Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ønsker innspill til familiebil


Anbefalte innlegg

Har vært på ferie med familien nå i 2 uker, og da har vi hatt leiebil. En Skoda Octavia stasjonsvogn med TDI-motor, så har et par ord og si om denne bilen.

 

Bilen var helt ny, 2006 modell stasjonsvogn.

 

Denne bilen hadde ialfal ISOFIX fester for barneseter, skjult bak en liten glidelås, men vet ikke hvordan det er med forrige modell av Octavia. Dette var ialfal den nyeste.

 

Turbodiesel motoren på litt over 100HK var imponerende bra, mye bedre enn vi trodde, og dro ganske godt, selv med 5 personer og 3 kofferter i bagasjerommet.

 

Som det ble nevnt tidligere i denne tråden ang seter. I vår leiebil var det helt standard seter, og de var helt greie, med god sidestøtte. Men ble litt harde når man satt i bilen 4t +. Det samme gjaldt baksetene. Bakseteplassen var faktisk ganske god, om fører og passasjer foran ikke må sitte veldig langt tilbake. Jeg hadde en person på 180 foran, og er 180 selv, og hadde helt ok med plass til beina. Det blir litt lite plass til 3personer i baksetetet på lenger turer syntes jeg. Baksetene er litt korte helt ytterst mot døra, og etter en stund i baksetet føles det som man har anstrengt seg litt mens man har sitti der.

 

Bagasjeplassen var også rimelig god i bilen. Fikk plass til 2 store og en mellomstor koffert samt 3 ryggsekker, samt litt småstasj, uten store problemer.

 

Når vi var steder med over 28 grader, syntes jeg Airconditionen blie litt dårlig, og man måtte ha ganske lav temp, og høy vifte for å få det kjølig i bilen, som nok resulterte i at jeg sitter her på flyplassen og nyser, og er tett i nesa.. :p Mulig jeg bare er for godt vant, med A/C'en i vår BMW 5serie, eller fordi jeg er ganske varmblodig, men syntes den i octaviaen var litt svak. Men i norge er det jo ikke så høye temperaturer som oftest, så det er vel kanskje ikke noe stort problem (?)

 

Selv om jeg har listet opp litt negative sider med bilen, så er det alt i alt, en meget god bil til den prisen. Men jeg er kanskje også litt godt vant, og som du sier, så skal du ha en bil som tar dere trygt fra A til B. Så jeg tror octaviaen er et bra valg, for mange småbarnsfamilier.

 

 

Håper du fikk noe "ut" av teksten min :)

 

 

MVH

Pixi! :)

Endret av Pixi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lønner det seg å tøye budsjettet slik at man kjøper en ny bil, eller er det ikke å anbefale, og hvorfor det ene eller det andre?

 

Å kjøpe helt ny bil, fra forhandler, lønner seg vel ikke uansett. Når du kjøper en slik bil til 250 000, så tar staten ca 125 000 av de. Og med verditapet de første 2-3 åra så vil det etterhvert bli dyrt å eie bil.

 

I tillegg er det jo som kjent ganske mye småfeil på helt nye biler, noe som betyr flere verkstedbesøk. Nå går vel det som oftest på garantien, så sånn sett betyr det kanskje ikke så mye, men det er jo litt irriterende å stadig vekk måtte ta fri fra jobb, for å levere bilen på verksted pga små fillefeil.

 

Kjøp heller en 2-3 år gammel bil. Da får du en bil som taper seg mindre i verdi, i tillegg til at de fleste feil og mangler er utbedret.

 

Om jeg kan anbefale noen biler? Tja....har ikke kjørt så mye stasjonsvogn, men både Volvo v50/v70 er jo gode biler på norske vinterveier. Solide er dem også. Peugeot 407 bør vel kanskje også sjekkes ut. Gode å kjøre ihvertfall. Må sjekkes ut hvis komfort er viktig. En pent brukt Audi A4 kan vel også nevnes. Selv om det pleier å være en del feil, så er det en veldig god bil å kjøre. Ellers er Renault Laguna (nyeste versjon) en veldig behagelig bil. Citroen C5 slår det meste i klassen hva angår komfort. Ellers er jo BMW fine. Mazda, Toyota, Nissan og Honda er sikkert ok de og, selv om jeg ikke liker slike kjedelige biler, men med litt motor, så funker vel de og.

 

Mitt tips: sjekk 2-3 år gamle biler i din prisklasse, dra rundt å prøv dem, og finn en du liker. Ta den du liker med til NAF, og få en test på bilen. Får den et bra resultat der, så kjøp den.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Hvorvidt du skal ha ny eller brukt bil handler også litt om hvor lenge du skal ha bilen. Er du av den typen som kjøper bil for å ha den en del år, ville jeg helt klart ha valgt ny bil.

 

Videre ville jeg valgt da en ny japansk bil, da er du nærmest sikret et problemfritt bilhold i mange år. Du har en nybilgaranti de første årene, og med vanlig service vil du da ha en bil som går å går i masse år. I tillegg er generelt service og delpriser ikke så ille (prøv å sjekk service priser på visse tyske merker...), og du har en bil som er lett omsetlig når den tid kommer.

 

Tror det er vanskelig å peke på den beste av Avensis og Mazda 6, dra å prøvekjør begge og se hva som passer best for deg og hvor du får en best deal. Da har du ihvertfall ikke kjøpt deg bekymringer.

Lenke til kommentar

 

To jeg kjenner kjører 2005 Legacy og er strålende fornøyd med servicen hos forhandler.

Virker som det går å forandle litt på extrautstyret hos dem.

Den ene har kjørt Volvo i alle år og skulle ha seg en V50, han slo det fra seg pga dårlig imøtekommende selgere.

Så er de pene å se på.

Vurderer å sjekke ut en selv.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Får slenge meg på her; ser etter bil av samme grunn som trådstarter men vil helst ikke bruke så mye over 100 laken. Sikkerhet og Isofix er viktig, og plass i bagasjen. Motoren kan godt være liten og behøver ikke være diesel. Det blir mest bykjøring i Oslo. Nybil er selvsagt ikke aktuelt.

 

Noen som har gode forslag?

 

Volvo V40 fra rundt 2000 f.eks? Vet ikke om det fantes Isofix da... http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...31&pos=3&tot=66

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hei,

 

jeg fikk mye god hjelp her tidligere i høst. Valget falt til slutt på en Nissan Primera 2,0 CVT M6 Stasjonsvogn. http://finn.no/finn/car/object?finnkode=84...611&pos=2&tot=2

Jeg tror og håper den skal passe greit våre behov. Et spørsmål til dere; hvilke dekkdimmensjoner kan jeg benytte på denne bilen?

7058036[/snapback]

Så fin ut den!

Du får ta en langtur for å se om du liker setene :).

 

Jeg har litt generell dårlig oppfatning av setene på svært mange japanske biler, er som regel litt for korte sitteputer på dem, slik at turer på 2t+ blir ubehagelig. Men jeg er 186 høy og har lange bein.. :tease:

 

Edit: fant litt flere bilder av primeran nå: Setene ser ikke så værst ut, er værre på toyota og subaru feks. :ph34r:

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Oki, men som sagt så så det faktiskt bedre ut på primeran enn på svært mange andre biler, så jeg trur ikke det skal være så stort problem. Men det er en sånn liten ting som man ikke merker før etter man har kjøpt bilen, hehe.. :)

 

Kikka litt på bilder av Toyota Avensis og Subaru Legacy og bilen din nå - Primerans seter så best ut.

Lenke til kommentar
Volvo V40 fra rundt 2000 f.eks? Vet ikke om det fantes Isofix da... http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...31&pos=3&tot=66

 

Ville heller ha gått for en litt eldre 2 liter.....hadde en '97 S40 1,8 liter, og den var litt tam...bare 115 hk. 1,6 l med 100 hk er ikke akkurat noen racerbil.

 

Denne 2.0 liter'n kanskje?

 

Men for all del....S40/V40 er gode biler, som holder lenge. Billig i drift også, god på vinterføre. Kanskje litt vel tørste på drivstoff, ihvertfall 1,8 l og oppover.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Hei,

 

jeg fikk mye god hjelp her tidligere i høst. Valget falt til slutt på en Nissan Primera 2,0 CVT M6 Stasjonsvogn. http://finn.no/finn/car/object?finnkode=84...611&pos=2&tot=2

Jeg tror og håper den skal passe greit våre behov. Et spørsmål til dere; hvilke dekkdimmensjoner kan jeg benytte på denne bilen?

7058036[/snapback]

hvilken dekkdimensjon er d på nå da?? å vilken profil på dekke? som familie bil vil jeg si at du ikke må ha mindre profil en 45, syns d er lit lite og men

Lenke til kommentar
Skoda Octavia ligger på ca 0,4 på langkjøring og er hakket bedre nå som de ikke er tjekkisk eid lenger smile.gif Dieselmotoren til VW bråker mer enn Toyota sin da det eldre teknologi men Octavia her mange fornøyde eiere for det ? Mazda er liksom en ikke bil. Ingen kule mennesker har Mazda smile.gif

 

kan vel si 20 hakk bedre.. husk att en ny skoda er en Vw/Audi

 

Octavia med vanlig dieselpumpe kan vel bråke litt ja, men kom ikke å si att pumpedysemotorene bråker..

 

skoda har sine småfeil som alle andre.. men jevn over så er det lite tull med Octavia, Octavia 2 f.eks er en kjemepfin bil.. Octavia 1 er også en god bil, men ikke riktig så god å kjøre synes jeg, da..

 

å til deg som sa Octavia er bygd på passat.. det er Skoda Superb som er bygd på passat

 

Hilsen en Skoda Mekaniker :)

Noen her i tråden hevder at dere skal holde dere unna dieselmotorer når dere kjøper ny bil. Tull og tøys! En dieseldrevet stasjonsvogn stiller med et strålende dreiemoment, klart til å jobbe hardt for at dere skal komme dere smertefritt opp på fjellet. Dersom du kjører en del med henger, er dreiemomentet i en dieselmotor ekstra lett å bli glad i. Hiver du automatgear inn i pakken din, får du også en god del penger igjen den dagen du skal selge. Stikkordene for høy innbyttepris i dag er stasjonsvogn, diesel og automatgear.

 

kan ikke si annet en att jeg er helt enig.. kan ikke si att man skal holde seg unna dieselmotorer.. dere som sier det kan umulig ha prøvd en turbodiesel, f.eks pumpedyse eller commonrail.

 

punktum :)

Endret av Nish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...