Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye orker forsterkeren? Tips til ny subkasse.

Anbefalte innlegg

Har en Alpine Monoblokk (MRP M350) og en Alpine Type S 10". Disse fungerer bra sammen, men nå kunne jeg tenke meg en sub til for å få litt mer guffe. Vil denne forsterkeren holde? Under finnes specs på forsterker og sub.

Forsterker:

4 ohm, 1 x 200 Watt

2 ohm, 1 x 350 Watt

Sub:

Peak = 900Watt

RMS = 300 Watt

Trenger også tips til ny basskasse. Den skal være så smal som mulig, da jeg trenger mesteparten av plassen i bilen. Skal være i en st.vogn. Noen tegninger? Eller steder man får kjøpt ferdig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem det regnestykket du... det vil fungere fint sammen.

Og det med at lukket kasse spiller penere en portet stemmer i mange tilfeller, men ikke alle! Er så individuelt fra element til element og fra kasse til kasse. Feil tuningfrekvens = spiller som en bøtte møkk.

Lenke til kommentar
Glem det regnestykket du... det vil fungere fint sammen.

Og det med at lukket kasse spiller penere en portet stemmer i mange tilfeller, men ikke alle! Er så individuelt fra element til element og fra kasse til kasse. Feil tuningfrekvens = spiller som en bøtte møkk.

6456276[/snapback]

Det er klart at det er forskjell, men hovedregelen er jo at med lukket kasse spiller du mye "penere" og med mer hifi aktig bass og ikke fullt så høyt, mens med portet spiller du mer bass som passer til rap/r`n`b og den klarer som oftest også spille høyere.

Ihvertfall det jeg har hørt og erfart.

Når det gjelder basskassa så er det vell 19mm MDF samt treskruer og trelim som er å anbefale?

Lenke til kommentar
Er kantene helt jevne bruker man vanlig trelim. Det holder i lange baner. Er det ujevnheter så burde man bruke polyerethan lim ja. Dette ekspanderer ikke men det tåler å bli strukket 25% eller noe slikt...

6456566[/snapback]

Hva heter det trelimet som ekspanderer da? Er det jeg alltid bruker. En tynn stripe og når det tørker tyter det ut.

Og det eneste man må vite er kassevolumet elementet må ha for å spille riktig. Har man det er resten enkel grunnskole-geometri. (V=X*Y*X)

Lenke til kommentar
Mulig å få tak i de i Norge? Har ikke så veldig lyst til å kjøre 100 mil bare for noen plater :-P

6473815[/snapback]

Bare å kjøre en liten ferie/handletur over, så tar du med en haug plater i en henger og selger det du ikke har bruk for så har du kanskje spart inn bensinutgiftene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...