Gå til innhold

Vidvinkelkonverter for slr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er nok den samme typen produkt man ofte får kjøpt til kompaktkamera, som i utgangspunktet var utviklet for kompakte videokamera og som finnes i hopetall på ebay i forskjellige utgaver. Jeg har sjelden hørt om bruk av slike på SLR - mest pga at man ofte heller kjøper et videre objektiv og får (forutsigbar) kvalitet for pengene, men det vil utvilsomt virke fint om filterdiameteren og billedsirkelen er vid nok.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Tenkte at siden det kommer fra en seriøs aktør i markedet, og at det kanskje var noe å vurdere som nødløsning i spesielle situasjoner. bjornkn bruker tilsvarende produkter med godt hell, så hvorfor ikke?

6460699[/snapback]

Sant nok, men de linsene jeg bruker er ikke skrudd fast ute på tuppen av en allerede lang linse. Mine sitter skrudd fast i en ring på selve huset, slik at den originale linsa zoomer fram og tilbake inni tuten. Dermed blir det ingen belastning på original-linsa. Fisheyen min, fra Raynox, veier over 500g, så det hadde blitt tungt for den stakkars AF/zoom-motoren. Disse store linsene anbefales ikke på SLR, selv om det finnes folk som bruker dem til det.

Den linsa du har kikket på ser jo ganske lett ut, men det var jo null og niks av opplysninger om den der? Det stod ikke en gang forstørrelsen på den der (fisheyen min har 0.24x, og Olympusen 0.7x) Og Emolux er et for meg helt ukjent merke. Er det 0.45x tro? På et fastobjektiv uten AF? Og så ksoter den jo ikek allverden heller. Fisheyen min kostet minst 4x så mye!

Lenke til kommentar

Super og super... ;)

Det avhenger jo helt av hva du setter den på det. På en 50mm, og hvis det er 0.45x, får du 22.5mm. Men på 18mm begynner det jo å hjelpe litt..

Skal se du ender opp som panograf du også ;)

Da slipper man alle bekymringer for komposisjon og billedformat - det eneste å tenke på da er ståstedet.. ;)

Lenke til kommentar
Kanskje verdt å teste? Jeg har sjelden (nesten aldri) bruk for supervidvinkel, men det kan være greit å ha muligheten, uten at det koster så mye.

6463328[/snapback]

Da venter jeg i spenning på din test. :)

Er i samme situasjon selv, trenger det nesten aldri, men hadde det vært bra på en 28 eller 50 mm så hadde det vært en billig vidvinkel.

Lenke til kommentar

Det står som sagt minimalt på den siden, så jeg grubler på om jeg skal google litt på den. Er litt sent nå, så det får bli en annen gang. Ble i alle fall litt nysjerrig. Problemet er om jeg skal beregne å bruke den på zoomen, eller vente til jeg kjøper meg 28mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...