Thor Håkonsen Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) Har kommet over en telelinse med 3.2x for mitt Canon PowerShot S3 på nettet, er det noen der ute som har erfaring med den slags linser i det hele tatt ? Funker det OK i praksis ? Som nevnt i overskriften så er det av merke Opteka HD2... Endret 8. juli 2006 av ThorEH Lenke til kommentar
sarom Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) Har kommet over en telelinse med 3.2x for mitt Canon PowerShot S3 på nettet, er det noen der ute som har erfaring med den slags linser i det hele tatt ? Funker det OK i praksis ? Som nevnt i overskriften så er det av merke Opteka HD2... 6455638[/snapback] Jeg kjenner ikke noe særlig til dennne converteren, men den har 52mm skrufatning og S3 har 58mm. Da må du ha en step down ring fra 58 til 52mm for å kunne bruke den. Resultatet da blir sikkert ikke bra. Du skriver at den har 3,2x forstørring. Men den har bare 2,2x og er bygd for Canon G3. Det tryggeste er nok å kjøpe original Canon med 1,5x. Olympus sin TCON17 med 1,7x og 55mm skru skal vistnok kunne brukes. Du må da en step down ring fra 58mm til 55mm imellom. Edit: Det er mulig det finnes flere varianter av Opteka HD2 som jeg ikke kjenner til, men kanskje passer til S3? Endret 8. juli 2006 av sarom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Hvis S2 har 58mm fatning, og man må bruke stepring for å få det til å passe, kan du regne med en aldeles grusom vignettering. Helt og totalt ubrukelig, altså. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) Men man må vel ha stepring for den originale telelinsa også ? Det er ikke den varianten som du viser til nei... her er link Opteka linse Har kommet over en telelinse med 3.2x for mitt Canon PowerShot S3 på nettet, er det noen der ute som har erfaring med den slags linser i det hele tatt ? Funker det OK i praksis ? Som nevnt i overskriften så er det av merke Opteka HD2... 6455638[/snapback] Jeg kjenner ikke noe særlig til dennne converteren, men den har 52mm skrufatning og S3 har 58mm. Da må du ha en step down ring fra 58 til 52mm for å kunne bruke den. Resultatet da blir sikkert ikke bra. Du skriver at den har 3,2x forstørring. Men den har bare 2,2x og er bygd for Canon G3. Det tryggeste er nok å kjøpe original Canon med 1,5x. Olympus sin TCON17 med 1,7x og 55mm skru skal vistnok kunne brukes. Du må da en step down ring fra 58mm til 55mm imellom. Edit: Det er mulig det finnes flere varianter av Opteka HD2 som jeg ikke kjenner til, men kanskje passer til S3? 6456762[/snapback] Endret 8. juli 2006 av ThorEH Lenke til kommentar
sarom Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Dette var noe annet ja. Den burde du kunne bruke, men regn med at bildekvaliteten kan bli noe dårligere med converteren. Hvis det ikke følger med adapterring som du fester mellom converteren og kamerahuset, må du kjøpe Canons originale. Slik som denne: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=51341 Hvis det er forskjellig diameter på gjengene på Canon adapteret og converteren må du ha en stepring imellom. Lenke til kommentar
aiwuser Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Opteka har ikke noe godt renomme på nettet. At det skal finnes et 3.2x adapter til den prisen (eller uansett pris) som gir gode bilder har jeg ikke noe tro på. Til Canon S3IS må en ha adapter. De som er mest anerkjent er Lensmate sine som skal ha mye bedre kvalitet og gi bedre beskyttelse enn Canon sin. Når det gjelder konverter linse har mange vært fornøyd med Sony VCL-DH1758 . Som navnet sier er dette en 1,7x converter med 58 mm ring. Se fuglebilder tatt med S3IS og Sony converter her. Sammenligning bilder tatt med Sony VCL-DH1758 og Olympus TCON-17 finnes her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå