Gå til innhold

Elektrolytter i serie eller parallell?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en elektrolytt på minst 2200uF 40V, på futurlec har de disse og oppover kun i maks 25V. Tenkte da å kjøpe 3 stk 1000uF 50V, men skal disse kobles i serie eller parallell for å få 3000uF? Regner med de skal stå i parallell, men vil høre med ekspertene først :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Serie gir ikke mindre kapasitans, men fordeler spenningen.

F.eks 2 stk 100uF/25V i serie vil tilsvare en 100uF/50V.

6457257[/snapback]

Jeg er ikke enig i dette.

Hvis du har to kapasitanser i serie vil regnestykket blir følgende. Kapasitans blir 1/sC (reaktans). To stykker i serie blir summen av de to.

Z=1/sC = 1/sC1 + 1/sC1 = 2/sC1

man ser fra denne ligningen at C blir C1/2 og det vil si at man har halvert den totale kapasitansen. Spenningen som den totale kapasitansen kan tåle 2 ganger spenningen til hver av dem fordi de deler på spenningen. Så dette er jeg enig med deg, men ikke at kapasitansen blir uendret med to i serie.

Lenke til kommentar

For å føre regningen videre for parallel blir regningen slik:

Fortsatt blir reaktans 1/sC1. To stykker i parallel gir (på samme måte som resistanser i parallel)

Z=1/sC = (1/sC1) || (1/sC1) = (1/sC1)*(1/sC1)/(1/sC1+1/sC1)=(1/sC1)^2/(2/sC1) = 1/sC1/2=1/(2sC1)

Ser man fra uttrykket blir C=2C1 og man har doblet kapasitansen. Spenningen over dem er like og de vil tåle spenningen som er gitt av den minste spenningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...