Gå til innhold

2.26@??? Trenger hjelp til overklokking

Ronny M

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å overklokke systemet mitt men har ikke noe peiling på akkurat dette så jeg har brukt et par timer nå på å lese en hel drøss med tråder på forumet om det, og har lagt merke til at det er en del som virkelig veit hva de snakker om når gjelder overklokking. Jeg trenger litt hjelp av dere nå. jeg fant ut en del av å søke på forumet som sagt men det er fortsatt litt forvirrende.

1. Hovedkortet.

Hvor risikabelt er det å kjøre høy fsb på hovedkortet mitt? Jeg leste at det ikke er en såkalt AGP/PCI lock på kortet og at komponenter kan gå fyken ved overklokking. Det hadde jo ikke vært no kult om det skjedde så jeg vil vite om det er noen grenser jeg bør holde meg innenfor?

2. VCore.

Er det viktig å øke den? Når skal den økes? Er det bare hvis systemet er ustabilt at det hjelper å øke VCore eller bør den økes uansett når man overklokker?

3. Minnet.

Hvordan overklokke minnet? Jeg har sett noen poster som noen f.eks. har skrivd: memory settings 2-6-3-3. Dette har jeg ikke funnet noe ut av i det hele tatt! :sad:

Jeg har også sett det har blitt diskutert at forholdet mellom MEM/FSB er 5:3 eller 3:6 eller no sånt, og det var faktisk i forbindelse med det samme hovedkortet som jeg har. Dette skulle jeg også gjerne hatt en forklaring på.

Er det mer som må stilles på da eller?

Det blei kanskje litt mye på en gang her nå :smile:

Jeg trenger ikke nødvendigvis klokke den til den ytterste grensa, bare den blir stabil og bra. Jeg skjønner at det er veldig forskjell fra maskin til maskin men det er kanskje noen "grunninstillinger" som jeg kan begynne med?

Takker for svar på forhånd

MVH

klokke-n00b

XP Pro

P4 2.26 GHz

Asus P4S533

512 DDR Apacer PC2700

Gainward GF4 Ti4200

2 stk IBM 120GPX 120GB

WD 1200JB 120GB

Plextor 40/12/40

[ Denne Melding var redigert av: Ferdinand på 2002-10-16 04:38 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus P4S533 tillater deg å stille fsb mellom 133 og 166. Således vil du strengt tatt kunne overklokke CPU'en din til 166 x 17 = 2.822Ghz, - om CPU henger med, - og det bør den.

Du stiller CPU-vcore først når du har kommet så langt at systemet er noe ustabilt. Således vil du finne ut hvor høyt du må stille vcore på den aktuelle fsb.

Imidlertid har du ikke ordinær PCI/AGP-lock. Kortet fastsetter PCI-hastigheten til 1/3 av CPU-fsv på fsb på 100-132 og til 1/4 av CPU-fsb på fsb på 133-166. Noe liknenede med AGP-hastigheten, men AGP går på en annen hastighet enn PCI. For å beskytte andre ting du har som harddisker, sjermkort osv. mot overbelastning, - bør du nok ikke kjøre cpu høyere enn 150 - 160, - som gir en PCI-hastighet på 39-40, -og samtidig en "trygg" agp hastighet.

Lenke til kommentar

Nå har jeg stilt fsb til 150 og fikk en cpu hastighet på 2.55GHz. Jeg har spilt UT2003 i en halvtimes tid uten problemer, men er dette nok til å konstatere at det er stabilt?

En annen ting jeg lurer på er om jeg har bra nok strømforsyning. Jeg har Chieftec 340W. Holder det til systemet mitt?

En klokke-n00b er takknemlig for all hjelp :smile:

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke de minne-greiene. Prøv å søke her på forumet, - Byggeren har tidligere uttalt seg detaljert om nær sagt alt som har med hovedkortet ditt å gjøre.

- Men minnet blir like overklokket som fsb da det går på samme fsb. Imidlertid, - siden du har bra minne, - kan du stille det ytterligere høyere slik Byggeren har forklart i tidligere tråder.

Om maskinen klarer å kjøre stabilt for det du bruker den til, - er den stabil nok for deg! Jeg har kjørt fsb på 166, - så du kan jo prøve deg frem videre. Men om du kan kjøre stabilt med en fsb på 166, - bør du ganske enkelt la det bli med noen forsøk, - og klokke deg ned til maks fsb på 150 - 160 for kontinuerlig bruk. - Men vær varsom med å følge mine råd, du bærer risikoen for komponentene dine selv vet du :wink: .

Du har mer enn tilstrekkelig stor strømforsyning mener jeg.

[ Denne Melding var redigert av: enry på 2002-10-16 17:27 ]

Lenke til kommentar

Jeg har leita og leita etter poster fra Byggeren men har ikke funnet noe ennå som har gjort meg så mye klokere egentlig. Nå kjører jeg stabilt på 2.6GHz og tenker jeg lar den stå der så lenge til jeg får litt mer info om klokking av minnet og sånn. Må jo prøve det også hvis det er noe å hente. Jeg leste at jeg kunne klokke minnet til 400MHz, men aner ikke åssen jeg gjør det. Har det noe med Memory Frequency Ratio instillingene å gjøre? Det er noen innstillinger i bios som heter SDRAM configuration også har jeg sett. Hva blir forandret når jeg stiller på disse, og hvordan det er best at di står?

Byggeren, HJELP! :smile:

MVH

klokke-n00b light (skjønner litt mer nå) :smile:

Lenke til kommentar

Her er noe jeg har klippet ut av tidligere innlegg jeg hadde her på forumet, det viser litt av fremgangsmåten for å overklokke minne:

Slik setter du minnet til DDR400 på Asus P4S533 hovedkortet:

- Dersom du har 133MHz FSB og ønsker DDR400 hastighet på minnet, må du sette "CPU/Memory frequencyration" på 4:6. Slik du ser på Dette bildet

Fordi: 133MHz * 6 / 4 = 200MHz (som altså er DDR400)

- Dersom du har 100MHz FSB og ønsker DDR400 hastighet på minnet, må du sette "CPU/Memory frequencyration" på 3:6. Slik du ser på Dette bildet

Fordi: 100MHz * 6/3 = 200MHz (som altså er DDR400)

- Dersom du f.eks har 150MHz FSB og setter "CPU/Memory frequencyration" på 4:6, vil du kjøre minnet på:

150MHz * 6 / 4 = 225MHz (som altså er DDR450).

For å klare å kjøre stabilt på hastigheten over det som minnebrikken er spesifisert for kan det være nødvendig å øke spenningen på minnet.

For å øke spenningen på minnet, må du flytte en jumper på hovedkortet. Ved å flytte denne jumperen får du til sammen 3 valg. 2.5V (default), 2.7V og 2.9V. Du kan se jumperen på dette bildet. Det er den blå jumperen som du ser rett til høyre for diskettstasjon porten. Slik jumperen står på bildet, gir den 2.5V til minnet.

OBS! Ved å øke spenningen på minnet er det gode muligheter for å presse minnet en del lengre enn ved standardspenning. Men det resulterer også i mer varmeutvikling på minnet, noe som ofte er en begrensende faktor samtidig som det ikke er heldig med tanke på levetiden. Ved å montere varmespredere på minnemodulene vil temperaturen reduseres noe, samtidig som at det faktisk er mulig å nå enda lengre.

Lenke til kommentar

Takk for en forklaring som jeg faktisk forstår noe av! :smile:

Nå kjører jeg med fsb på 153, så da blir det etter regnestykket ditt 153MHz * 6 / 4 = 229,5 MHz (som altså er DDR 459MHz).

Jeg syns nå det virker som ekstremt mye overklokket?? Tåler minnet mitt dette, eller lønner det seg å bruke cpu:mem 4:3 som blir DDR 408MHz. Eller blir dette feil?

Lenke til kommentar

Det er 3:4 du skal bruke og ikke 4:3. Dette går mange surr i.

Jeg tror 3:4 er det du skal forsøke aller først, - de eksemplene du fikk ovenfor er ikke spesielt egnet for din CPU - HK - minne - konstellasjon. Minneinnstillingen 4:6 kan du jo forsøke senere.

Slik du har fått det forklart ovenfor, og når du regner på minneinnstilliingen 3:4, er regnestykket som følger:

fsb 153 * 4/3 = 204.

Fsb ganget med forhåndstallet 3:4 betyr at det ganges med 133,33%. 4:6 = 150%, 3:6 = 200%.

4:3 = 75%.

[ Denne Melding var redigert av: enry på 2002-10-17 02:13 ]

Lenke til kommentar

Takk for opplysningen. Det er ganske forvirrende men nå begynner jeg å forstå litt mer av det. Dette er jo morro! :smile:

Da er det jo bare å reboote udyret og prøve 3:4 som du sier. Men må volten på minnet justeres opp uansett når en klokker det så mye, eller er det best å ikke gjøre det hvis systemet er stabilt med standart volt innstillinger?

Lenke til kommentar

Jada. Jeg har bare aldri visst hva som er 2,7V og hva som er 2,9V, - så jeg slo opp i manualen på side 27 og ser at om du

flytter jumperen en plass - i midtstilling, får du 2,7V,

flytter du jumperen to plasser har du 2,9V.

Hvorfor ikke kjøre den på 2,7 med en gang (?). Minnet trenger litt ekstra strøm ved ekstra hastighet om du skal ha god stabilitet.

Men hvorfor ikke CPU fsb 160? Med fsb Vcore på 1,75 er vel det helt problemfritt.

[ Denne Melding var redigert av: enry på 2002-10-17 02:43 ]

Lenke til kommentar

Nå har jeg satt ram’en på 4:5 (som blir DDR 382MHz hvis jeg ikke tar feil) og da får jeg 2770 MB/s med Sandra. Hvis jeg brukte 4:3 så blei minnet underklokket som du sier enry. Men det var ingen mulighet for 3:4 der, bare 1:1 4:3 4:5 og 4:6. Er det noe jeg har oversett?

Jeg kan nevne at maskina slo seg av under 3DMark testingen med denne minneinstillingen (DDR 382MHz, så jeg satt opp volten til 2,7 med jumperen på HK. Nå virker den stabil, og jeg har kjørt 3DMark noen ganger på rad og spillt UT2003 i en times tid uten problemer.

Lenke til kommentar

Ferdinand, det kan høres ut som om du har funnet ut av det nå.

Vi testet en Apacer minnebrikke og klarte ikke å bresse den så fryktelig mye, det høres derfor ut som om det er korrekt at den nærmer seg det den er god for. Det at den stabiliserte seg når du øket spenningen til 2.7V er et tegn som viser dette også.

Lenke til kommentar

Ja Ferdinand, - da har du lært det du trenger så langt, - og du kan kjøre ubekymret på opp til rundt 2,7 Ghz med minne på opp til 200Mhz.

Men om du har oppdaget at prosessoren din er i stand til å yte mere, så kan jeg bekrefte at P4-2,26 nok er den P4/533-CPU'en som er mest overklokkbar, og at den nok har et vesentlig høyere potensiale selv med default (standard) boxed kjøler/vifte.

Begrensningen ligger i hovedkortet. Hovedkortet er kanskje det beste hovedkortet for å overklokke en P4/400 - prosessor, men som du vet er høyeste CPU Frequencu Ratio 166, og kortet har ikke ordinær PCI/AGP-lock. Nettopp disse to begrensningene gjør jo at du ikke skal kjøre kontinuerlig over fsb på 160 og ikke overhodet kan kjøre fsb over 166. Således har du maks kontinuerlig hastighet på 2.72Ghz og maks 2.822.

Dersom du vil komme lengre, kan du anskaffe et HK med PCI/AGP-lock, men du bør i det tilfellet være svært varsom i valg av ditt neste HK.

For meg er Asus P4PE (tror det heter det) aktuelt, men det finns mange alternativ, og flere nye hovedkort kommer utover. Vel, - det var trampet i suppa eller flua i leverposteien eller hva du nå vil se det som, - men jeg håper du er fornøyd med resultatet så langt, - og ser nye utfordringer allerede ... :wink:

Lenke til kommentar

Ja jeg er veldig fornøyd så langt og takker for god hjelp av dere Byggeren og enry!

Utfordringene står i kø nå ja, og det er mye som tyder på at dette kan bli en dyr hobby. :smile:

Det hadde kanskje vært bedre med et nytt hovedkort etter som jeg har skjønt, men jeg får prøve å klokke videre med det jeg har foreløpig for å se hva jeg ender på. Har ikke fått testet det skikkelig ennå.

Vi lever farlig med høy fsb på P4S533 uten PCI/AGP lock har jeg hørt... :smile:

Hvor risikabelt er det, og hva er det egentlig som tar knekken på komponentene? Varme?

Lenke til kommentar

Jeg lurer fortsatt på dette med høy fsb på kort uten PCI/AGP lock.

Hva er det egentlig som tar knekken på komponentene? Varme?

Jeg vurderer nemlig om jeg skal kjøpe nytt hovedkort med lock eller om det går greit med det jeg har, derfor vil jeg gjerne vite hvor risikabelt det er å kjøre på 166 fsb uten PCI/AGP lock?

Jeg har passe god kjøling. Hovedkortet er aldri over 25 grader og cpu ligger på ca. 30 idle og 45 full load.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...