Gå til innhold

Macbook eller pc?

Anbefalte innlegg

Fint at dere liker tråden min :)

Jeg har vel litt mer lyst på PC enn Mac, men med Mac så er utvalget mye mindre og jeg vet hvilken modell jeg vil ha.

Mens med bærbare PC'er er det uttallige modeller og jeg har ikke peiling på hva jeg skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada-jada:

Om du skal leke moderator, så bør du holde deg unna fornærmelser. Selv om en er av en annen oppfatning enn de man diskuterer med, så trenger man ikke å trykke inn så mye negativt om motparten som mulig. Dette er usaklig, og svekker dine egne retoriske innvirkninger i tråden (i tillegg til å være et irritasjonsmoment for de det er rettet mot selvsagt).

Og komme med at man må skru på aut oppdate og la være å trykke på alt som blinker osv blir for dumt :no:

Hva slags argument er det? Forklar hvorfor det blir for dumt i det minste. Riste på hodet hjelper lite.

Angående "feil sider"; for at man skal få et virus holder det ikke å gå inn på en side, det innebærer også (i det minste) å svare "ja" på et sikkerhetsrelatert spørsmål. I tillegg er det ikke direkte vanskelig å skjønne hva som er risikabelt og hva som ikke er risikabelt.

Du kan si hva du vil, men hvis du ikke har driftet et nettverk før eller har drevet med generell IT-support vet du nok ikke hvor lite hvermansen kan om software.

Her derimot, er vi inne på HW.NO, hvor de fleste har snøring nok til å styre unna virus, forhåpentligvis også trådstarter. Derfor kan det argumentet være dårlig i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Vel du har tydligvis ikke lært hva PM er enda... :innocent:

Gå til Meldinger og trykk på PM knappen og send en privat beskjed i stedet for å ødelegge en tråd...

PS-Litt skuffet over at et GENI som deg ikke skjønte dette samt dette ikke diskuteres lenger fra min side i denne tråden...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Jeg har vel litt mer lyst på PC enn Mac, men med Mac så er utvalget mye mindre og jeg vet hvilken modell jeg vil ha.

Mens med bærbare PC'er er det uttallige modeller og jeg har ikke peiling på hva jeg skal kjøpe.

6466277[/snapback]

Jeg var i samme situasjon som deg for et par uker siden, og jeg endte opp med Asus A6JA . Dette er noe jeg ikke angrer på. Maskinen er relativt lett og ser ganske godt ut. Dessuten så er grafikkløsningen ganske respektabel. De eneste ankepunktene slik jeg ser det, er at Asus har valgt å bruke FAT32 som filsystem! Og så er det litt dumt at man må bruke tastekombinasjon Fn+<entast> for å justere volum. Dette krever programvarestøtte og er mer tungvindt enn et "hjul" man kan vri på.

Asus A6JA oppfyller alle kravene dine, men det er mulig du klarer deg med noe billigere. Jeg har forstått det sånn at den "enkleste" macbooken er billigere, og denne er sannsynligvis "god nok" for deg. Siden jeg avtjener førstegangstjenesten så trengte jeg en maskin som kunne erstatte den stasjonære, men det er kanskje ikke en "skrivebordserstatter" du er ute etter? I så fall vil jeg si at "Mac" er et verdig alternativ :-) pris/ytelsesmessig.

Lenke til kommentar
Vel du har tydligvis ikke lært hva PM er enda...  :innocent:

Gå til Meldinger og trykk på PM knappen og send en privat beskjed i stedet for å ødelegge en tråd...

PS-Litt skuffet over at et GENI som deg ikke skjønte dette samt dette ikke diskuteres lenger fra min side i denne tråden...

6466867[/snapback]

Nei, men det er greit. Jeg gidder ikke å bruke noe mer tid på deg hvis du ikke klarer å oppføre deg.

[EDIT: Beklager trådstarter, tråden din ble noe forsøplet.]

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Vel du har tydligvis ikke lært hva PM er enda...  :innocent:

6466867[/snapback]

Nei, men det er greit. Jeg gidder ikke å bruke noe mer tid på deg hvis du ikke klarer å oppføre deg.

[EDIT: Beklager trådstarter, tråden din ble noe forsøplet.]

6466940[/snapback]

Det er vel heller du som har et problem med å oppføre deg da han inviterer deg til å ta diskusjonen over PM i stedet for å ta dette i denne tråden.

Det er utrolig barnslig at noen må ha det siste ordet i en diskusjon i en tråd da man heller kan sende private meldinger å løse dette.

Lenke til kommentar

du sier du skal bruke PC´en til Spilling også, da må du ikke gå for Mac, du kan ikke spille BF2 eller noe sånne spill på den.

med mindre du instalerer Windows Xp Emulator på den, men da blir det mye Bug i spillene, artifacts osv.

gå For Pc´en du!

Lenke til kommentar

Siden jeg lurer på mye av det samme, så spør jeg her, heller enn å lage en nesten tilsvarende tråd.

Jeg sitter og ser litt igjennom bærbare pcer som skal brukes når jeg begynner å studere til høsten.

Kravene den skal dekke er i første omgang tekstbehandling. Jeg kommer også til å bruke den til å se på film og høre på musikk.

Jeg vil gjerne også ha muligheten til å spille spill som Diablo og Quake 3 på toget.

Ellers vil den vel bare bli brukt til IRC på senga.

Jeg har litt lyst på MacBook fordi den virker litt "spennende" og fordi jeg har brukt Mac veldig mye, så jeg blir litt "dratt" mot den.

Jeg skjønner at OSX kommer til å være litt fremmed, men det kan jeg venne meg til.

Vil en PC dekke mine behov _bedre_ enn en MacBook, eller er det mye det samme? I så fall går jeg for en MacBook.

Lenke til kommentar
Siden jeg lurer på mye av det samme, så spør jeg her, heller enn å lage en nesten tilsvarende tråd.

Jeg sitter og ser litt igjennom bærbare pcer som skal brukes når jeg begynner å studere til høsten.

Kravene den skal dekke er i første omgang tekstbehandling. Jeg kommer også til å bruke den til å se på film og høre på musikk.

Jeg vil gjerne også ha muligheten til å spille spill som Diablo og Quake 3 på toget.

Ellers vil den vel bare bli brukt til IRC på senga.

Jeg har litt lyst på MacBook fordi den virker litt "spennende" og fordi jeg har brukt Mac veldig mye, så jeg blir litt "dratt" mot den.

Jeg skjønner at OSX kommer til å være litt fremmed, men det kan jeg venne meg til.

Vil en PC dekke mine behov _bedre_ enn en MacBook, eller er det mye det samme? I så fall går jeg for en MacBook.

6468095[/snapback]

Hvis du skal ha den i senga er det nok smartest å velge en pc.

Lenke til kommentar

Altså, det finnes ingen grunn til å ikke kjøpe en Mac for din del.

Mot argumentene ville muligens vært at du kunne fått et litt kvassere skjermkort stappet inn i en crap-box til samme pris. Men da mister du OS X og det flotte designet.

Kjøper du Macbooken vil du få en maskin med et fantastisk OS - og mulighet til å installere et mindre fantastisk et og kjøre det simultant med OS X, skifte mellom de to ved hjelp av et enkelt tastetrykk. Ytelsen i Windows gjennom paralells er så god du gjør den til.

Spillytelsen på maskinene er også mye mye bedre enn folk tror. Skjermkortene har opp til 224 MB grafikkminne, er noe svakt, men spesielt spill bygget på Valve går såpeglatt. HL2 går selvfølgelig ikke på fullt, men det støtter jo heller ikke den interne skjermen.

Kjøp Mac du ;)

Mac er både Mac og en veldig, veldig fin PC

PC er PC.

Lenke til kommentar

Jeg gikk akkurat over fra stasjonær PC med syk CPU (Opteron @ 3.01), 7800 GT, 2048 mb OCZ ram osv til nettopp en MacBook 2.0 m/2 GB ram.

Til å begynne med var det mye uvant, men nå som jeg har hatt den i ca 1 mnd så har jeg falt helt for OS X. Det er kjapt, enkelt og virker i motsetning til Windows som er ustabilt og gammeldags. Jeg slet litt i begynnelsen for alt er så enkelt lagt opp, med win xp var jeg vant til å jobbe så mye for å få tingene til å fungere.

Selve maskinen har en flott skjerm, mye bedre enn mange andre PCer, den har geniale løsninger på strøm og andre tilkoplinger. Stor deilig trackpad med mange geniale funksjoner. Beste tastaturet jeg har skrevet på. Tynn og deilig design. Fantastisk kvalitet på finish.

MEN: Den blir litt lunken, litt mer enn tilsvarende Dell PC, men til gjengjeld er denne nesten totalt stille der Dell maskinen summer i vei som en lite orkan til tider. (Ja, nye core duo begge 2, min 2.0 og Dell´en 1.66) Fantastisk god w-lan forbindelse og signal.

Den kan jo også kjøre windows, selv om jeg ikke har prøvd det, jeg byttet for å komme vekk fra windows og angrer ikke på valget. En finner alltid programvare som gjør det en vil. Eneste jeg har slitt med er litt videoavspilling av wmv og avi, men har fått det til etter litt googling.

Har ikke lest hele tråden, men en mac har utrolig mange muligheter, og en macbook er lett og liten å ta med seg over alt, samtidig som den er kjapp som et uvær.

Negative ting:

- Spillytelsen er heller dårlig (men det visste jeg da jeg byttet), men den klarer lettere spill som wow o.l. på lave innstillinger. Holder i massevis til annen grafisk bruk. Har vurdert å kjøpe en Playstation 3 når den kommer.

- Superdriven synes jeg er ømfintlig og tåler lite forstyrrelser i from av dunk o.l. før brenning kan bli avbrutt.

Alt i alt er jeg superfornøyd med kjøpet av macbooka mi! :) Herlig å slippe et beist av en PC.

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar

6466277[/snapback]

Siden du skal bruke den til skolepc vil eg anbefale ikke større en 14 tommer. Ellers vil eg si at "pc" eller mac blir som "smaken er som baken, den er delt" Følg hva som passer deg best. pc eller mac leirene blir aldri enig om hva som er bestjavascript:emoticon(':)')

Lenke til kommentar

Skriver dette på en ukes gammel MacBook, har brukt pc siden jeg ble døpt, men nå er det slutt på det.

Det finnes alltids ting som du har på PC som ikke er på mac, og det var jeg redd for at kom til å bli noe som trakk ned på opplevelsen, men, nei.. Du kan så klart innstallere windows på den, og kjøre alt du vil, men egentlig så er det ikke så utrolig viktig. Jeg er 16 år og er definitivt innenfor den gruppen man kan kalle gamer, men nå sitter jeg faktisk å vurderer om jeg skal fjerne windowsen og kjøre reint os x!

Det er for det første utrolig produktivt. Alt er utformet for å gjøre alt lettest og raskest mulig. Jeg satt å småhumret i beundring da jeg oppdaga at jeg egentlig aldri har villet bestemme hvor jeg skulle legge programmene mine, eller hvor filene jeg lagra i et program. Jeg datt nesten av stolen da jeg fant ut at jeg trengte bare å dra ei fil over i programdisken for å innstallere et program! Ei fil! Null innstallasjon! Null uninnstall-rot! Hvis jeg vil fjerne et program, trenger jeg bare å slette ei fil! Ei fil!

Dette er bare en av tingene jeg elsker med mac! Trenger du å skrive er det bare å laste ned open office helt gratis. Det funker fjell.

Kjøp mac, no doubt!

Ps! Hvorfor driver dere å kritiserer musa med en tast? For det første følger den ikke med MacBooken, for det andre er det drit lett å bruke høyreklikk på trackpaden. Det er bare en knapp, men den fungerer som høyreklikk hvis du legge begge fingra på trackpaden. Funker topp!

Lenke til kommentar
Stor sjangs for at det blir en Macbook nå!

Et siste spørsmål: Kan jeg bruke min Nokia 6280 som modem på Macbooken så jeg får internet der det er dekning?

6471426[/snapback]

Jeg regner med at epleos'et er som GNU/Linux og FreeBSD - med andre ord så vil alle telefoner fungere så fremt operativsystemet støtter bluetooth-adapteret og telefonen støtter bluetooth. Det er også en fordel med et abonnement som er overkommelig priset når det gjelder dataoverføring. Såvidt jeg vet er det bare Telenor og Netcom som tilbyr dette...

Lenke til kommentar
Stor sjangs for at det blir en Macbook nå!

Et siste spørsmål: Kan jeg bruke min Nokia 6280 som modem på Macbooken så jeg får internet der det er dekning?

6471426[/snapback]

Jeg regner med at epleos'et er som GNU/Linux og FreeBSD - med andre ord så vil alle telefoner fungere så fremt operativsystemet støtter bluetooth-adapteret og telefonen støtter bluetooth. Det er også en fordel med et abonnement som er overkommelig priset når det gjelder dataoverføring. Såvidt jeg vet er det bare Telenor og Netcom som tilbyr dette...

6478279[/snapback]

Fant en guide til Nokia 6280 på mac1.no, men takk for svaret :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...