phax Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Hei, har et problem med det trådløse nettverket hos søstra mi. Hun har internett fra telenor, så et eller annet telenor modem, husker ikke navnet. En trådløs router fra Linksys WRT54G, trådløst nettverkskort i den stasjonære maskinen, Linksys WMP54G. Ellers har hun en bærbar.. og det er egentlig der problemet ligger. Den bærbare maskinen sliter med og komme på nett, eller rettere sagt, den får tildelt feil ip. såvidt jeg kan se er alt satt riktig opp.. er ikke noe ekspert men finner ingen feil hvertfall. Routeren er satt opp i bridge mode, ip 192.168.1.1 (modemet har ip 10.0.0.138 som standard fra telenor om det skulle ha noe og si..) DHCP er aktivert, start IP er satt til 192.168.1.2. Den stasjonære maskinen funker helt fint, den får tildelt IP 192.168.1.5 og alt er bare velstand. mens den bærbare får IP adresse som ikke stemmer overens i det hele tatt.. og får derfor bare begrenset eller ingen tilgang. Prøvde også med min bærbar idag og samme problemet der. så problemet ligger i selve nettverket og ikke på maskinen. prøvde kjøre ipconfig og release/renew men da får jeg bare beskjed om at han ikke klarer og tildele ny IP eller no sånn. Og som om dette ikke er merkelig nok så har den bærbare klart og koble til nettet tidligere, men hun måtte slå radio on/off først. men nå funker plutselig ikke det lengre heller. og ingen har rotet med noen innstillinger.. Står virkelig fast her. skjønner absolutt ikke hva problemet er, så hvis noen kan hjelpe hadde det vært flott! På forhånd takk. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Thomson Speedtouch er modemet Du burde heller sette ipene til å starte på 192.168.1.100 sånn at første blir 192.168.1.101 osv. I og med at det er begrenset eller ingen forbindelse antar jeg at det er feil WEP-key hvis du har WEP-sikret nettverk Endret 7. juli 2006 av PepsiCo Lenke til kommentar
phax Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 nei wep'n er riktig. og det er jo problemer med IP'n, ellers hadd e jo de bærbare pc'ene hatt riktig IP? kan teste og sette den til og starte med 100 hvis det skal hjelpe. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) hvilken ip er det den bærbare får da? skal egentlig ikke være noe problem i seg selv. Du kan jo sette den til fast IP Endret 7. juli 2006 av PepsiCo Lenke til kommentar
phax Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 nå husker jeg ikke lengre, er ikke borte hos henne akkurat nå, men det var noe 160.blablabla testa og sette den på fast IP også, men funka faktisk ikke det heller. IP'n må vel være riktig for at man skal kunne koble til nettverket? er ikke det hele poenget med DHCP greiene? har strengt tatt ikke så veldig god greie på nettverk... Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Skal egentlig ikke ha noe særlig å si hva ipen er så lenge ipen til standard gateway (192.168.1.1) er riktig Lenke til kommentar
phax Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 okei, ja ringte søstra mi og ba henne sette ip'n til og starte med 100, men ingen forskjell.. Hvor antar du at problemet kan ligge da? han skal jo hente både ip og gateway automatisk. og når han henter feil ip er det vel sannsynlig at han henter feil gateway også.. Men hvorfor blir det hentet feil? og hvorfor blir det riktig på den ene maskinen, men ingen andre? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 okei, ja ringte søstra mi og ba henne sette ip'n til og starte med 100, men ingen forskjell.. Hvor antar du at problemet kan ligge da? han skal jo hente både ip og gateway automatisk. og når han henter feil ip er det vel sannsynlig at han henter feil gateway også.. Men hvorfor blir det hentet feil? og hvorfor blir det riktig på den ene maskinen, men ingen andre? 6452122[/snapback] Det er ikke noe annet nettverk i nærheten som den går på da? de flese nettverk heter lokalnett osv. og er lett å forveksle. Regner med at den stajonære er koblet via kabel. Vet egentlig ikke hva annet dt kan være, men hjemme hos meg står routeren på legger ved et screenshot av sånn det ser ut hos meg hvis det er til hjelp Lenke til kommentar
phax Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Det er ikke noe annet nettverk i nærheten som den går på da? de flese nettverk heter lokalnett osv. og er lett å forveksle. Regner med at den stajonære er koblet via kabel. Vet egentlig ikke hva annet dt kan være, men hjemme hos meg står routeren på legger ved et screenshot av sånn det ser ut hos meg hvis det er til hjelp 6452160[/snapback] Er et annet i nærheten, men utrolig svakt signal og de har forskjellige navn. Er helt sikker på at jeg kobler til riktig. Den stasjonære er også koblet via trådløst. innstillingene ser like ut men vanskelig og huske nøyaktig.. tror jeg må ta meg en tur bort igjen og sjekke litt videre. irriterer meg dette her! tror faktisk at det kan være noe forskjell under "internett setup" i forhold til deg. men det er jo innstillingene på "network setup" som burde være problemet såvidt jeg kan forstå..? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 det er ikke noen begrensing på antall trådløse eller noe sånt? Virker det som om den blir sperret eller noe sånt? prøv å bruk disse ipene IP-adresse: 192.168.1.104 Nettmaske: 255.255.255.0 Standard gateway: 192.168.1.1 DNS: 192.168.1.1 Lenke til kommentar
phax Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) nei det står på 50 her sånn som hos deg. så det burde nok holde.. Tok et par screenshots igår av hvordan det serut på de forskjellige maskinene. den stasjonære pc'n, her er alt riktig: Min bærbare, IP helt på bærtur og gateway mangler tydeligvis: Her prøvde jeg meg med fast IP uten noe hell... prøvde ikke og sette DNS'n til 192.168.1.1, men får teste dette senere. satte alt opp fra scratch igår kveld, men endte med nøyaktig samme feil.. router og modem må vel stå i bridge mode? og skal det være aktivert DHCP på både modem og router? ser at du ikke kjører bridge mode. har du modem fra telenor du også? Edit: legger også merke til at på den stasjonære så står det lan på DNS greiene, hva betyr det? og hvorfor står det ingenting på min..? Endret 8. juli 2006 av phax Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Min bærbare, IP helt på bærtur og gateway mangler tydeligvis: 6454164[/snapback] 169-adressen viser at PCen ikke kommer i kontakt med accesspunktet og dermed heller ikke får tildelt IP-adresse. Er det MAC-filtrering på accesspunktet? Nettverksmasken virker også gal. Lenke til kommentar
trondiz Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Den IP'en du får opp på den bærbare er en ip og nettverksmaske som windows setter opp automatisk når den ikke finner en dhcp server slik at den ikke får tildelt ip. Hvis den stasjonære fungerer på det trådløse nette så vil jeg anta at det er den bærbare det er noe galt med. Har du prøvd å lastet ned ny nettverksdriver? Lenke til kommentar
phax Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 woho, fant ut hva som var problemet! problemet var jo latterlig enkelt faktisk. hele feilen lå i krypteringa, bruker passphrase, og dette funker fint på den stasjonære, men de bærbare takler tydeligvis ikke det. Så når jeg bare skrev inn wep key'n manuellt funket alt fint. synes det var litt rart at jeg ikke fikk beskjed om at key'n var feil, og det IP greiene forvirret meg totalt. men nå funker det hvertfall, takker for hjelpa! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå