hean Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Nesten uansett prisklasse så vil jeg anbefale løskomponenter, begrenser vi utvalget til komplett så vil jeg anbefale følgende alternativer. osv osv osv 6824937[/snapback] Om du leser hele tråden så finner du ut at forsterker og fronthøyttalere allerede er kjøpt inn. Det er nå videre snakk om å utvide dette til surround. 6826706[/snapback] Er ikke heeelt med, skal du bruke noen eldgamle fronthøyttalere som du har fra før og en stereoforsterker? En stereoforsterker (hvis det da ikke er en ren effektforsterker) kan du ikke inkludere i dette surroundanlegget. Skal du bruke fronthøyttalerne som du har fra før må du finne en center som spiller bra sammen med de ellers ødelegger du lyden heeelt. Ville heller kjøpt det jeg anbefalte deg og beholde stereoanlegget ditt til å høre på musikk. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Han har allerede kjøpt inn: Pioneer VSX-516-S Surround-receiver og Dynavoice F6 Calvados fronthøyttalere Som sagt er diskusjonen nå videre angående å bygge dette videre ut til surround (center, bakhøyttalere, subwoofer). Edit: som sagt, les hele tråden, alt står der. Endret 8. september 2006 av nahojdat Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Men som jeg spurte i sta; hvor mye lyd er det i høytalerne bak ved bruk av sorround? Og hvilke lyder kommer i center høytaleren? (den er mindre viktig forstår jeg i og med at den er mindre enn de to fronthøytalerne). 6456792[/snapback] For å svare på spørsmålet der. Det har blitt en trend at bakhøyttalerne er mindre enn fronten men det er ikke rett og reduserer lyden deretter. Små høyttalere er kun valgt på grunn av den praktiske delen, plassering osv. Hvor mye lyd som kommer av hver høyttaler varierer fra film til film. Bakhøytalerne er til for nettopp å skaffe en surround-effekt men vil neppe bli mye brukt i filmer som Elling etc. I filmer hvor lyden er prioritert er bakhøyttalerne absolutt viktige. Små høyttalere trenger mindre effekt men legg merke til at effekten fra de aller fleste forsterkere er lik i alle kanaler, det er det nettopp en grunn til. I ett THX-sertifisert anlegg skal alle høyttalerne være lik fordi dette vil gi optimal lydkvalitet. Man sikrer da at høyttalerne ikke dreper lyden til hverandre. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Litt spm som er avrunding av topic hva trenger jeg av kabler for å koble forsterker til sub? Går det i vanlige høytalerkabler her? I så fall; burde jeg kjøpte noen som er litt tykkere? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Fra forsterker til sub skal det gå phono-kabel (helst en beregnet på subwoofer), det kan lønne seg å legge ut litt ekstra på kabler.. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Så det er en slik en jeg trenger? For de har jeg flere av her... Endret 25. september 2006 av Hektor123 Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Helst en beregnet på subwoofer som sagt, men du kan bruke en slik som en start. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Hehe.. forskjellen på den kabelen der og den du skal bruke er at den du skal ha består av 1 kabel og ikke 2. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Hehe.. forskjellen på den kabelen der og den du skal bruke er at den du skal ha består av 1 kabel og ikke 2. 6942888[/snapback] Og kvalitet på kabelen, kabler har MYE å si når det gjelder analoge signaler.. Lenke til kommentar
freke Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Så det er en slik en jeg trenger? For de har jeg flere av her... 6940190[/snapback] Du trenger en kabel som dette: Subwooferkabel Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Da er Yamaha YSTF-SW100 i hus men det fulgte med en ganske lang kabel, denne er av grei kvalitet... eller? Ble litt mer fart i sakene nå ja men går det greit å ha volumet på suben på fullt? Og jeg antar bassen i tillegg vil øke hvis jeg øker volumet på forsterkeren? Lenke til kommentar
freke Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Da er Yamaha YSTF-SW100 i hus men det fulgte med en ganske lang kabel, denne er av grei kvalitet... eller? Ble litt mer fart i sakene nå ja men går det greit å ha volumet på suben på fullt? Og jeg antar bassen i tillegg vil øke hvis jeg øker volumet på forsterkeren? 7050054[/snapback] Jeg har gain på sub'en stående på ca klokka 10-11, dvs under 50% på min sub. Ut fra reciever er det ca -6dB (men de skalaene er vel forskjellig fra reciever til reciever). Prøv deg frem med litt forskjellig plassering av sub'en. Du skal ikke behøve å ha gain på max. Hjørne med to yttervegger gir vel mest forsterkning sies det, men det er ikke alltid praktisk eller riktig. De fleste rom er forskjellige Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Hehe.. forskjellen på den kabelen der og den du skal bruke er at den du skal ha består av 1 kabel og ikke 2. 6942888[/snapback] Og kvalitet på kabelen, kabler har MYE å si når det gjelder analoge signaler.. 6943461[/snapback] Mohahahahaha! (Ond latter!!) ;-) Alt for mye kabelhysteri ute å går! Helt enig at du bør bytte ut de helt billigste som gjerne følger med, men aldri, jeg gjentar aldri la deg lure til å bruke mer enn 1/10 av totalsummen du har brukt på anlegget på kabler! De pengene får du mye mer igjen for om du investerer i dyrere komponenter! Selv 1/10 i kabler er mye og dyre kabler! Kjøp heller høyttalerkabler med godt kvadrat. 2x2,5 kvmm holder lenge til det meste, så lenge ikke kabelstrekkene blir veldig lange, noe de IKKE blir i ei vanlig stue! Drit i hvilket merke! Kobber er kobber, og nyansene imellom er så små at du ikke merker stort før du har alle andre komponeneter i ypperste klasse! Signalkabler er litt værre, så lenge du kjører ubalansert. (vanlig phonoplugger sånn som på bildet), men kjøp ikke kabler som er dyrere enn under 1/10-1/15 av prisen av CD/DVD-spilleren din, sier nå jeg! Hvis du lurer på hvilke erfaringer jeg har, som ler av "alle" HiFi-freaker som snakker så varmt om kabler, så jobber jeg med lyd, og oppsetting av lydanlegg på fulltid. Se denne eller denne så ser du meg... :-) Hvis du ønsker bra kabler, kan du lage de selv med komponeneter fra Neutrik og Klotz. Sjekk www.benum.no for priser. Forøvrig, se også denne for litt god og morsom lesing: http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#thetruth Endret 11. oktober 2006 av Knottpøbeln Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Hvilke frekvenser spiller høytalerne best på? Hvilke frekvenser er suben best på å spille? For jeg leste at front høytalerne klarte frekvenser mellom 30-32000 hz mens suben klarte mellom 30-200 (kunne noen forklart meg hvordan suben er bedre enn fronthøytalerne når de spille like dypt?) Og dette med at de andre høytalerne klarer å spille opptil 32000 hz, er ikke det vanvittig mye? Øret klarer vel ikke høret mer enn 20000 hvis man er ung og frisk... Endret 13. oktober 2006 av Hektor123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå