Gå til innhold

Bare 3 av 7 disker vises. Hmmm. Noen tips?

Anbefalte innlegg

Hei. I dag kom det 7 disker til meg i posten. 1x200 GB IDE disk og 6x250 GB S-ATA disker. Jeg praktes noe inn hampen med å få satt dem inni og ordna med kablene til dem. Så når jeg endelig får inn alt av disker og kabler og sånn, ser alt ut til å være greit inni kabinettet. Når jeg så starter opp røkla så er det bare 3 av 7 disker som vises i bios. det var IDE disken også 2 andre disker. Jeg er ikke helt sikker på hva som kan være galt, men det fulgte med en jumper for hver disk, men jumperne var ikke satt i som standard. Trenger jeg å ha i jumperne tro?

2 av S-ATA diskene står vel på 2 av Raid portene på hovedkortet tror jeg, men det skal ikke hindre at de 5 andre diskene ikke skal vises.

Maskina som disken er satt inni er rundt 3 månder gammel.

Noen som vet hva som kan være galt. Skal se litt på det i morra om jeg får tid.

Det er ikke installert noe OS på 200 GB Disken enda (Som skal være OS disk).

Håper på mange svar.

Vennelig Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Da har jeg sett litt på maskina igjen. Nappa ut alle kablene. Og satt i diskene 2 og 2. Dvs. IDE disken stod i uannsett da, men 2 og 2 av S-ATA diskene. Først kobla jeg til 2. Maskina fant begge S-ATA diskene. Så tok jeg å kobla til 2 til sånn at det ble 4 S-ATA og 1 IDE Disk. Det klarte den også. Så jeg skal se litt nå, hva som skjer når jeg kobla på de 2 siste. Mulig det ikke går så bra siden at jeg setter dem på Raid Utgangen på hovedkortet. Får vel ikke kontakt med dem før jeg har installert Windows kan jeg tenke meg?

Lenke til kommentar

Kobla i de 2 siste diskene nå, og det ser ut til å fungere. Driver å starter opp med Windows 2000 cd`en nå, for å se hvor mange disker den finner der. Jeg aktiverte Raid i bios, men jeg tok ikke å aktiverte Raid på hverken IDE eller S-ATA kontrollerne, så vi får bare se hvordan det går.

Foreløpig ser det faktisk riktig så bra ut. så jeg satser nå på at jeg har 1.5 TB.

Lenke til kommentar

Satt å praktes litt igjen i dag. Foreløpig ser det greit ut, men når jeg aktiverte Raid i Bios så ville den plutselig ikke inni Bios mer, så jeg måtte resete CMOS. (Som merkelignok var ganske enkelt på mitt kort :D. Får se litt nærmere på det i morra tenker jeg. Driver å formaterer den ene 250 GB Disken min nå, og håper den blir ferdig snart. Blir torden snart her, så da slår jeg av maskina mi. den ene iallefall. hehe. Sikkert et triks med det, men har aldri hatt S-ATA disker før i mine maskiner og iallefall ikke S-ATA disker som gjør at jeg må aktivere Raid. Nå vil jeg da ikke bruke diskene mine i Raid. Liker ikke Raid selv, men har jeg først brukt 4.5 lapper på 7 disker så vil jeg gjærne bruke alle 7 liksom :p

Lenke til kommentar

7 disker trekker litt strøm, så jeg tenkte litt på PSUen din. 485W bør holde, men det kan være at PSUen har svake 12V-rails f.eks. Jeg ville forsøkt å koble en del av diskene til en ekstern PSU. Et annet problem er at diskene trekker veldig mye strøm når de spinner opp, så det kan være at noen av diskene ikke får tilstrekkelig med strøm, slik at de spinner opp senere i bootprosessen, etter at BIOS har sjekket etter disker. Lykke til :)

Endret av enl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...