Gå til innhold

Macbook eller pc?

Anbefalte innlegg

Har lenge tenkt på å kjøpe en laptop, og nå som jeg har fått tak i litt penger tenkte jeg å undersøke litt bedre.

Makspris blir vel 10-12k.

Så litt på Macbook og må si at den ser bra ut, men jeg klarer ikke bestemme meg for PC eller Mac. Er ikke så veldig stor fan av Mac (de vi har på skola..) men denne er ikke så ille ut.

Så, noen som har noen tips/kommentarer?

Burde jeg kjøpe Macbook eller pc?

Den skal brukes til skolearbeid, må kunne kjøre Photoshop og noen spill hadde vært fint. Filmer må også kunne vises uten problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lenge tenkt på å kjøpe en laptop, og nå som jeg har fått tak i litt penger tenkte jeg å undersøke litt bedre.

Makspris blir vel 10-12k.

Så litt på Macbook og må si at den ser bra ut, men jeg klarer ikke bestemme meg for PC eller Mac. Er ikke så veldig stor fan av Mac (de vi har på skola..) men denne er ikke så ille ut.

Den skal brukes til skolearbeid, må kunne kjøre Photoshop og noen spill hadde vært fint. Filmer må også kunne vises uten problemer.

6457870[/snapback]

Macbook maskinen er yppelig til skolearbeid, og multimedia, men spill går jo ikke spesielt bra på den. Den har jo integrert skjermkort... Så den kan ikke ta de "hardeste" spillene som HL2 og battlefield2. Men enkle litt eldre spill går bra.

Husk at du også kan legge inn windows xp på macen, ved hjelp av bootcamp

her er tester av macen http://www.notebookreview.com/price/defaul...ay=reviewDetail

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg valgt PC, hadd en 12" iBook i 8 månder, men klarte ikke å bli helt "venn" med OSX. Alt blir jo helt annerledes enn windows...

Pluss med mac at de ikke faller så mye i pris :)

Lenke til kommentar

Det er egentlig ett fett. for nye macer (med intel CPU) kan kjøre Windows XP da de også er x86 basert. dvs de begge er PCer.

Alt koker ned til hva specs du krever og hvor glad du er i design.

Min neste stasjonær blir en iMac. Holder til det jeg driver med. dvs WoW, tekstbehandling og for alle de andre windowsprogrammene har jeg Apple Bootcamp for å dualboote Windows XP

Lenke til kommentar

Legger man inn XP på Mac så er jo halve poenget borte...

Jeg vurderte Mac en stund men ville selfølgelig kjøre OSX men fant jo fort ut at spill fort ble et problem da alle mine gamle kjære spill ikke ville fungere.

Er man helt fersk og valget står mellom pc og mac så syntes jeg mac er vel så bra grunnet sitt OS som ikke sliter med 250.000 virus og masse annet dritt bla annet...

Lenke til kommentar

Spillingen er vel ikke det viktigste så det kan godt droppes, og kan vel si at jeg er godt kjent med OSX (selv om jeg ikke liker de 5 år gamle mac'ene vi bruker på skola).

Hvordan blir ytelsen på en Macbook om man legger inn XP?

Lenke til kommentar
Legger man inn XP på Mac så er jo halve poenget borte...

Macbook er en PC.. Hvorfor blir poenget, borte? :hmm:

6459302[/snapback]

Grunnet Operativsystemet mac bruker "OSX" er mye bedre grunnet man slipper all virus/sikerhetshull og annet dritt du får med på kjøpet når du bruker Windows XP.... "dette er besvart allerede"

Skal man kjøre XP er det faktisk mye bedre å kjøpe en pc som er rimligere og utvalget er mye større...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Grunnet Operativsystemet mac bruker "OSX" er mye bedre grunnet man slipper all virus/sikerhetshull og annet dritt du får med på kjøpet når du bruker Windows XP.... "dette er besvart allerede"

Akkurat det argumentet der er elendig. Om du ikke er helt tett i pappen får du aldri virus med XP. Slik er det med stort sett alt. Det er brukerfeil som fører til virus/malware, ikke operativsystemet. Holder en seg oppdatert, og bruker godt skjønn får man ikke virus.

Selvfølgelig er det kjekt at nesten ingen lager virus til OSX, men det er ikke noe bra argument om man er en oppegående person. Hvis det er snakk om folk som knapt har rørt borti en PC før, så er det jo et greit argument for så vidt.

Lenke til kommentar

Akkurat det argumentet der er elendig. Om du ikke er helt tett i pappen får du aldri virus med XP. Slik er det med stort sett alt. Det er brukerfeil som fører til virus/malware, ikke operativsystemet. Holder en seg oppdatert, og bruker godt skjønn får man ikke virus.

Selvfølgelig er det kjekt at nesten ingen lager virus til OSX, men det er ikke noe bra argument om man er en oppegående person. Hvis det er snakk om folk som knapt har rørt borti en PC før, så er det jo et greit argument for så vidt.

6460504[/snapback]

Vel da er det tydligvis mange som er "tett i pappen" som du elegant skriver...

Har pc og kjører XP selv og har fått flere virus både med Norton-AGV fult oppdadert og for å ikke snakke om masse spionprogram som jeg sletter en gang i uken :roll:

Flott for deg at du har ALDRI fått virus men dessverre så blir du da veldig LITEN i forhold til vår store verden som sliter med dette...

Trådstarter!

Jeg hadde kjøpt pc hvis jeg skulle brukt XP/Vista og kjøpt Mac hvis jeg ønsket OSX.

Lykke til!

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Trådstarter!

Jeg hadde kjøpt pc hvis jeg skulle brukt XP/Vista og kjøpt Mac hvis jeg ønsket OSX.

Lykke til!

6460613[/snapback]

Problemet er at jeg ikke aner hva jeg skal kjøpe.

Greier ikke bestemme meg for Mac eller pc, selv om jeg har brukt begge deler i lengere tid nå.

Lenke til kommentar

Har pc og kjører XP selv og har fått flere virus både med Norton-AGV fult oppdadert og for å ikke snakke om masse spionprogram som jeg sletter en gang i uken 

Flott for deg at du har ALDRI fått virus men dessverre så blir du da veldig LITEN i forhold til vår store verden som sliter med dette...

Ja, det er veldig mange som er tette i pappen (jeg kunne kanskje vært snillere: Tette i pappen når det gjelder PC-bruk da; for å moderere meg litt). Noen ganger skulle jeg ønske at det ble innført førerkort for PC-bruk. Jeg har driftet et mellomstort nettverk før, og nesten alt arbeid gikk med til å løpe rundt og hjelpe folk med helt elementære ting, samt oppdatering av software (noe som nesten ingen gjør om man ikke beordrer det). Folk flest har en helt merkelig holdning til en PC. Den skal settes opp (av noen andre), og så skal man kunne gjøre hva man vil på den (helst trykke på alt som dukker opp på skjermen, spesielt om det lyser og blinker litt), og gjennom hele den tiden man bruker den skal den fungere plettfritt uten at man skal trenge å gjøre noe som helst annet enn å trykke på av/på-knappen.

Du kan si hva du vil, men både sikkerhetsindustrien og jeg vet at det er brukerfeil som er årsaken til 99% av tilfeller av virus om en holder all software oppdatert. Spyware kan en selvfølgelig få, men det er sjelden direkte skadelig, og plager ikke meg nevneverdig (om vi fortsatt skal snakke om validiteten til argumentet i forhold til et eventuelt Apple-kjøp).

Jeg kjører ikke konstant noen antivirusprogrammer. De fleste store er rett og slett ikke bra nok til mitt bruk. De sluker alt for mye prosesseringstid og minne, og gjør en ganske slett jobb når det gjelder brukervennlighet. Jeg kjører en scan nå og da for å være på den sikre siden, men jeg har aldri hatt noen virus siden jeg gikk over til XP. Spyware og lignende kjører jeg søk mot litt oftere, og det får jeg noen av, men det er til gjengjeld en hel del vanskeligere å beskytte seg mot.

Lenke til kommentar

Valget avhenger selvsagt av hvilke grunner du har til du måtte ha til å bruke OSX. Hvis du er ute etter stabilitet, brukervennlighet og verdens største utvalg av kvalitetsfreeware som attpåtil er opensource kan du like godt spare pengene du bruker på å kjøpe en powerbook, og installere GNU/Linux, evt FreeBSD på en "vanlig" pc. Mange spill kan enten kjøres nativt eller kjøres gjennom win32 API/emuleringslaget Wine/Cedega, og har du behov for det, er det ingenting i veien for å bruke både Windows XP og *nix i en "dual-boot"-løsning. Dette kan faktisk være et bedre og billigere alternativ enn å kjøpe en eplepc for å bruke OSX!

Jeg vil tro at OSX er lettere å venne seg til hvis man allerede er vant til å bruke f.eks GNU/Linux. Selv om jeg aldri har brukt en mac i hele mitt liv, vil jeg tro at mange av kommandoene er like og har samme funksjonalitet, filhierarkiet er det samme osv. Du vil kanskje ikke få like mye utbytte av å kjøpe en eplepc når du sitter igjen med følelsen av at operativsystemet er fremmed og "dummet" ned.

Intel GMA er ikke så udugelig som ryktene skal ha det til. Du kan ikke forvente å kjøre Oblivion på fullt (om i det hele tatt), men Battlefield 2, Half-Life 2, World of Warcraft og Guild Wars burde fungere utmerket. Hvis du i tillegg har en stasjonær pc å spille på, så burde ikke grafikkløsningen veie *alt* for tungt. Det finnes tross alt flust med kvalitetstitler som ikke krever det beste grafikkortet, og disse kan du jo nøye deg med når du er på reisefot :)

Lenke til kommentar

Har pc og kjører XP selv og har fått flere virus både med Norton-AGV fult oppdadert og for å ikke snakke om masse spionprogram som jeg sletter en gang i uken :roll: 

6460613[/snapback]

Spionprogram dukker ikke opp på maskinen av seg selv. Det er *du* som må gjøre noe aktivt for at disse skal plage deg. Men som du sier: Det er veldig mange som er tette i pappen der ute og glatt installerer hva som helst uten tanke på at folkene som har lagd det 'gratisprogrammet' man installerer gjerne vil tjene penger på en eller annen måte.

Når det gjelder virus så unngår du glatt 99,99% av disse ved å skru på auto-updates i XP så maskinen din er oppdatert til enhver tid. Så godt som alle større virus har kommet *etter* at patchen for eventuelt hull de benytter seg av har blitt sluppet. Virusmakerne studerer selvfølgelig patcher og lager virus ut i fra disse fordi de vet at mange ikke vil/tør oppgradere systemene sine. Blaster og Sasser for eksempel rammet jo kun folk som ikke hadde kjørt Windows Update på flere måneder siden hullene disse benyttet var tettet av MS *lenge før* virusene kom.

MS ligger i høyeste grad i forkant når det gjelder å tilpasse seg og sperre for virustrusler o.l. etterhvert som disse dukker opp. Problemet er jo at folk flest gir f og skylder heller på MS i ettertid når det er deres egen sløvhet som i bunn og grunn har klusset til ting. Selv har jeg kjørt Windows i ulike former i alle år. Og har aldri hatt et eneste virus hverken på jobb eller hjemme.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

6457870[/snapback]

Til skolearbeid vil en MacBook gjøre jobben på en utmerket måte. Spill vil også gå bra, begrensningen ligger som det blir sagt i skjermkortet. Et godt tips ang spill er et program som heter Parallel workstations, det gjør det mulig å kjøre XP i et vindu, altså uten måtte boote.

Photoshop virker, men emuleres. Det er enda ikke klart når Adobe slipper CS 2 i UB, men det virker via Rosetta (emulering innebygget i OS X). Dette gir selvfølgelig noe ytelsetap. Hvis dette er et problem kan Photoshop kjøres gjennom Parallel workstations.

Film vises uten problemer. Apples innebygde DVD-avspiller virker utmerket, og for annet innhold kan Quicktime, VLC, mPlayer eller lignende brukes

Lenke til kommentar
Godt sagt Nonsens, vi er nok på bølgelengde.

6464111[/snapback]

Ta en tlf til Bill Gates "han trenger en hjerne som din"...

Jeg har bygd over 100 stasjonære maskiner lagdt inn XP og andre nødvendige programmer og solg de "ikke fått en klage enda"

Jeg klarer meg veldig godt og innstalerer minimum av programmer selv, og jeg har heller ikke hatt virus på en stund men uansett hvordan man vrir og vender på dette så er OS til Mac klart bedre på dette omerådet...

Og komme med at man må skru på aut oppdate og la være å trykke på alt som blinker osv blir for dumt :no:

Det holder og bli styrt til en gal side eller link så har man virus på maskinen, og dette kan til og med skje DEG!

Er enig at man stort sett klarer å holde seg unna virus med å bruke hodet og ha oppdateringer og et godt virusprogram, men som skrevet før hadde jeg vært fersk og skulle velge da hadde jeg kjøpt Mac.

Mere diskusjoner om hvor stort GENI man er og hvor DUM andre er kan tas via PM...(gjelder ALLE)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...