KimNK Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Det blir nok for lite til at eg klarer å sjå kva som står. =/ Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Jeg ser i alle fall hva som står der. Du må ta full størrelse og så zoome litt... Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Nå har jeg fått til volum, avstanden fra meg til høytalerne og hvor bassen skal spilles (måtte på en måte slå av og på bassen på høytalerne alt etter om jeg ville at den skulle spilles på sub wooferen i stede). Jeg fikk opp volumet på høytalerne bak (selv om kanskje det ikke er meningen ) så nå hører jeg tydelig at de spiller, men jeg må si at det er liten forskjell å kjøre stereo både foran og bak. Får nesten følelsen at høytalerne bak blir litt smør på flesk i og med at de spiller akkurat det samme som høytalerne foran. En sak jeg irriterer meg litt over er at jeg ikke kan stille inn bassen manuelt (blir mye tøffere når jeg stiller den opp noen hakk ) når den er instilt på advanced sorround og jeg må trykke på advanced sorround og så "6-stereo" for å få lyd på de høytalerne bak. Så få få mektig bass pluss høytalere bak var vrient :@ Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Om du stiller front-høyttalerne som "large" så de spiller bass og skal bruke subwoofer i tillegg så tror jeg den skal stilles på "plus" eller lignende i forsterker innstillingene (om jeg ikke husker helt feil). Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Ja, det var noe sånt. I og med at jeg ikke har noen subwoofer så satte jeg "no" på den trur jeg, large på front og small på de bak. Lenke til kommentar
phax Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Det blir nok for lite til at eg klarer å sjå kva som står. =/ 6606841[/snapback] hæhæ, du trenger seriøst briller hvis du synes dette bildet var for lite! bare phono kontakten er jo faen meg to cm i diameter på min skjerm.. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 (endret) Fikk berre fram det minste bildet først. Men knappeoppsettet på den der var ikkje heilt lik den eg hadde innom, sååh.. Direct-funksjonen gir uansett utvilsomt best lyd i stereo. Endret 3. august 2006 av Satrucci_ Lenke til kommentar
Jarek Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) Tenkte eg og skulle gå for dette, men hvordan er det med tilkobling av f.eks. TV? (Har en .. Nokia TV med bare scart) EDIT: Pioneer VSX-516-K Receiver og Dynavoice F6 Calvados. EDIT2: Og ikke minst PC'en da. Bare til å koble til via en minijack<-->rød/hvit kabel (Har ikke peiling på navn) Endret 17. august 2006 av Jarek Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 17. august 2006 Forfatter Del Skrevet 17. august 2006 Alt går som smurt http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=105633 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=108381 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=105800 Det er vel det du trenger. Plugger adapteren i tven og tar deretter en RCA (hvit og rød kabel) kabel mellom forsterker og tv. I pc bruker du bare den siste kabelen jeg linket til (kan jo selvfølgelig få den lengre). Minijack til RCA. Komplett er forresten ganske dyre på dette. F.eks. www.amentio.no er en god del billigere (var bare lettere å finne fram på komplett) Lenke til kommentar
Jarek Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) Hva med konsoller osv. da? Kommer lyden fra spillene med (fra forsterker/nye høyttalere) - når hvit/rød ikke kommer med fra konsollen? (Fordi lyd fra TV opptar plassen?) Endret 17. august 2006 av Jarek Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Hva med konsoller osv. da? Kommer lyden fra spillene med (fra forsterker/nye høyttalere) - når hvit/rød ikke kommer med fra konsollen? (Fordi lyd fra TV opptar plassen?) 6695248[/snapback] Det er mye mer enn bare en inngang på forsterkeren.. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 18. august 2006 Forfatter Del Skrevet 18. august 2006 Hva med konsoller osv. da? Kommer lyden fra spillene med (fra forsterker/nye høyttalere) - når hvit/rød ikke kommer med fra konsollen? (Fordi lyd fra TV opptar plassen?) Har du to scart kontakter (eller RCA kontakt) på tven kan du koble tven til forsterkeren og konsoll til tven. Da vil forsterkeren spille av all lyd som tven spiller (inkl. konsollens lyder). Men se på det bildet som jeg linket til tidligere. Du kan vel koble til syv ulike lydkilder trur jeg Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Skal bestille resten av sorrounden nå, men den subwooferen jeg ble anbefalt selges ikke på komplett lenger. Kan noen anbefale en annen? Bare av interesse. Vil en subwoofer gi MYE bedre bass en de to front høytalerne jeg har nå? For jeg syns bassen som er nå er rimelig mektig og det forstyrrer mor i overetasjen helt fint Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Skal bestille resten av sorrounden nå, men den subwooferen jeg ble anbefalt selges ikke på komplett lenger. Kan noen anbefale en annen? Bare av interesse. Vil en subwoofer gi MYE bedre bass en de to front høytalerne jeg har nå? For jeg syns bassen som er nå er rimelig mektig og det forstyrrer mor i overetasjen helt fint 6808929[/snapback] En skikkelig subwoofer vil gi mye mer bass og gi et helt annet lydbilde. Det er desverre ikke all musikk som blir særlig bedre med subwoofer men i film så er det nesten et must. Nå vet jeg ikke max prisen din men skal prøve å finne noen som spiller ok til en vetig pris.. Dynavoice Challenger, 10" Active Subwoofer virker som et ok valg, mer info om den på Hjemmesiden. Proson Conquest Sub 1010 Audio Pro Cinema Sub, liten men spiller bra for pengene. Audio Pro B1.28 Audio Pro Focus Sub Velodyne VX-10 GALE 4080W DALI AW8 DALI AW10 CERWIN-VEGA VE-28SX Yamaha YST-SW225 Infinity Primus PS8 Magnat Monitor Sub 200A Magnat Monitor Sub 300A Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 Takker og bukker. Veldig oversiktelig å fint gjort Da trur jeg jeg sparer opp til et par tusen og kjøper en "skikkelig (:S)" subwoofer. Men som jeg snakket om; hva er forskjellen mellom bassen i høytalerne jeg har fra før og en sub i 2000 kronersklassen annet enn at den kanskje gir en langt kraftigere bass? Beklager mye mas fra min side her nå, men forsterkeren jeg har, har tydelig muligheter for 7.1 sorround. Hvordan får jeg "stilt den om" eller få koblet til 5.1? Er det forresten mulig å ha delvis sorrund uten å ha alle høytalere? F.eks. å bruke fronthøytalerne som bass midlertidig? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Når du ikke har sub så vil fronthøyttalerne ta seg av bass (men en subwoofer er absolutt anbefalt for skikkelig moro under film). Bassen fra en subwoofer går en del lavere i Hz enn høyttalerne du har nå (ihvertfall får den mer frem så du faktisk kjenner den lavfrekvente bassen på kroppen) Uansett hvordan du vrir og vender på innstillingene med 5.1 , 7.1 , 6.1 så blir det ikke ekte surround før du har alle høyttalerne som skal være der, det er f.eks VELDIG merkbar forskjell på f.eks virtuell center framme eller bak og den ekte varen.. Endret 6. september 2006 av nahojdat Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 Uansett hvordan du vrir og vender på innstillingene med 5.1 , 7.1 , 6.1 så blir det ikke ekte surround før du har alle høyttalerne som skal være der, det er f.eks VELDIG merkbar forskjell på f.eks virtuell center framme eller bak og den ekte varen.. Tenker du nå på hvis jeg ikke har høytalere både bak, foran og center? Eller hvis jeg ikke bar subwoofer? For jeg tenkte mer hvordan jeg skal koble til høytalerne? I 7.1 er det vel 2 høytalere rett fra siden? De er merket "sorround right left" bak på forsterkeren. Skal jeg plugge de bakre høytalerne inn her og ikke ha noe på "rear" (høytaleren rett bakfra)? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 7.1 har som tallet sier tilsammen 8 høyttalere. 2stk front, 1stk center, 1stk subwoofer, 2stk bakhøyttalere, pluss 2stk til bakhøyttalere. Vanligste plasseringen av de 4stk totalt høyttalerne bak er 2stk bak på siden pluss 2stk på vegg bak.. Ærlig talt så synes jeg alt over 5.1 er noe å vurdere senere, det er lite filmer som støtter det (f.eks LOTR og Star Wars har 6.1). I et 5.1 oppsett må du nesten bestemme deg selv for hva som er best plassering av bakhøyttalerne, på sidevegger et stykke bak eller på vegg bak, det er veldig avhengig av rom hvordan lyd blir, og smakssak spiller en rolle også. Hva som er venlige bakkanaler i et 5.1 system står i manualen til forsterkeren (regner med det er surround right/left). Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Nesten uansett prisklasse så vil jeg anbefale løskomponenter, begrenser vi utvalget til komplett så vil jeg anbefale følgende alternativer. Receiver: Pioneer VSX-416, ny liten og meget kompetent receiver på 5 x 100 w. Pioneer vil jeg påstå er noe av det beste man kan velge til hjemmekino i denne prisklassen. Link finner du her. Pris: 2 295,- Høyttalere: Proson Tower 25, Proson er ikke kjent for de aller beste høyttalerne i High-End klassen men gir virkelig mye for pengene hvis man plukker fra nederste hylle. Link finner du her. pris: 995,- Sub: Yamaha YSTF-SW100, 6.5" basselement med en 130 w RMS forsterker innebygd. Burde holde mer enn nok til ditt bruk. Link finner du her. Pris: 1 495,- Til sammen kommer dette anlegget 4 785,- men siden alt er kjøpt på komplett gåt jeg ut ifra at du kan få dette fra Norek til 4 000,- eller mindre. Fordelen er at hvis du på ett punkt føler at du vil ha litt mer ut av lyden kan du bytte ut komponentene etterhvert som du får råd. Du trenger da ikke bytte ut hele anlegget på en gang som du må med ferdige pakker. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Nesten uansett prisklasse så vil jeg anbefale løskomponenter, begrenser vi utvalget til komplett så vil jeg anbefale følgende alternativer. osv osv osv 6824937[/snapback] Om du leser hele tråden så finner du ut at forsterker og fronthøyttalere allerede er kjøpt inn. Det er nå videre snakk om å utvide dette til surround. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå