Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ønsker innspill til familiebil

Anbefalte innlegg

Hei,

vi er en familie på fire som snart (ca september/oktober) skal gå til innkjøp av "ny" bil. Vi skal ha en ralativt stor stasjonsvogn og i den skal det være ISOFIX-fester. Budsjettet er i utgangspunktet på ca 250 000, men kan muligens tøyes noe. Jeg har sett på følgende biler;

Skoda Octavia

Mazda 6

Toyota Avensis

Lønner det seg å tøye budsjettet slik at man kjøper en ny bil, eller er det ikke å anbefale, og hvorfor det ene eller det andre?

Hvilken bil ville dere valgt, og hvorfor?

Ellers; er det andre biler som kan passe for en voksende familie?

På forhånd takk!

Endret av Futelva
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal denne bilen kjøpes ny hos forhandler, eller skal det være en bil som har vært brukt et år eller to?

Ta en titt på demobiler til forhandlerene, der kan du spare en del, disse kan være opptil ett år gamle og ha gått kanskje 15000 km.

Tenk også på om du kjører langt, så kanskje det lønner seg med dieselmotor.

Lenke til kommentar

Toyota Avensis har isofix på begge sider i baksetet som standard.

Kjøpte selv en 2003 modell ( nye typen ) i dieselutgaven i fjor. Her er det forskjellige utstyrsmodeller:

Business, Sol og Executive.

Min sol har antiskrens,antispinn, klima,automatisk regnsensor standard. Business har ikke dette, mens executive har da dette men i tillegg xenonlys og elektrisk innstillbare seter.

En 2003 modell får du for 250.000 hvis du leter litt. Bilen er helt nydelig å kjøre, har stilig interiør og god plass. På langkjøring ligger den på mellom 0,5 og 0,6 på mila. Toyota ligger veldig godt an i alle undersøkelser. De har de mest fornøyde verkstedskundene og nesten alle som først har gått til innkjøp av en Toyota velger aldri et annet bilmerke igjen.

Skoda Octavia ligger på ca 0,4 på langkjøring og er hakket bedre nå som de ikke er tjekkisk eid lenger :) Dieselmotoren til VW bråker mer enn Toyota sin da det eldre teknologi men Octavia her mange fornøyde eiere for det ? Mazda er liksom en ikke bil. Ingen kule mennesker har Mazda :)

Lenke til kommentar

Isofix er en standard som finnes på stadig flere nye biler. Med isofix bruker du ikke bilens belter, men to fester som finnes i baksetet for

å feste barnesetet. Isofix er enkelt, praktisk og sikkert. Risikoen for feilmontering er mindre, og du risikerer ikke å ødelegge bilens belter.

Du får de fleste bilene i dag med Isofix fester som ekstrautstyr,

barneseter som bruker Isofix er noe dyrere en "vanlige" barneseter,

men et lite liv kan ikke veies i penger. :)

Lenke til kommentar

Du bør og skrive om du skal ha bilen kun som et transportmiddel, eller om du vil ha det kjekt når du kjører bil. Siden du spør på et bilforum går eg ut fra det siste.

Da bør du styre vekk fra automatgear og diesel. Automat har ikkje direkte overføring og er mindre gøyal, diesel stopper på under 5000 rpm, og har mindre respons enn bensin, spesielt sugemotor.

Se gjerne på hvilke merker som profilerer seg på sport, slik som Alfa Romeo og BMW, og prøvekjør.

Denne har den nye direktesprutmotoren som kombinerer effekt med besjedent forbruk, men litt på bekostning av gassrespons i følge kritikerene.

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1117372

Demobil av siste utgave: http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1123888

Eller en med V6: http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=829642

Lenke til kommentar
Hvilken bil ville dere valgt, og hvorfor?

Ellers; er det andre biler som kan passe for en voksende familie?

På forhånd takk!

Skoda Octavia er en god familebil med mange motoralternativer og velge mellom

og mulighet for 4x4 + Turbodiesel som er kjekt å ha på vinterstid, den har

også det største bagasjerommet i klassen (548 liter) dog på bekostning

av bakseteplassen som kan bli snau for høye personer men takhøyden er

god. Dieselmotoren er sterke spessielt 130hk utgaven har et hyggelig

forbruk og har krefter nok selv med full bil, god veiholdning også.

Bagasjeromet i Octavia (548 liter)

29812.jpg

Toyota Avensis er også en god familebil den utmerker seg spessielt med god

blass både i for og baksete så selv om du er en skygge på litt under 2m så er

baksete en fin plass og sitte, bagasjeromsplasse er litt mindre en på octaviaen

pga dette (28 liter mindre) men bakseteplassen er verdt den lille reduksjonen

i bagasjeromsplassen. Både 116Hk D4D motoren og 129Hk VVTI motoren gjør

en god jobb, og hjulopphenget svelger dumper av alle typer bra.

Bagasjeromet i Avensis (520 liter)

193042.jpg

Alfa Romeo er ikke noen god familiebil, den fikk lunken kritikk fordi det ikke

går ann å får en normal barnevogn inn i bagasjerommet med mindre

du kjøper en dyr spesiallaget Bero vogn beregnet på sportwagon.

Bakluka er trang, lasteterskelen er høy og 360 liter bagasjeromsvolum i

en stv er til å gaule av (Avensis stv. har 520 liter, Octavia stv. har 548 liter).

Og det er bare å glemme å få svigermor med på tur i baksetet (med

mindre hu heter Heather Mills og kan ta av seg beina) for å ikke

nevne dyre delepriser, dyr service, dyr i drift, dyr forsikring og stump

veiholding på norske veier.

Bagasjeromet i Sportwagon (360 liter)

33600.jpg

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for mange og nyttige innspill. Zagato spurte hva bilen skal brukes til. For å være ærlig vil vi ha et transportmiddel som tar oss sikkert og komfortabelt fra A til Å. Jeg har ingen Petter Solberg spire i meg, så noe fartsmonster har ikke så skyhøy prioritet...

Mazda er ikke bil...? Synes den er litt tøff jeg! Fine linjer. Er det helt på jordet å mene det :roll:

Lenke til kommentar

Hei..

Familiefar til to her, familie på fire totalt. Hadde en BMW 520 i touring. Knallbil, men på tide å bytte. satte min bil i en Peugeot 307sw, denne ble vår. Helt fantastisk bil. Kjørekomfort, god plass, ekstra seter, glasstak. Kjøpt en 1 år gml diesel, og holdt meg under ditt budsjett.

Glasstaket kommer iallefall til å fasinere unger, og voksne... Ellers en vannvitig bil, som en "bilgal" far jeg er, ikke ville sette mine ben i, men etter overtalelse av bilgal mamme, ble det handel, som jeg ikke angrer ett sekund på!

Prøv den!

Lenke til kommentar

Fattern har en Mazda 6 2004-modell, og er svært fornøyd med den. Ingen problemer å spore så langt, i tillegg synes jeg at det er en god bil å kjøre, selv om den bare stiller med 1,8 liter og 120 hk. Bagasjeplassen er bra, og har holdt fint til 4 personer på langtur.

Likevel tror jeg hat jeg hadde gått for Skoda Octavia i dette selskap, dette er bilen som gir aller mest bil for pengene. Du sier selv at du skal ha en bil som tar dere fra A til Å, ikke en racer. Octavia er også meget driftsikker, noe som betyr at den uten problemer vil ta dere tilbake fra Å til A igjen også. I tillegg har Octavia et stort bagasjerom, noe som heller ikke er å forakte for en barnefamile. Alt i alt tipper jeg at dere vil bli mest fornøyd med denne bilen.

Noen her i tråden hevder at dere skal holde dere unna dieselmotorer når dere kjøper ny bil. Tull og tøys! En dieseldrevet stasjonsvogn stiller med et strålende dreiemoment, klart til å jobbe hardt for at dere skal komme dere smertefritt opp på fjellet. Dersom du kjører en del med henger, er dreiemomentet i en dieselmotor ekstra lett å bli glad i. Hiver du automatgear inn i pakken din, får du også en god del penger igjen den dagen du skal selge. Stikkordene for høy innbyttepris i dag er stasjonsvogn, diesel og automatgear.

Lykke til med bilvalget! :)

EDIT: Småfeil.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Ja det er det, litt usikker, da jeg akkuratt er over det stadiget, men mener det, sjekk dette helt sikkert.

Bagasjerommet åpner seg som en vidde, ser lite ut, men rommer utrolige mengder. Alle tre bak setene er individuelle justerbare, men å dytte de helt frem gjør utrolig mye. Som oftest bare barn som sitter bak, så dette går heller ikke utover plassen for beina..

Lenke til kommentar

har kjørt tre stk skoda octavia 2006 modell med automat (og 2.2 turbdiesel, tror jeg husker rett) en del, og for å si det slik, makan til plastic fantastic bil skal du lete lenge etter (er bare corollaene som slår dem), og automatgiret er ikke det beste jeg har brukt. Samt motoren bråker en del. Men karosseriet er vel det samme som til passat så skal du først ha en passat så er det vel bedre å kjøpe en passat.

Btw, så krever setene en del justering for at de skal bli gode å sitte i over lenger tid.

(Bilene jeg kjører er billigversjoner uten noe særlig ekstrautstyr annet enn aircondition/klimanlegg og cruisecontrol)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Lønner seg å kjøpe biler med litt utstyr og ikke ribba-versjonene vet du, de eksisterer bare for at flere skal få mulighet til å kjøpe den ;)

Du kunne jo sett på V70 / XC70, det er gode biler, selv om jeg aldri har skjønt hva som er så spesielt med dem, stor innvendig plass er det hvertfall ikke ;)

Edit: 2.2 TDI tror jeg du kan lete lenge etter hvis du ikke borer sylindre selv ;)

Endret av kremt
Lenke til kommentar

Jah som du sier, er bare to liter i dem, er camryene som har 2.2. Ang utstyrsnivå er de for massetransport av folk :p

Sitter som en konge i volvo men er liten plass som du sier (i forhold til størrelse på bil). forskjellen på v og xc er vel by og terreng, xc er vel noen cm høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...