Gå til innhold

Ide-Sata-disk på p4pu hovedkort Hjelp :(

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hadde jeg fått sata-disken til å funke uten de andre ide-diskene så hadde det vært bra det å da sata-disken er større enn de to ide-diskene tilsammens..

eller fått kjørt sata-disken som master og eventuelt de to ide-diskene som slave?

Lenke til kommentar
har vist ett par forskjellige måter å konfigurere på der skal jeg prøve begge

Du må prøve ja. Det er bare slik du kan finne ut.

6456554[/snapback]

men du sa jo det var for raid sist jeg sletta den greia i fasttrack? eller.. da hadde jeg jo gult spørsmålstegn.. hmm

Lenke til kommentar
hadde jeg fått sata-disken til å funke uten de andre ide-diskene så hadde det vært bra det å da sata-disken er større enn de to ide-diskene tilsammens..

eller fått kjørt sata-disken som master og eventuelt de to ide-diskene som slave?

6456521[/snapback]

Hvis kontrolleren tillater raid med kun en disk, vil det gå å installere windows ja.

Men da må du konfigurere disken til raid oppsett via ctrl-f , og deretter ha alle drivere som du lastet ned i en floppy og installere via F6 under windows setup.

Men før du gjør det, finne ut at du kan bruke disken i raid, med å konfigurere det fra ctrl-f. og at endelig finner du disken inder diskbehandlingen.

Fra asus:

2.Please hit "Ctrl" + "F" to enter Promise 20376 RAID BIOS after BIOS POST screen, and choose 1st selection, then hit "Ctrl" + "Y" to define a RAID HDD with single Hard disk,
Endret av wiberos
Lenke til kommentar

6456521[/snapback]

Hvis kontrolleren tillater raid med kun en disk, vil det gå å installere windows ja.

Men da må du konfigurere disken til raid oppsett via ctrl-f , og deretter ha alle drivere som du lastet ned i en floppy og installere via F6 under windows setup.

Men før du gjør det, finne ut at du kan bruke disken i raid, med å konfigurere det fra ctrl-f. og at endelig finner du disken inder diskbehandlingen.

Fra asus:

2.Please hit "Ctrl" + "F" to enter Promise 20376 RAID BIOS after BIOS POST screen, and choose 1st selection, then hit "Ctrl" + "Y" to define a RAID HDD with single Hard disk,

6456585[/snapback]

funker det med 2 ide-disker i fra før da? eller bare hvis jeg røsker ut de to ide-diskene og bare har sata-disken i)..

Lenke til kommentar

6456521[/snapback]

Fra asus:

6456585[/snapback]

funker det med 2 ide-disker i fra før da? eller bare hvis jeg røsker ut de to ide-diskene og bare har sata-disken i)..

6456638[/snapback]

Vi må prøve å konfigurere disken til raid, samtidig som du har en disk med windows og hvor driveren til kontrolleren er installert. Hvis du røsker ut de 2 som du sier, har du da kommet like langt som før.

Så det hadde vært greit å prøve det og.Dvs at kontrolleren med en disk fungerer som lagringsplass.

Men siden du var interresert til å installere windows på den, så kan du jo prøve å installere windows.

Hvis du går for det, da kobler du de andre diskene for å ungå konflikter. Da har du bare sata disken å forholde deg til.

For å åpnå det , du må lage en floppy disk med driveren i.

Lenke til kommentar

OMFG :D nå er det vist like før det går for meg!

gjorde dette på nytt nå (hadde gjort akkurat det samme tidligere men da hadde jeg jo hatt det gule spørsmålstegnet....)

gikk inn på diskmanager på nytt og så skuffet at det ikke var kommet noen ny disk.. men like før jeg skulle lukke vinduet så bladde jeg litt nedover som jeg pleier å gjøre.. og der sto det en unalocated disk!! yuhuuu

driver å formaterer nå så da skulle den vel være i boks dæven døtti.. det var service! :) ser ut som jeg slipper å dra til grønnmo å kaste disken alikevel

Lenke til kommentar
OMFG    :D    nå er det vist like før det går for meg!

gjorde dette på nytt nå (hadde gjort akkurat det samme tidligere men da hadde jeg jo hatt det gule spørsmålstegnet....)

gikk inn på diskmanager på nytt og så skuffet at det ikke var kommet noen ny disk..  men like før jeg skulle lukke vinduet så bladde jeg litt nedover som jeg pleier å gjøre..  og der sto det en unalocated disk!!  yuhuuu

driver å formaterer nå så da skulle den vel være i boks    dæven døtti..  det var service!  :)    ser ut som jeg slipper å dra til grønnmo å kaste disken alikevel

6456749[/snapback]

Kjempe bra xcyber. :thumbup:

Men grønnmo kommer jeg å besøke på et eller annet tidspunkt i livet mitt.

Men husk en detalj.

Hvis du skal prøve å installere windows på sata disken, er viktig at du går i bios og under --Boot-- finner du --other boot device--. Her må du velge SCSI boot device.

Det betyr at bios vil velge promise som boot.

Har det så fint da.

Lenke til kommentar
OMFG     :D     nå er det vist like før det går for meg!

gikk inn på diskmanager på nytt og så skuffet at det ikke var kommet noen ny disk..  men like før jeg skulle lukke vinduet så bladde jeg litt nedover som jeg pleier å gjøre..   og der sto det en unalocated disk!!  yuhuuu

driver å formaterer nå så da skulle den vel være i boks    dæven døtti..  det var service!  :)     ser ut som jeg slipper å dra til grønnmo å kaste disken alikevel

6456749[/snapback]

Kjempe bra xcyber. :thumbup:

Men grønnmo kommer jeg å besøke på et eller annet tidspunkt i livet mitt.

Men husk en detalj.

Hvis du skal prøve å installere windows på sata disken, er viktig at du går i bios og under --Boot-- finner du --other boot device--. Her må du velge SCSI boot device.

Det betyr at bios vil velge promise som boot.

Har det så fint da.

6456808[/snapback]

OKI! :) det skal jeg huske på! mulig jeg gjør om det litt senere da sata-disken vistnok skal være litt raskere.. også vil jo selve pc`n bråke litt mindre med bare en disk enn 3 disker.. tusen millioner takk skal du nå ha iallefall

Lenke til kommentar

Ble en helt ny verden her nå med 250GB ekstra disk :D

har hatt den liggende i en skuff i snart 2 år nå uten å fått brukt den så detta ble bærre lækkert!

ett lite spørsmål angående sata-disk..

hører av og til en litt høyfrekvens lyd "piping" som pulserer.. veldig lavt egentlig men nok til at jeg hører den.. er det fordi sata-disker kjører raskere enn andre disker man hører den lyden? eller kan det være noe problem med den..

Lenke til kommentar
Nå har jeg snart gitt opp å få sata-disken min opp å kjøre ved siden av IDE-disken  :(

ref:

- Har winxp sp2 med 2 ide-disker som begynner å bli fulle!

- hadde en sata-disk liggende som jeg nå har koblet til sata-controlleren i mitt asus p4pe hovedkort.

- ser disken i fasttrack når jeg klikker ctrl-f i fasttrack?  lagde ett auto-oppsett der da jeg ikke skjønte mye av det (prøvd flere forskjellige måter men disken vises IKKE i computer management - disc-management!)

Er det ikke mulig å få en sata-disk til å kjøre sammens med ide-disker??

gir snart opp og kaster sata-disken på dynga og kjøper meg en ide-disk istedet for hvis ingen hjelpsom fyr kan hjelpe meg snart..  :(

Hovedkortet er: ASUS P4PE/GLB/SATA/1394/GD-UAY

Dumt å ikke få brukt en 250GB sata-disk til ingen ting..  snufs

6455588[/snapback]

Har du enablet pata+sata i BIOS??

Lenke til kommentar
Nå har jeg snart gitt opp å få sata-disken min opp å kjøre ved siden av IDE-disken  :(

ref:

- Har winxp sp2 med 2 ide-disker som begynner å bli fulle!

- hadde en sata-disk liggende som jeg nå har koblet til sata-controlleren i mitt asus p4pe hovedkort.

- ser disken i fasttrack når jeg klikker ctrl-f i fasttrack?  lagde ett auto-oppsett der da jeg ikke skjønte mye av det (prøvd flere forskjellige måter men disken vises IKKE i computer management - disc-management!)

Er det ikke mulig å få en sata-disk til å kjøre sammens med ide-disker??

gir snart opp og kaster sata-disken på dynga og kjøper meg en ide-disk istedet for hvis ingen hjelpsom fyr kan hjelpe meg snart..  :(

Hovedkortet er: ASUS P4PE/GLB/SATA/1394/GD-UAY

Dumt å ikke få brukt en 250GB sata-disk til ingen ting..  snufs

6455588[/snapback]

Har du enablet pata+sata i BIOS??

6467444[/snapback]

problemet er løst nå da :)

Lenke til kommentar
Ble en helt ny verden her nå med 250GB ekstra disk    :D

har hatt den liggende i en skuff i snart 2 år nå uten å fått brukt den så detta ble bærre lækkert!

hører av og til en litt høyfrekvens lyd "piping" som pulserer..  veldig lavt egentlig men nok til at jeg hører den..  er det fordi sata-disker kjører raskere enn andre disker man hører den lyden?  eller kan det være noe problem med den..

6467020[/snapback]

Alle disker piper og bråker.

Jeg har noe Raptor 36.? på en PC og jeg synes at de bråker som en motorsag i rus.

Så jeg tror ikke det er noe galt med det nei.

Ellers disker på 7200 RPM ellers hva, vil gå like fort uansett....

Lenke til kommentar
Ble en helt ny verden her nå med 250GB ekstra disk    :D

hører av og til en litt høyfrekvens lyd "piping" som pulserer..  veldig lavt egentlig men nok til at jeg hører den..   er det fordi sata-disker kjører raskere enn andre disker man hører den lyden?  eller kan det være noe problem med den..

6467020[/snapback]

Alle disker piper og bråker.

Jeg har noe Raptor 36.? på en PC og jeg synes at de bråker som en motorsag i rus.

Så jeg tror ikke det er noe galt med det nei.

Ellers disker på 7200 RPM ellers hva, vil gå like fort uansett....

6474745[/snapback]

Oki takk for svaret :) er ikke motorsaglyd her da heldigvis... hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...