Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Strøm i div ting= støt

Anbefalte innlegg

I dag, har jeg merket noe rart på rommet, datamaskinen(kassa) er strømførenda, stereoanlegget er det strøm i og iPoden som jeg hadde koblet til datamaskinen (som har metallpå baksiden) gav meg også strøm støt.

Det er ikke noe som bare verer i et sekund, det er kontinuerlig strøm i metalliske ting på rommet mitt, altså, som er koblet til kontakter...

Dette er ekstrem ekkelt (farlig?), hvordan får jeg ordnet dette, ja, jeg vil ha det bort...

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCen og forsterkeren er da mest sansynlig beregnet for jordet uttak noe det pr. i dag ikke er, da får PCen og forsterkeren flytende jordpotensiale og kan som i dette tilfellet være forskjellige.

Farlige? Ja kan være det om spenningen er stor nok.

En 400KVA trafo vi kobla til manglet jording og hadde da 87V i potensiale mellom kassa på trafoen og jord, noe som ville vært farlig å komme borti.

Løsningen er å koble det til en jorda kurs som betyr at du må få lagt opp jord på kursen PCen og forsterkeren er kobla til.

Lenke til kommentar

Jeg lånte voltmeteret til pappa, målte litt i veggen å fant ut at det er full spenning til jord..hvorfor tenktejeg ikke på det før, måle altså, men nå vet jeg hva det er...får gå med gummistøvler på rommet en stund.

Det er visst slik i heile nabolaget, var å målte hos to naboer, samme greia der...altså det er ikke i huset vårt feilen ligger....

Takker for svar og tips :)

Edit:

Kan dette være skadelig for komponenter i pc'en?

eller ting jeg kobler til pc'en, ekstern hd, iPod osv

Skadelig for andre ting, stereoanlegg?

Endret av kt600
Lenke til kommentar

Har du 230V mellom begge faser og jord, eller var det 230V meleom den ene og 0V mellom den andre og jord?

Sistnevnte utslag får du når det er jordfeil på trafokretsen du er tilkoblet.

Det er eller ikke uvanlig at du da får potansialforskjeller på ujorda utstyr.

Er det jorda eller ujorda stikk utstyret ditt er kobla til?

Som et eksempel så er klassikeren at folk kobler til oppvaskmaskina på skjøteledning fra stua eller andre ujorda kurser fordi kjøkkenet ikke er helt ferdig etter oppussing.

Dette kan skape høy spenning mellom kassa på oppvaskmaskina som ikke er jorda og f.eks. kjøkkenbenken som er jorda via vannrørene.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det er ikke feil i huset, vi har målt andre hus i gata, og andre steder i selve vårt hus, å det er samme feilen i resten av huset og i de andre husene i gatene..

Vi har målt, det er 242V spenning i kontaktene på rommet mitt, sikkert i de andre kontaktene også, vi målte bare at det var joringsfeil i de andre kontaktene...

Må snakke med folk om de kan se på linja/fikse det her....elektriker eller noe

Lenke til kommentar
Det er ikke feil i huset, vi har målt andre hus i gata, og andre steder i selve vårt hus, å det er samme feilen i resten av huset og i de andre husene i gatene..

Vi har  målt, det er 242V spenning i kontaktene på rommet mitt, sikkert i de andre kontaktene også, vi målte bare at det var joringsfeil i de andre kontaktene...

Må snakke med folk om de kan se på linja/fikse det her....elektriker eller noe

6461673[/snapback]

En jordfeil i et IT-anlegg sprer seg til hele transformatorkretsen, alle de som er koblet den samme transformatoren. Feilen kan like gjerne ligge hos dere som hos naboen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...