yngvewb Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Å ta bilder når man dekker konserter er som regel aldri noe problem, og man behøver ikke å avtale det med bandet i forkant. Imidlertid stiller det seg litt annerledes om man ønsker å filme deler av konserten. I all hovedsak er det bare snakk om 20-30 sekundersfilmklipp av hvert band. Finnes det en tommelfingerregel på hvor lenge av en konsert man kan filme uten å måtte avtale med bandet i forkant? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Å ta bilder når man dekker konserter er som regel aldri noe problem, og man behøver ikke å avtale det med bandet i forkant. Imidlertid stiller det seg litt annerledes om man ønsker å filme deler av konserten. I all hovedsak er det bare snakk om 20-30 sekundersfilmklipp av hvert band. Finnes det en tommelfingerregel på hvor lenge av en konsert man kan filme uten å måtte avtale med bandet i forkant? 6451846[/snapback] Hvis det ikke står noen form for skilting etc så burde det vel ikke være et problem? Er det en sånn liten "intimkonsert" eller et større arrangement? Tenker på noen former for kopirettigheter... ? Lenke til kommentar
yngvewb Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Hvis det ikke står noen form for skilting etc så burde det vel ikke være et problem?Er det en sånn liten "intimkonsert" eller et større arrangement? Tenker på noen former for kopirettigheter... ? 6452546[/snapback] Jo, men dette er ikke til privat bruk, men til bruk i en nyhetsartikkel på nett. Da tror jeg det _kan_ gjelde andre regler. Har sjekket lovligheten i å bare filme, det burde faktisk gå bra: Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven) Reportasje i kringkasting og film § 25. Når fremføring eller visning av et verk inngår som ledd i dagshending og denne kringkastes eller gjengis ved film, kan korte avsnitt av verket, eller hele verket hvis det er av lite omfang, tas med ved gjengivelsen. Når fremføringen eller visningen av verket bare utgjør en del av bakgrunnen eller på tilsvarende måte spiller en underordnet rolle i forhold til hovedemnet for reportasjen, kan hele verket gjengis. http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-022.html#25 Men kan jeg være sikker på at A-ha, f.eks. ikke blir forbannet over at folk taper konserten deres, selv om det bare er et lite klipp? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Det er ikke sikkert det er lov for det. Jeg filmet et utdrikkingslag en gang som foregikk delvis på et kjøpesenter. Vakten der sa at jeg måtte ha tillatelse og jeg svarte at det var lov å filme offentlige plasser. Men han sa at dette var et privat område med offentlig tilgang... Jeg regner med at det samme gjelder konsertlokaler; selv om offentligheten har tilgang, er det fortsatt privat eiendom og eierne må derfor gi tillatelse Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Ute i skog og mark og på gata er det lov å filme det meste, men innendørs er det eieren som bestemmer om det skal være lov å filme eller ikke. Derfor kan det for eksempel være strengt forbudt å fotografere i et museum, men fullt tillatt i et annet. Et kjøpesenter er ikke en offentlig plass, men et bygg som eies av noen som har lov til å forby fotografering/filming der. På IKEA er det forbudt å fotografere, uforståelig nok. Skulle tro de ville likt gratisreklame. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå