Elvorn Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Hei, har akkurat bygget en ny pc, har innstalert windows + drivere, men har nå fått et lite problem. Når jeg går på kontrollpanel -> system står det at det er 1 gb minne, selv om jeg har innstalert 2x1 GB brikker. Altså skulle det stått 2 gb minne. Også i Bios og under oppstarten står det at det er 1 gb minne. Har kjørt programmet CPU-Z, og der står det at det er 2 gb ram. Så da lurer jeg på; er det bare 1 gb ram som blir brukt, eller er det 2gb? Minnet kjøres i Dual Channel Hovedkort: MSI K9N SLI platinum Minne: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=28489 Ser at Netshop skriver at det har vært problemer mellom AM2 hovedkort og denne minnebrikken, er det dette tilfellet de snakker om? Lenke til kommentar
Dr S Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Windows'en vil nok ikke registrere disse 2GB'ene av en merkelig grunn, har sett samme problemet. Men har også sette en forklaring på dette i et HjemmePC blad Stol på CPU-Z du.. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Hei! Sjekk i oppgavebehandling om hvor mye fysisk minne den finner. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Elvorn Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 Hei! Sjekk i oppgavebehandling om hvor mye fysisk minne den finner. Hilsen, efikkan. 6457343[/snapback] Fysisk minne: 1047920 kb = 1047 mb. Men på tildelt minne står det 112mb/ 1692. Betyr det at det er 1692 mb tilgjengelig? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Hei! Sjekk i oppgavebehandling om hvor mye fysisk minne den finner. Hilsen, efikkan. 6457343[/snapback] Fysisk minne: 1047920 kb = 1047 mb. Men på tildelt minne står det 112mb/ 1692. Betyr det at det er 1692 mb tilgjengelig? 6457660[/snapback] Det er nok med Pagefile ("minne" på disk). Jeg har ivertfall 1GB minne og har totalt cirka 2,5GB i begrensning på tildelt minne (1GB + 1,5GB pagefile). Så det virker som Windows er dum og ikke finner ut hvor mye minne du har. Prøv andre posisjoner av minnebrikkene. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Elvorn Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 Har prøvd alle mulige forskjellige plasseringer av brikkene. Har også prøvd med en og en brikke, da står det at det er 512 mb. Kanskje brikkene kan være merket feil og at de faktisk er på 512 mb hver? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Har prøvd alle mulige forskjellige plasseringer av brikkene. Har også prøvd med en og en brikke, da står det at det er 512 mb.Kanskje brikkene kan være merket feil og at de faktisk er på 512 mb hver? 6457771[/snapback] Det finner du isåfall ut med MemTest86 fra Ultimate Boot CD. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Elvorn Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 Skal prøve den i morgen Vil også legge til at pcen er ustabil; får masse feilmeldinger, plutselig restarter pcen seg osv. Noen ganger kommer det bare en svart skjerm uten bilde, men med musepekeren. Kan dette ha noe med minnet å gjøre? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Skal prøve den i morgen Vil også legge til at pcen er ustabil; får masse feilmeldinger, plutselig restarter pcen seg osv. Noen ganger kommer det bare en svart skjerm uten bilde, men med musepekeren. Kan dette ha noe med minnet å gjøre? 6457804[/snapback] Om det er feil med minnet så kan det absolutt det ja. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Elvorn Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Har nå kjørt et par minnetester, og det er ut til at det fungerer som det skal. I testene står det også at det er 1024 mb ram tilsammen, så jeg vurderer å sende tilbake ramen og få nye brikker fra en annen produsent. Men før jeg gjør det; er det noe annet jeg kan prøve? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Jeg vet ikke om noe mer du kan forsøke. Men det hadde vært interessant å undersøke serienummeret på minnebrikkene på minnemodulen, telt hvor mange det er til sammen og dermed funnet ut om det er feilmerking. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Elvorn Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Etter å ha lest på supportforumet til OCZ, har jeg fått tips om å oppdatere Bios. Men da kommer et nytt problem; hvordan skal jeg oppdatere den? (har ikke diskettstasjon) Har lastet ned den nyeste oppdateringen, men vet ikke hva jeg skal gjøre for å oppdatere bios videre. Kan du forklare hvordan det gjøres? på forhånd takk. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Du kan gjøre det med en Boot-cd. Det kan gjøres på følgende måter: 1: Brenn en Boot-cd i Nero med de utpakkede filene på. 2: Bruke Ultimate Boot CD til å boote med, velg så FreeDOS og kjør oppdatéringen derfra. (pakk ut BIOSen til for eksempel c:\bios) Jeg vil anbefale det første. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå