Gå til innhold

Oppstart i Ubuntu linux

Anbefalte innlegg

Heisann..

Jeg har fått det for meg at jeg skal prøve meg på linux som så mange andre har gjort(så hvorfor ikke jeg også....).

Installasjonen gikk ganske bra da jeg endelig fikk lastet ned riktig cd, Ubuntu 6.06 Alternative pga. jeg har for lite minne på den bærbare(64 MB ram...). Tok sin tid å legge inn, men så ble den da omsider ferdig med å installere... Så gjenstår det en reboot og det er her jeg er helt blank.

I restarten så starter den automatisk på Ubuntu, kernel 2.6.15-23-386(som jeg ikke skjønner en dritt av.) men det er jo greit. :D

men så kommer jeg til commandlinja. I f.eks skolelinux som jeg også har prøvd, kom jeg til innloggingsvindu slik som i xp osv. Skriver brukernavn og pass og så er man inne på skrivebordet.

Nå er jeg noob på linux, men et sted må man begynne.

Når jeg har lasta commandlinja, så står det Labtop login: og jeg skrev OEM her og så skrev jeg passordet mitt.

Dermed kom jeg hit:

oem@labtop:~$ og her vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg trenger hjelp til å komme meg til skrivebordet :D heh

Jeg har søkt litt etter installasjonsveiviser, men den jeg fant viste meg ikke hva jeg skulle gjøre ETTER installasjon. derfor henvender jeg meg nå til dere. Håper det er noen som orker å lese gjennom dette og hjelper meg. Tusen takk for alle svar.

Min maskin:

Toshiba Notebokk

Cpu: 600 MHz elns

RAM: 64 MB

HD: 40 GB

mer vet jeg ikke men har et trådløst wifi kort i PCMIA porten.... mer du trenger å vite?

Endret av cypherbase
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å starte X.

startx

6451583[/snapback]

jeg har prøvd det :( det funket ikke... jeg har ikke GUI installert (trur jeg).

når jeg prøver startx får jeg no such file directory, ikke locate-, whereis startx funket heller :( men, men

Prøver nå:

sudo apt-get update

sudo apt-get install xubuntu-desktop

men det funket ikke heeeelt da... så nå prøver jeg å installere pakkene som ikke ble installert igjen, og får se hvordan DET går, så venter en liten reboot.

Håper på flere svar. Takk Trynemjoel for svar ;)

Endret av cypherbase
Lenke til kommentar

OK. Jeg har fiksa problemet selv. Så klart kommer jeg til å paste hva jeg har gjort, slik at andre kan dra seg nytte av emnet. Men må bare samle sammen data jeg har gjort før jeg paster det, og det vil jeg sette igang med med en gang(Selvsagt).

Lenke til kommentar

Ok det første jeg fikk beskjed om var å starte STARTX, men dette gikk ikke da Ubuntu 6.06 Alternative CD ikke kommer med komplett pakke for å få plass på en single CD. Dermed må man visst gjøre mesteparten selv.

Det første jeg gjorde var å prøve:

sudo startx - funket ikke

så:

locate startx - funket ikke, no such directory or file

whereis startx - samme som over

Dermed måtte jeg lete litt, og fant et engelsk forum som beskrev fint hva det var jeg skulle gjøre. Vet ikke om jeg får lov til å paste linker til andre forumer her, så jeg får vise hva jeg måtte gjøre.

Jeg skrev:

sudo apt-get update

sudo apt-get install xubuntu-desktop

dette funket fint, men fikk ikke installert alle pakkene, så jeg måtte gjøre dette to ganger. DU MÅ VÆRE KOBLET TIL INTERNETT og ha CD'en i spilleren.

Dermed gjenstod bare en reboot og alt funker fint... så langt ;)

Håper noen drar nytte av emnet mitt :p

Lenke til kommentar

hehe nå fikk jeg et lite problem da, el, ikke no problem akkurat, men etter en rebott ble plutselig menyknapper borte. Hvis dere ser på bildet

desktop.png

så ser dere knappen Applications øvers til venstre, den er bla borte. Noen som vet hvordan man får den tilbake? jeg får den nå ved å høyreklikke på skrivebordet :(

Men vil han den øverst til venstre :p

Noe hjelp å få ??

Lenke til kommentar
Prøv å høyreklikk på den linjen hvor du vil ha den, da kan du vanligvis velge ting som skal være der.

6488344[/snapback]

joda, men hjelper ikke. :( prøvde å lage egen meny, men ble så klundrete.... Må si jeg syns MS sitt skrivebord er mer oversiktlig og mer brukervenlig for nybegynnere. :( men, men.. får bare klundre litt til... det må da finnes en løsning på å få den frem igjen :D hehe :D

Lenke til kommentar
Høh? Høyreklikk på linja, velg legg til på panelet også velger du Hovedmeny eller menylinje. Er ikke akkurat rakettforskning.

6516356[/snapback]

øh. kan prøve når jeg får igjen dataen, men de valgene kan ikke jeg mene å huske å få.... men sjekker det som sagt...

Endret av cypherbase
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...