Plecto Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Trenger anbefaling til et sorround anlegg til max 4000. Jeg har nå et ni år gammelt stereo-anlegg som kosta nesten 5000 på expert (kasse i midten med to løse 50W høytalere ved siden av) og syns lyden her er helt akseptabel (den er jo tross alt mye bedre enn lyden på tven ) så jeg vet ikke helt hvor kresen jeg er på lydkvalitet 4000kr. er inkludert forsterker og annet tilbehør. Vil helst at de har produktet på komplett.no fordi jeg kan få produkter til innkjøpspris fra norek.no (en del billigere enn komplett) pluss at da blir frakten gratis. Så hvis det er et anlegg til litt over 4000 på komplett så er det sikkert akseptabelt på norek Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Det finnes mange fine pakketilbud der ute. Gå for den som er tilnærmet den prisen du vil gi. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 Kunne du gitt noen retningslinjer? Hørte at forsterkeren skulle koste ca. halvparten av høytalerne osv. Er det ingen som er bedre enn andre som jeg burde gå for? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Det er ganske lite å velge mellom i den prisklassen, spesielt om du begrenser deg til komplett. Dette er nok det mest vetige om du må ha full pakke med en gang (selv om det ikke akkurat er hva jeg vil anbefale) Proson Reality 5.1 Yamaha Receiver HTR-5830 Ville heller gått for forsterker og ett sett fronthøyttalere til å begynne med så du kan bygge ut etterhvert, som f.eks dette: Pioneer VSX-516-S Receiver Dynavoice F6 Calvados Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Pioneeren som nahojdat linkar til er det absolutt beste du får til den prisen. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) Takker for råd Så hvis jeg har tenkt å kjøre fullt ut med sorround så er det bare å slå til med to sånne Dynavoice høytalere til? Men hvor ofte er det egentlig høytalere bak blir brukt? De gangene jeg har sett film hos kamerater er det kun særegne lyder som kommer bakfra, får ikke følelsen at de er så veldig aktive. Jeg MÅ forresten ikke holde meg til komplett, men jeg trur det er det mest økonomiske. Det siste forslaget ditt (med pioneer forsterkeren) ble nesten 500 kroner billigere på norek fra komplett. PS: Hva med sub? Endret 8. juli 2006 av Hektor123 Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Om du går for settet med Pioneer forsterkeren og Dynavoice høyttalerne så trenger du en senter, to bakhøyttalere og en subwoofer etterhvert. Ellers blir det ikke surround. Til bakhøyttalerne kan du kjøpe et til sett av fronthøyttalerne eller gå for "lillebroren" Dynavoice Magic S-4. Senter så vil Dynavoice Magic C-4 være et naturlig valg. Og en subwoofer må du nesten ha, f.eks Proson Blackbird 8.1, 8" Aktiv Subwoofer er et rimelig valg som faktisk har fått ok karakter i test. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 Men som jeg spurte i sta; hvor mye lyd er det i høytalerne bak ved bruk av sorround? Og hvilke lyder kommer i center høytaleren? (den er mindre viktig forstår jeg i og med at den er mindre enn de to fronthøytalerne). Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Som regel brukes alle høyttalerene likt. Om de bakre høyttalerene høres "lite brukt" ut, kan du bare skru opp volumet på dem for litt mer futt. På PC kan du også som regel stille inn forskjellige surround "modus" der du bestemmer hvilke typer surround du vil ha (CMSS3D). Vet ikke hvordan dette er utenfor et PC-miljø, men det kan vel stilles inn til en viss grad der også. Det vet ikke jeg noe om, siden jeg "bare" besitter tre sett med PCbaserte surroundanlegg. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Men som jeg spurte i sta; hvor mye lyd er det i høytalerne bak ved bruk av sorround? Og hvilke lyder kommer i center høytaleren? (den er mindre viktig forstår jeg i og med at den er mindre enn de to fronthøytalerne). 6456792[/snapback] Det er en god del viktige effekter fra både senter, bakhøyttalere og subwoofer når du ser en film med godt 5.1 lydspor. I et surround oppsett så er ingen høyttalere "mindre viktig" da de har dedikerte plasseringer/kanaler i systemet, enten har man surround eller så har man ikke og minstekrav i et 5.1 oppsett er 6stk høyttalere (Frontsett, bakhøyttalere, senter og subwoofer).. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 30. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2006 Men hvordan er det med å ha bare deler av sorroundanlegge? F.eks. front og bass? Vil da alle lyder spilles likt rundt hele i samme volum (eller det volumet jeg stiller den inn på)? (Hva er egentlig forskjellen på center og front høytalerne? Og hvorfor er de av forskjellige typer?) Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 (endret) Centerhøyttalern er ment for og være den høyttalern som skal spille det som skjer rett forran i filmen (Somregel dialogen til skuespillerne), mange undervurderer dessverre denne høyttaleren.. Den spiller over halvparten av lydene under en film! Frontene er ment for og spille av lydene på sidene, virker vel logisk egentlig? Endret 30. juli 2006 av Equirinox Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 30. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2006 Hehe, ja egentlig, men fronthøytalerne er jo så mye større og det er jo to av dem og èn centerhøytaler. "Fronthøytalere" "Hovedhøytalere"... kan ikke center høytaleren skippes (det går vel ikke pga. at systemene fungerer sånn at det må være en center til stede) slik at fronthøytalerne tar over? Med tanke på at de er større (bedre lyd...?), vil ikke det gi bedre utslag? Ørene legger vel liten merke til om lyden kommer rett forfra eller fra begge sidene (jeg har i alle fall problemer med det både høyre og venstre blir på en måte mikset til midten). Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Man kan såklart bruke frontene til gjengi lyden fra centerhøyttaleren, dette kalles Ghost center eller noe lignende mener jeg, husker ikke helt.. Dette funker egentlig bra så lenge man sitter ca midt i mellom forran frontene, sitter du derimot endel mere på sida så vil en centerhøyttaler ha noe mere for seg, hvorden dette spiller for den enkelte er subjektivt. Centern er så liten pga at den ofte er undervurdert, og pga at stor høyttaler i midten er vanskelig og få plass til, derfor gjøres den mindre.. Da vil somregel frontene eller subwoofer ta over bassen som egentlig skulle ha blitt gjengitt i centerhøyttaleren.. Min mening er nå at man ikke skal spare på ressursene angående centerhøyttaleren, den er altfor viktig i filmer til å bli nedprioritert. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 Der var forsterkeren og de to fronthøytalerne du refererte til kjøpt inn og FY **** så bra lyd! Jeg er som sagt lite kresen og når prosjektor lerrete kom med i samme bestillinga og ga prikken over i-en på den startende kinoen min ble jeg helt overglad! Men jeg trenger fortsatt litt hjelp. Hele dette med sorround og lyd er ukjent for meg og det er mye begreper som er vanskelige og ta til seg (var like grønn etter som jeg var før jeg leste manualen :S) så jeg lurte på om noen kunne evt. linket til en liten nybegynner guide med forsterker og sorround o.l.? En annen sak jeg lurer på er hvorfor forsterkeren er bygget opp som om det er 7 høytalere? To foran, to på siden, en i midten foran og en i midten bak pluss sub? Kan man ikke ha seks høytalere slik som nahojdat refererte til over? Er det forresten noen som har kjenskap til denne forsterkeren og hvordan jeg kan stille på volumet på de forskjellige høytalerne? Jeg koblet i to litt mindre høytalere som ståt bak meg og vil gjerne at de skal sende ut samme lyden som foran, men nå hører jeg dem veldig dårlig. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Der var forsterkeren og de to fronthøytalerne du refererte til kjøpt inn og FY **** så bra lyd! Jeg er som sagt lite kresen og når prosjektor lerrete kom med i samme bestillinga og ga prikken over i-en på den startende kinoen min ble jeg helt overglad! Men jeg trenger fortsatt litt hjelp. Hele dette med sorround og lyd er ukjent for meg og det er mye begreper som er vanskelige og ta til seg (var like grønn etter som jeg var før jeg leste manualen :S) så jeg lurte på om noen kunne evt. linket til en liten nybegynner guide med forsterker og sorround o.l.? En annen sak jeg lurer på er hvorfor forsterkeren er bygget opp som om det er 7 høytalere? To foran, to på siden, en i midten foran og en i midten bak pluss sub? Kan man ikke ha seks høytalere slik som nahojdat refererte til over? Er det forresten noen som har kjenskap til denne forsterkeren og hvordan jeg kan stille på volumet på de forskjellige høytalerne? Jeg koblet i to litt mindre høytalere som ståt bak meg og vil gjerne at de skal sende ut samme lyden som foran, men nå hører jeg dem veldig dårlig. 6604409[/snapback] Det med 7stk høyttalere er ikke så mye å bry seg med, de fleste surroundreceivere klarer 6.1 eller 7.1 nå for tiden, men det er ikke et krav så 5.1 vil fungere problemfritt. Les litt mer nøye i manualen om innstillinger, forsterkeren har en meny der du kan velge meter for hver høyttaler til der du sitter, og volumet stiller du med testen som er innebygd (står sikkert "test" på fjernkontrollen). Høyttalere bak skal egentlig ikke spille like høyt som de framme, ihvertfall ikke i surround. Om du vil kjøre i dobbel stereo så har forsterkeren denne funksjonen, her anbefaler jeg også å lese mer i manualen, det skal være ganske enkelt å bytte mellom vanlig stereo, dobbel stereo, surround osv med fjernkontrollen. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Om du kjøpte Pioneeren, så har denne automatisk romkorreksjon, dritenkelt og dritgenialt. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 Ja jeg graver meg igjennom denne manualen nå og leste om denne automatiske romkorreksjonen. Jeg tok jo det første og beste jeg fant av manualer da og så f*** ikke at det var norsk der og :@ Det var litt værre med engelsk... men uansett; hvor viktig er denne korreksjonen, at forsterkeren justerer lyden etter hvor stort rommet her, hvor langt man sitter fra høytalerne osv? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Om du får tatt eit bilde av fronten slik at eg kan sjå kva som står på knappane, så skal eg prøve å hjelpe deg. Er berre snakk om å trykke på 2-3 knappar, vente eit par minutt medan den stiller seg inn, så er den ferdig. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Her har du bilde av både front og bak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå