Gå til innhold

En stor takk til forumbrukerene! :)


Anbefalte innlegg

Ja jeg vil egentlig bare rette en stor takk til alle vitende og uvitende på forumet her som har postet sine spørsmål og erfaringer ang ulike kamera. For min del har det hjulpet mye i mitt valg, og jeg har lært en mengde når det gjelder hva jeg skal se etter.

 

Det virker kanskje litt rart at jeg takker i og med at dette er min første post her, men hvorfor spørre om ting som allerede er spurt? (Hmm.. nå kludrer jeg jo opp forumet med en ny unødvendig post likevel, men folket her fortjener litt kredit likevel! ;))

 

Den posten som kanskje har satt "mest" inntrykk må være denne [www]. Ikke fordi den nødvendigvis pg kameraene den diskuterte, men fordi den fikk meg til å slutte å lese tester som kårer en vinner (i korte trekk, hehe)... Og ikke minst(!) - den fikk meg til å gå i butikken å prøve/prøveholde kameraene. Dette var noe som til sist avgjorde hvilket kamera jeg gikk for.

 

Jeg har ikke kjøpt/bestilt ennå, men har bestemt meg for et Nikon D70s med 18-70mm KIT linse. Det er det kameraet jeg best likte håndteringsmessig, og det gir meg alle instillinger og muligheter som jeg tror jeg trenger. Jeg er en av de som føler vi har "vokst ut av" kompaktkameraet, og stempler dermed gjerne meg selv som superamatør med store ambisjoner! ;)

 

Når jeg likevel skriver, så kan jeg kanskje slenge på et lite spørsmål. Jeg har et SanDisk CF Ultra II 1 GB kort liggende (lese-/skrivehastighet på henholdsvis minimum 9 og 10 mb). Ettersom jeg forstår kjøper mange SanDisk CF Extreme III kort, som har dobbel så stor hastighet. Tror dere jeg kommer til å ha noen merkbare problemer med det kortet jeg allerede har? Bør jeg slenge på noen ekstra lapper for et nytt kort?

 

Uansett, jeg tror jeg har klart å holde meg borte fra ord som "oxo" og "plz" ([www] <= *humre* over den tråden), så da vil jeg bare til slutt få takke min mor og far for en fin fin oppvekst og ønske alle en strålende dag! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et SanDisk CF Ultra II 1 GB kort liggende (lese-/skrivehastighet på henholdsvis minimum 9 og 10 mb). Ettersom jeg forstår kjøper mange SanDisk CF Extreme III kort, som har dobbel så stor hastighet. Tror dere jeg kommer til å ha noen merkbare problemer med det kortet jeg allerede har? Bør jeg slenge på noen ekstra lapper for et nytt kort?
Ifølge Rob Galbraith som har noen flotte sider vedrørende minnekorthastigheter, så er minnekortenes hastighet veldig avhengig av kameraet som brukes. Nå har han ingen data for D70s, men kan vel anta at det ligger i klassen som D200 i skrivehastighet.

 

For D70 så ser det ut til at det er en fysisk sperre på ca. 4150MB/sec for JPG og 4.561MB/sec for NEF (RAW).

REF: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_pag...p?cid=6007-6816

 

For D200 så finnes det ikke data som kan sammenlignes annet enn for 2Gb utgaven av de nevnte kort.

- SanDisk Extreme III 1Gb/2GB: 7000-7200MB/sec JPG og 8200-8400MB/sec NEF

- SanDisk Ultra II 2GB : 6000MB/sec JPG og 6600MB/sec NEF.

REF: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_pag...p?cid=6007-8197

 

Tror ikke det er nødvendig å bruke noen ekstra lapper på ett nytt kort foreløpig, den lille forskjellen mellom Ultra II og Extreme III vil kanskje gi utslag i noen få sekunders lengre lagretid ved fullt bufferminne i kameraet. Ved bruk av kortleser på PC'n så vil nok Extreme III være raskere til å overføre data enn Ultra II ved bruk av en USB2.0 CF-leser.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar
.............så da vil jeg bare til slutt få takke min mor og far for en fin fin oppvekst og ønske alle en strålende dag! :D

6451793[/snapback]

 

He he.........

 

Siden du spør om noe innimellom alt skrytet; jeg har 2 stk scandisk cf ultra 2 til min D70. Kjøpte et nytt for 3 uker siden og valgte da ultra 2 (igjen)

 

Du merker størst forskjell på lommeboka.

 

D70S er forøvrig et veldig bra valg som du helt sikkert blir fornøyd med.

 

Velkommen til den gale verdenen.......... :!:

Lenke til kommentar
[masse skryt]

6451793[/snapback]

Takk takk, de kan betale i kassen på vei ut :)

 

oioioi, endelig en som har sett lyset! dette er jo nesten for godt til å være sant!?

egentlig burde alle i forumet slå seg sammen for å kjøpe kameraet til deg :dribble:

6452177[/snapback]

Jeg river gjerne i en 500-lapp bare for at Romar gav meg troen på menneskeheten igjen etter en lengre depresjonsperiode :)

Lenke til kommentar

Hva, er det ingen som har tenkt på en kronerulling, slik at PMnormal kan få betalt for sin uuttømmelig visdom med en ydmyk EF 28mm f/2,8?

Bra dårlig gjort, når Romar blir tilbudt ny D70s... :hrm:

 

Jeg får heller takke Romar for at han har lest litt på forumet før han postet sitt første innlegg. Det kunne mange andre med fordel ha gjort. Tusen takk. Når det gjelder minnekort, så har du jo et allerede. Er du fornøyd med hastigheten på det, så kjøper du like godt samme igjen. Ingen vits å kjøpe noe dyrere hvis du er fornøyd allerede.

Lykke til. Pass deg for den nesten dødelige sykdommen lens lust. Mange ekteskap dør årlig grunnet det fryktede viruset.

Godt valg av kamera. Det kjekke med det kit'et, er at eierene ser ut til å ha mindre trang til å skifte ut normalzoomen. Slikt kan være en god vaksine mot det verste stadiet av lens lust, lens lust rabiatus. Det er altid kjekt å starte med noe man kan være fornøyd med, selv etter at man har tilegnet seg mer erfaring.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

"Kontonummeret mitt er ....."

 

Hehe, takker for alle svar og kommentarer! Jeg beholder minnekortet mitt nå, så får vi se hvordan ting blir. Når det gjelder linse lust så har jeg allerede hengt opp julegaveønsker på kjøleskapdøra... [www] gav meg også en del tips for hvordan-lure-kjerringa. For min del ble det hele overraskende enkelt, for den dagen hun kom hjem fra jobb og jeg hadde tenkt å fortelle om begivenheten (tro meg, jeg hadde funnet på de mest fantastiske forklaringer på hvorfor jeg trengte et kamera), så hadde hun bulket bilen......... O'lykke til forsikringer og dårlige samvittigheter!

 

Gleder meg til å knipse nå! :!:

Lenke til kommentar

Hva??...skal du ha nytt kamera nå, og så går du ikke for sony alpa?:-))

OK...så er jeg subjektiv som få, men hadde KM 5D (alpa'ens utgangspunkt), solgte når KM pakket sammen, hadde/prøvde D50, D70, har også lekt meg med OLy E-500 og 350D. Nå har jeg kjøpt tilbake KM 5D som jeg skal ha til alpaen er ute. Skal aldri mer ha et hus uten bildestabillisering (tror jeg:). Et annet aspekt som første gangs kjøper og alpaen, er ikke bare bildestab. men også at kamera forteller deg hvor mye du vibrerer kameraet. For en som ikke har lagt seg til en skyteteknikk enda, ser jeg på dette som et stort pluss.

 

....men jeg skal holde kjeft:), D70 er ikke noe dårlig valg. Happy shooting!

Lenke til kommentar
Hva??...skal du ha nytt kamera nå, og så går du ikke for sony alpa?:-))

OK...så er jeg subjektiv som få, men hadde KM 5D (alpa'ens utgangspunkt), solgte når KM pakket sammen, hadde/prøvde D50, D70, har også lekt meg med OLy E-500 og 350D. Nå har jeg kjøpt tilbake KM 5D som jeg skal ha til alpaen er ute. Skal aldri mer ha et hus uten bildestabillisering (tror jeg:). Et annet aspekt som første gangs kjøper og alpaen, er ikke bare bildestab. men også at kamera forteller deg hvor mye du vibrerer kameraet. For en som ikke har lagt seg til en skyteteknikk enda, ser jeg på dette som et stort pluss.

 

....men jeg skal holde kjeft:), D70 er ikke noe dårlig valg. Happy shooting!

6453854[/snapback]

 

Det vi andre kan håpe på, er at Sony nå vil bane veien for bildestabilisering i rimelige kamerahus. De neste modellene fra Nikon og Canon vil vel neppe ha det, men lista er lagt på dette feltet nå. Hvor mye bildestabilisering har å si, vil avhenge helt av arbeidsform og situasjon. For min egen del har jeg savna bildestabilisering lite med 18-70-objektivet, som trådtarter skal ha, på en D50, men det beror litt på at jeg har kunnet skru opp ISOen etter behov, og at jeg har lyssterke fastbrennvidder å fylle inn med. På 100mm og oppover begynner det derimot å slå inn for veldig mange av oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...