ddd-king Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 I forbindelse med en jobb jeg gjør nå fikk jeg høre om en kunde som ønsket å måle gasshastigheten i et rør ved hjelp av laserlys. I tillegg var kunden veldig interessert i hastighetsprofilen i røret. Helst bør man kunne måle hastigheter ned til noen m/s. Jeg kom på en ide om hvordan man kan måle Dopplerskift i gasser ved hjelp av en tunbar DFB laser. Jeg har søkt på internett etter teknikker som kan måle Dopplerskiftet til en bevegende gass, men uten å ha funnet noe konkret. Hvis man kan måle Dopplerskiftet kan man regne ut gasshastigheten i røret. Hadde vært fint om noen hadde funnet noe om dette. Gjerne med linker eller pdf-filer. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Dette skjønte jeg ikke. Hvordan kan man måle dopplerskift i noe som 'flyter', altså ikke har noen identifiserbar og reflekterende overflate som nærmer seg? Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) Dette skjønte jeg ikke. Hvordan kan man måle dopplerskift i noe som 'flyter', altså ikke har noen identifiserbar og reflekterende overflate som nærmer seg? 6461121[/snapback] Konseptet mitt går ut på følgende: Det er kjent at vi kan måle gasskonsentrasjonen ved hjelp av "wavelength modulation spectroscopy" eller "frequency modulation spectroscopy". Under lavt trykk er linjeprofilen til gassabsorpsjonslinjen Gauss formet. Bredden på disse linjene er noen hundre MHz. Dopplerskiftet er gitt av (f-f0) = f0*v/c der v er gasshastigheten og c er lyshastigheten. 1m/s gass har et Dopplerskift på 0.66MHz. Altså har posisjonen til linjen skiftet 0.66MHz i forhold til sin posisjon når gassen står stille. Linjen kan man finne ved hjelp av å repeterende sveipe laserbølgelengden forbi absorpsjonslinjen og se på den transmitterte lysintensiteten (ved hjelp av en photodetektor). Hvis man kan måle absorpsjonslinjen og dens forflytning kan man bestemme hastigheten til gassen ved hjelp av Dopplerskiftet. Jeg vil ikke gå så dypt inn på teknikken Edit: skriveslurv Endret 10. juli 2006 av ddd-king Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Jeg stiller meg undrende til at du henvender deg her for detaljer om arbeid/kundeprosjekt av denne typen? Det høres interessant ut, men jeg ville tro at et vitenskapelig arbeid av denne art var noe din arbeidsplass hadde kompetanse til før den tok et slikt oppdrag? Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Jeg stiller meg undrende til at du henvender deg her for detaljer om arbeid/kundeprosjekt av denne typen? Det høres interessant ut, men jeg ville tro at et vitenskapelig arbeid av denne art var noe din arbeidsplass hadde kompetanse til før den tok et slikt oppdrag? 6463424[/snapback] Dette er ikke et kundeprosjekt og det jeg skriver her er egentlig bare av generell karakter. Av erfaring har jeg sett at det dukker opp mye rart når flere diskuterer om en ting. Med det mener jeg linker/dokumenter av god kvalitet. Det håpet jeg på med denne tråden. Jeg lurte bare på om noen har gjort dette tidligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå