Gå til innhold

kondensens magi og mystikk

Anbefalte innlegg

Jeg og min far, hadde en liten diskusjon med matbordet. Vi satt ute og spiste og vi hadde en mugge med vann fra kjøleskapet og selvfølgelig ble det kondens på den. Men hva grunnen til dette var ble vi ikke enige om,

begge var enige om at temperaturen på vannet mot temperaturen ute skaper kondensen min far har en halv mening på dette. Han sier at det ikke er mere en temperaturforskjellen som gjør det og at det ike har så mye med fuktigheten i luften å gjøre.

Feks kan fukt forekomme inne i en konstruksjon der det ikke er noe luft dette er et velkjent problem som skjer i mange hus(forekommer i murhus også.

Jeg, mener at luftfuktigheten er en betydelig faktor.

Og at det er fuktigheten som legger seg på den kalde gjenstanden hva er grunnen ??

Så spørsmålet blir: Vil en kald gjenstand få kondens i et rom(med høyere+ grad) uten noen som helst luftfuktighet??

Håper ejg har rett og ikke min far :p

Endret av Cold Spot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi mugga med vann er kaldere enn omgivelsene, vil den "kjøle ned" lufta rundt seg, dvs at det foregår en netto varmeoverføring fra lufta rundt mugga, til mugga og vannet.

Når vi senker temperaturen til lufta, øker den relative fuktigheten. Den vil etterhvert nå 100%, og videre energioverføring vil måtte komme fra energien som frigis når fuktighet kondenseres.

En betingelse er liten eller ingen sirkulasjon av lufta, slik at vi hele tiden kan overføre energi til mugga fra bare å kjøle ned luft, og unngå kondensasjon. Dette prinsippet er det defrostere i biler fungerer på.

Edit: for å svare litt mer direkte på noen av spørsmålene dine:

Feks kan fukt forekomme inne i en konstruksjon der det ikke er noe luft dette er et velkjent problem som skjer i mange hus(forekommer i murhus også.

Det er da luft der. Hvis ikke hadde det vel vært vakuum?

Vil en kald gjenstand få kondens i et rom(med høyere+ grad) uten noen som helst luftfuktighet??
Det må luftfuktighet til for å skape kondens. Vær obs på at det alltid er fuktighet i lufta, i større eller mindre grad.

Edit2: Et interessant tall vi bruker mye i flyverdenen er dewpoint, eller duggpunkt. Det er et mer interessant tall enn relativ fuktighet. Duggpunktet er den temperatuen luften må kjøles ned til for å bli mettet, og det er en av parameterne vi bruker for å spå været. Eksempelvis, si at vi tar av en sen ettermiddag, temperaturen er 20 grader, og duggpunktet 17. Vi kan si med rimelig stor sikkerhet at så fort sola går ned, vil temperaturen synke til i allefall 17 grader. Videre nedkjøling, som er sannsynlig, vil medføre dannelse av tåke/lave skyer (avhenging av vindenen den dagen) før temperaturen vil synke videre.

Edit3: Ikke poste på forumet rett etter at man har stått på. En del upresis ordlegging fra min side... Sjekk post lengre nede.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

Vil en kald gjenstand få kondens i et rom(med høyere+ grad) uten noen som helst luftfuktighet??
Det må luftfuktighet til for å skape kondens. Vær obs på at det alltid er fuktighet i lufta, i større eller mindre grad.

6451104[/snapback]

det var det ejg sa til min far også at det vil alltid være fuktighet i lufta det kom vel ikke helt klart fram siden jeg snakket om et rom uten fuktighet

men takk for hjelpen det var til hjelp

Lenke til kommentar

Det er da luft der. Hvis ikke hadde det vel vært vakuum?

6451104[/snapback]

Det er nok få hus hvor det er vakuum, ellers hadde de vel implodert omtrent umiddelbart. Eller i det minste tatt store skader av implosjonsprosesser når trykket fra atmosfæren/gass utenifra vil utligne vakuumet ("suget") inne i huset.

Forøvrig vil kokepunktet synke når gasstrykket synker. Ved tilnærmet total vakuum kan du faktisk koke pølser i vann som holder 10 grader C. (pølsa koker vel egentlig uten behov for vann i vakuum)

Hvorvidt kokepunkt vil ha noen innvirkning av kondensdannelse, vet ikke jeg. Noen som vil utrede? krysjo?

Der det er luft, vil kondens kunne formes (om forholdene bfisk nevner ligger til rette da)

Der det er kondens er det med 100% garanti luft :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Husk at vi snakker om kondens fra fuktighet i lufta, ikke kondensasjon av ren vandamp. Forskjellen kjemisk sett, er at førstnevnte er vann løst i luft, mens sistnevnte er vann i gassform.

Hele prinsippet her går ut på at gassblandingen vi kaller luft, har en viss evne til å holde vann homogent løst i seg. Den maksimale mengen vann som kan være i lufta avhenger av temperaturen; jo varmere det er, jo mer vann "er det plass til". Når vi så kjøler ned luften vil det bli mindre og mindre "plass" til vann, og man når et duggpunkt, der blandingen er mettet med vann. Videre nedkjøling vil føre til at vannet skilles ut, og vi får en heterogen blanding. Vi vil begynne å se tåke, damp og til slutt vanndråper.

Så det har faktisk vært vann hele tiden, ikke vanndamp.

Kontrollspørsmål nå: kan vi se vanndamp? Altså fordampet vann, H20(g)?

Lenke til kommentar

Vel, fordampet vann er jo vann som er midlertidig i gassform, slik som du sa tidligere bfisk. :tease:

Men jeg skjønner hva du vil fram til; ren H2O med svært lav tetthet og H2O 'oppløst' i en eller flere andre gasser.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...