeg har aldrig hørt om noen som har fått strøm gjennom seg ved å berøre begge polene samtidig. Kansje det er mulig hvis du er gjennomvåt og i tillegg står barbent på gresset? Men det er som Patz sier. Det er gassen i akkumulatorene som er farlig. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) Vekselspenning dytter strøm like godt gjennom kroppen som likespenning. Årsaken er at AC spenningen måles som middelverdien av sinuskurven der toppverdien er en del høyere en middelverdien. Husker ikke de eksakte faktoren men f.eks. så har 230V AC en toppverdi på litt over 300V. Endret 9. juli 2006 av perpyro Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Bør kunne kjenne vekselspenning bedre da dette har en høyere toppverdi. 50V vekselspenning har en toppverdi på 50 / 0.707 = 70V. De gangene spenningen er på topp vil det gå en høyere strøm enn med samme spenningen likespenning, men bare i korte intervaller. Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Et menneske er rundt regnet 2,5kOhm.... sånn i motstand sett, så er ikke dette all verden, og det er fult mulig og få et stort støt fra bilbatteri. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Grensene for tillatt berøringsspenning er jo også 50V AC og 120V DC. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Grensene for tillatt berøringsspenning er jo også 50V AC og 120V DC. 6459819[/snapback] Dette skydes vel at 50Hz forstyrrer hjerterytmen noe DC ikke gjør og at det er derfor toleransen for DC er høyere. Som chrml skrev så vil 50V AC ikke gi høyere toppverdi en 70V Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Hvis vi sier at motstanden er 2500Ω, så blir strømmen: 12V / 2500Ω = 0.0048A = 4.8 mA. Hvor mye motstand et menneske har kommer an på hvor du setter på spenningen. Jo tynnere hud desto mindre motstand. Fingrene har veldig tykk hud. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Mange tror det er spenningen, målt i Volt, som dreper. Men det er amper som dreper, altså "mengden" strøm som dreper. Torbjørn påpeker at 72 mA er dødelig mengde strøm, og jeg regner med dette da er målt ved hjertet (?) slik at det forårsaker kritisk hjertestans. Dermed kan man trygt få i seg flere titusenvis av volt og overleve, bare det er ved lav amper. Siden spenninga da er så stor vil det nok gjøre vondt dog. På samme måte kan du dø ved usle 12 volt dersom det er stor amper. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Etterhvert som spenningen øker så vil overgangsmotstanden i huden gå ned og derfor vil den totale motstanden gå ned. Ved 600V så er ovegangsotstanden borte og det blir i praksis som å koble til elektroder under huden og da blir motstanden fra punkt A til punkt B liten uavhengig hvor det måtte være. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) skag1, jeg er ikke helt enig der. Med så liten spenning som 12V vil kroppens motstand ® være altfor stor for at en merkbar strøm skal kunne trenge gjennom. Hvis du legger et 9 volts batteri på tungen vil du kjenne en liten strøm ettersom der er det lite resistanse. Formelen for strøm, spenning og resistanse er U = I * R. Dersom du har to av faktorene, for eksempel spenningen satt på og resistansen i mennesket blir strømmen I = U / R. Liten spenning, stor resistans, stor strøm går ikke an. Endret 9. juli 2006 av chrml Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) Mine kunskaper er basert på hva jeg lærte i naturfag på grunnkurs allmennefag for 6 år siden Endret 9. juli 2006 av skag1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 En regnfull sommerdag med fuktige hender vil du nok kjenne litt pirring om du tar i begge polene, er helt ufarlig men kan kjennes litt ubehagelig, jeg liker det ikke i allefal. Lenke til kommentar
Balthazor Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Under krigen fant man ut at du trenger over 50 v AC for å drepe et menneske. Dette gjelder ikke likestrøm. Likestrøm veksler ikke mellom null punktet og kan lettere dytte strøm gjennom kroppen din enn vekselspenning. 6459283[/snapback] TAkk for at dere korigerer meg, det jeg har skrevet er feil. Nå er det mange år siden jeg leste på elektro, og jeg har aldrig hørt om noen som har fått strøm gjennom seg ved å berøre begge polene samtidig. Kansje det er mulig hvis du er gjennomvåt og i tillegg står barbent på gresset? Men det er som Patz sier. Det er gassen i akkumulatorene som er farlig. 6459283[/snapback] Da er det en myte at en 12V bil batteri er farlig for menneske, annet enn gassen som er svært antennelig. Grensene for tillatt berøringsspenning er jo også 50V AC og 120V DC. 6459819[/snapback] Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Gassen dannes vel nesten utelukkende når batteriet lades? Knallgassen, hydrogen. Det som er farlig med bilbatteri er at når det kortsluttes så slipper det ut mye energi på kort tid og en slags lysbue oppstår. En kan da få stygge brannsår (kanskje få syre på seg og?). Husker når jeg var i branntjenesten oppi bardufoss så var det en kar som greide å sette en jerrykanne oppå ett batteri til en beltevogn. Trenger vel ikke å si at det ble full utrykkning og mange totalskadde beltevogner av det (den dyre typen sådan). Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Vekselspenning dytter strøm like godt gjennom kroppen som likespenning.Årsaken er at AC spenningen måles som middelverdien av sinuskurven der toppverdien er en del høyere en middelverdien. Husker ikke de eksakte faktoren men f.eks. så har 230V AC en toppverdi på litt over 300V. 6459638[/snapback] Del 230V på 0.707, og du får maksimumsverdien (i dette høvet ca. 325V). Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Gassen dannes vel nesten utelukkende når batteriet lades? Knallgassen, hydrogen. Det som er farlig med bilbatteri er at når det kortsluttes så slipper det ut mye energi på kort tid og en slags lysbue oppstår. En kan da få stygge brannsår (kanskje få syre på seg og?). Husker når jeg var i branntjenesten oppi bardufoss så var det en kar som greide å sette en jerrykanne oppå ett batteri til en beltevogn. Trenger vel ikke å si at det ble full utrykkning og mange totalskadde beltevogner av det (den dyre typen sådan). 6463275[/snapback] Lysbue er et ganske annet fenomen, og det vil du aldri se over et bilbatteri. Tømmer du et bilbatteri på kort tid, smelter/brenner du sikkert opp ting omkring strømgangen. Lysbuer (som "strøm gjennom luft") er direkte knyttet til spenningen, og der er ikke 12/24 volt særlig å snakke om. Røffly regner man 100 Volt per cm luft. Det blir et problem når man ønsker å bryte likestrømmer i høyspentanlegg (trafostasjoner etc..) vekselstrømmen bryter seg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå