Gjest Slettet+65132 Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Hei Maskina fungerar ikkje. Eg lurer på om det kan være prosessoren som det er noke gale med. Når eg skulle plugge i ein disketstasjon trur eg at eg satte strømledningen feil vei i disketstasjon(rart at det går an). Då trur eg maskina kortslutta. Det eg då lurer på er om prosessoren kan tåle slike ting? Kortsluttinga skjedde jo ikkje i sjølvaste prosessoren. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Du har ikke kommet borti noe på kretskortene i pcen da ? evt. mistet strømførende deler nedi som har forårsaket kortsluttning ? Jeg ville ha skaffet en annen psu og sjekket det først! Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Har gjort dette selv noen ganger, tviler på at PCen skal bli tatt knekken på av det Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132 Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Du har ikke kommet borti noe på kretskortene i pcen da ? evt. mistet strømførende deler nedi som har forårsaket kortsluttning ? Jeg ville ha skaffet en annen psu og sjekket det først! 6451763[/snapback] Trur ikkje det. Når eg kobla på disketstasjonen starta viftene i eit halvt sekund, etter det stoppa alt. Eg prøvde å skru av og på maskina nokre gangar, men det samme skjedde. Når eg tok ut strømmen til disketstasjonen gjekk viftene(Berre viftene og det kom ein pipelydkvart 3-5 sekund). Kan det være eit tegn på at det er noke gale med prosessoren? Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Mye tyder på at det er hovedkortet som har tatt kvelden. Prosessoren overlever som regel slike kortsluttninger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132 Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Mye tyder på at det er hovedkortet som har tatt kvelden. Prosessoren overlever som regel slike kortsluttninger. 6451881[/snapback] Får håpe det siden hovudkort er billigare. Noken forslag? Eller må eg lage ein ny tråd for å spør om det? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Hei Maskina fungerar ikkje. Eg lurer på om det kan være prosessoren som det er noke gale med. Når eg skulle plugge i ein disketstasjon trur eg at eg satte strømledningen feil vei i disketstasjon(rart at det går an). Då trur eg maskina kortslutta. Det eg då lurer på er om prosessoren kan tåle slike ting? Kortsluttinga skjedde jo ikkje i sjølvaste prosessoren. 6451670[/snapback] Fordelen er da at man unngår at ting ryker hvis man har en kvalitets strømforsyning (PSU) som er kortslutnings sikker og stenger ned alle rails hurtig. Hvis ikke kan andre ting gå fløyten (inkl PSU). Endret 7. juli 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Mye tyder på at det er hovedkortet som har tatt kvelden. Prosessoren overlever som regel slike kortsluttninger. 6451881[/snapback] Får håpe det siden hovudkort er billigare. Noken forslag? Eller må eg lage ein ny tråd for å spør om det? 6451908[/snapback] Prøv en annen psu sa jeg! Vifter osv. starter fint selv om psu er fucka.. Min gamle psu ble ødelagt, men vifter og hardisker startet osv.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Det som skjer når du plugger inn en slik plugg feil vei er ikke at du direkte lager en kortslutning, men at det som skal ha 12V får 5V (greit nok, det meste tar ikke skade av det), og at det som skal ha 5V får 12V (dette er værre). Det kan hende at 12V-spenningen har blitt lagt over på kabelen til hovedkortet, og da er det mulig at hovedkortet har dødd. Prosessoren er tilnærmet helt trygg i en slik situasjon, i.o.m at den har ingen direktekontakt mot disse komponentene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå