Gå til innhold

Har du Jukset i wow?

Anbefalte innlegg

Selv har jeg aldri opplevd direkte følger av gull farming/salg. Aldri sett en bot, aldri vært i en sone som er "uspillbar" pga. grindere. Også, posten min ble skrevet mot Pycnopodia's hysteriske argumentasjon, det ble litt feil, jeg er egentlig ikke for kjøp/salg av gull, men jeg synes at Pycnopodia gikk over grensen ved å dømme folk så sønder og sammen som han gjorde. Selv om noen synes det er dumt at folk ødelegger spillegleden for dem ved å kjøpe gull, så er det jo ikke akuratt som om man gjør noe kriminelt.

6624182[/snapback]

Litt av poenget her er at dette er et eskalerende problem.

Jeg har fulgt med på dette over tid, og det jeg ser er definitivt urovekkende.

Det går fint an å spille WoW nå uten å legge merke til bots, særlig fordi de ved første øyekast ser ut som vanlige spillere. Men tro meg, de er der, og det blir stadig flere av dem. De er forholdsvis lette å oppdage hvis man først ser etter fordi de som oftest er på samme sted døgnet rundt.

Selvfølgelig er det mulig å ha en spillestil som gjør at man blir mindre brydd enn andre av gullselgere, men det ville være å fjerne mye av grunnlaget til at WoW er et såpass bra og open-ended spill som det har vært fram til nå.

Argumentet med at det ikke er kriminelt å jukse i WoW skjønner jeg ikke helt at folk velger å ta i bruk. Det handler jo om normal folkeskikk her. Folk tar seg ekstra friheter fordi de kan gjemme seg i mengden og bak anonymitet.

Hvis du betalte en månedlig sum for å spille monopol med andre, hadde du syntes at det hadde vært legitimt om noen kjøpte penger av en annen spiller bare fordi det ikke står noe om det i den norske grunnloven?

Jeg er klar over at monopol og WoW er forskjellig, men grunnprinsippet er det samme - nemlig at det er ganske fjernt å begynne å trekke inn lovverket som et argument for å forsvare folk som jukser i et spill.

[edit: la til quote pga. sideskift]

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk blir tydeligvis berørt i forskjellig grad av dette. Det er derfor det er så stor uenighet blant spillerne her. Hadde det vært snakk om å jukse i poker o.l så hadde det nok vært stort overtall av motstandere mot det. Men jeg mener at de aller fleste som spiller WoW, ikke blir påvirket av gullkjøp i noen særlig grad. Det er nok derfor gullkjøp er så utbredt. Det hjelper spilleren som kjøper i stor grad, og påvirker de andre spillerne i liten grad. Slik er det nok hvertfall endel som ser det.

Lenke til kommentar
Men kjøper du gull fra profesjonelle gullfarmere som ødelegger økonomien, fyller farm-spots med bots som går der døgnet rundt og spammer oss hver dag med reklame, så har jeg og alle som spiller World of Warcraft rett til å bry oss, fordi det påvirker vår spilleglede - som vi faktisk betaler for å oppleve vi også!

6624048[/snapback]

Oh the wondrous enjoyness of grinding.

Unnskyld men måtte bare xD.

Lenke til kommentar

:!: Når det blir posta av gutten som nettopp måtte ha hjelp til å finne argumenter for å få lov av foreldrene sine til å spille WoW, så tar jeg det ikke så veldig hardt :tease:

All spilling i WoW dreier seg rundt grinding på forskjellige måter. Om det er PvP, PvE eller bare rett og slett plain old undadultered farming.

...untatt RP'ing da, men det er jo bare for gærninger ;)

Lenke til kommentar
Jeg tenker bare sånn at, hva er best for meg - Grinde gull i et spill i flere dager, eller bruke 10min på nettet for å få samme resultat?

Hvis jeg skal dra det så langt som du gjør så vil jeg si at det er mer "sosialt vellykket" å bruke 10 min på å kjøpe gullet, enn å bruke dager på å grinde det.

Man får da mer tid i RL hvis man kjøper gullet.

6621658[/snapback]

Det er akkurat dette som er så sykt, og det er dette jeg misliker med gullkjøping. Begge deler er trist, grinde gull i dagevis eller kjøpe det. Slik som du tenker som en gullkjøper må du i ditt hode ha mere gull, og du ser kun to måter å skaffe dette på:

1. Samle gull i dagevis i strekk.

2. Kjøpe gull på 10 minutter.

I ditt hodet ser du bare disse to løsningene og du lurer deg selv til å tro det står mellom å velge mellom noe lurt eller noe dumt. Begge deler du har å velge mellom er omtrent like mye på trynet. Dersom du selv vil kjøpe gull så bryr ikke jeg meg stort, men å anbefale andre å gjøre noe som er helt opplagt helt på trynet syntes jeg lite om.

Det er bedre å ikke ha en sykelig trang på gull, enn å ha en sykelig trang på gull som må tilfredsstilles ved hjelp av gullkjøp eller grinding i dagevis.

Ikke lur deg selv og tro du er så mye smartere enn de som grinder i dagevis fordi du kjøper gull.

Som nevnt tidligere er det trist for de som må kjøpe gull for å få sin dose med WoW.

Det finnes en mellomting, det er ikke noe vanskelig å spille en brøkdel så mye som en gjennomsnittlig gullkjøper og samtidig ha mye mere gull.. Og det innebærer ikke at du lever på AH. Alt du trenger å gjøre er å ikke ha en trang til å bruke så mye gull, gull er ikke noe du trenger det er noe du har lyst på. Har du så lyst på det at du vil bruke hundrevis av kroner på det er det ditt eget problem, ikke spre det videre.

ChrchBrnr - Det er håp for alle angående alt. Uansett, jeg tror grunnen til at du er så forarget på gullkjøpere er de frister deg også til å kjøpe, snart blir du kanskje overtalt til å kjøpe?

6622226[/snapback]

Har aldri latt meg påvirke til å bevist jukse i noen spill, og det at folk jukser i spill påvirker meg kun til å mislike juks enda mer. Jeg har som du kanskje ser i min signatur ikke spilt wow på en stund og jeg kan love deg at jeg aldri har tenkt tanken på å kjøpe gull i wow og heller aldri hatt det snev behov for det. Så jeg anbefaler deg å slutte å leke hobby psykolog, for du hadde bomma hardt på din vurdering av meg hehe. ;)

Lenke til kommentar
Folk blir tydeligvis berørt i forskjellig grad av dette. Det er derfor det er så stor uenighet blant spillerne her. Hadde det vært snakk om å jukse i poker o.l så hadde det nok vært stort overtall av motstandere mot det. Men jeg mener at de aller fleste som spiller WoW, ikke blir påvirket av gullkjøp i noen særlig grad. Det er nok derfor gullkjøp er så utbredt. Det hjelper spilleren som kjøper i stor grad, og påvirker de andre spillerne i liten grad. Slik er det nok hvertfall endel som ser det.

6624668[/snapback]

Det er nok kanskje noen gullkjøpere som ville stoppet å kjøpe gull dersom det ble upopulært nok, men langt fra alle.

Saken er jo at gullkjøp kan gjøres helt anonymt. Ingen kan egentlig vite hvor mye gull du har. Jeg tror svært få prater om at de kjøper gull med andre. De fleste vet at det ikke er noe å være stolt av akkurat.

Det er lett å unnskylde sitt eget gullkjøp når det er helt anonymt. Man hører ikke om andre som kjøper gull heller, så da er det liksom greit. "Ingen andre gjør det jo, tror jeg...".

Tenk på det. Gullselgerne skal finansiere reklame, websider, farming, datamaskiner, accounts (som visstnok blir bannet av og til), pluss, pluss... Samtidig selger de gull for en ganske latterlig lav penge, i konkurranse med andre gullselgere. Da er du jo nødt til å selge en bråte med gull for å få det til å gå rundt.

Så, gullet tar de bare ut av løse lufta da eller?

Selvfølgelig gjør de ikke det. Det blir blant annet finansiert av gullkjøperne selv, som også kjøper (antageligvis tilogmed i større grad, ettersom de har mer å rutte med) items gullfarmerne selger.

En bieffekt av at folk får gull rett i lomma er jo at de slipper å farme, og hvis trenden forsetter å utvikle seg, så vil det si at det etterhvert blir bare bots som grinder spots. Og sånn er det jo mange steder allerede faktisk. Det er lett å se hvis man vet hva man skal se etter.

Skikkelig trist rett og slett... Særlig for casuals som ikke er opptatt med å raide, eller er oppdatert nok til å skjønne hva som foregår. Gullselgere forvandler sakte WoW til å bli et mere ensforming og asosialt spill, der det blir påkrevd å kjøpe gull. Hvis ikke sliter du.

Gullfarmerne kommer ikke til å stoppe. De vil fortsette å konkurrere med hverandre, og finne nye uærlige metoder for å få tak i så mye gull som mulig, helt til markedet forsvinner. Da flytter de til et annet spill. Så fortsetter idiotiet der, ettersom folk ikke er smarte nok til å lære av historien som allerede har blitt gjentatt mange ganger tidligere.

Lenke til kommentar

All form for juks skader spillet uansett hvordan du vrir og vender på det. Ingen unnskyldning er god nok, om du ikke har tid til å grinde XXXX antall items har du heller ikke tid til å spille World of Warcraft.

Å kjøpe 100g kan i seg selv virke uskyldig, men det vil finansiere et marked som sakte men sikkert vil ødelegge serveren. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
:!: Når det blir posta av gutten som nettopp måtte ha hjelp til å finne argumenter for å få lov av foreldrene sine til å spille WoW, så tar jeg det ikke så veldig hardt  :tease:

All spilling i WoW dreier seg rundt grinding på forskjellige måter. Om det er PvP, PvE eller bare rett og slett plain old undadultered farming.

...untatt RP'ing da, men det er jo bare for gærninger  ;)

6624815[/snapback]

Skjerp deg <insert lang setning med stygge ord om Rata101 here>

Endret av værdama
Lenke til kommentar
Eller du er i butikken med WoW i hånda og lurer på om du skal kjøpe det, en ødelagt og nedbrutt mann kommer krypendes inn i butikken, kledd i filler og stønner frem, "neeei... iiiikke kjøp deeet...".

... osv

6599829[/snapback]

Kanskje sant, det jeg tror holder mange i spillet er det sosiale. Yup, jeg kaller WoW et sosialt spill. Det kan være det, spørs hva du gjør det til.

Jeg flipper ikke omglolwtf når jeg får meg et item, det er greit liksom. Det jeg digger er å snakke med folk på teamspeak og slikt. det er DET som holder meg i wow, ingenting annet. Har prøvd wow på andre servre holder på å dø av kjedsomhet ingen jeg kan snakke med.

Jeg skal møte noen folk i guilden mest sansynlig på et tidspungt, gleder meg veldig.

Dop? Nei... Kommer helt an på hva du gjør det til hater å høre folk som sier WoW er en sykdom eller noe ohnoes forferdelig. Jeg sikter ikke til at du har sagt dette eller til deg, Pycnopodia, selv om jeg quoter deg.

For å faktisk holde meg litt på topic, kjenner flere som kjøper / jukser i wow og ser ingen problemer med det egentlig, det det brukes mest til er vel mounts og liknende vil jeg tro.

En jeg kjenner jobber som bartender blandt annet, har ikke tid til raiding eller å spille noe særlig på dagtid, han får ikke sittet seg ned å grindet 1000gold. Han kjøpte dette og ser egentlig ingen problemer med det :) Er faen ikke et trist menneske fordet, vel? Blir for dumt, syntes jeg.

Selv har jeg aldri jukset.

Syntes ikke alle skal henge seg så forferdelig opp i om noen har litt urent mel i posen i et SPILL :)

World of Warcraft er hva du gjør det til :)

Endret av Akarno
Lenke til kommentar

Nettop WoW er hva du gjør det til. I utgangspunktet et spill. Noen gjør det til et spill dem må jukse for å kunne spille mens andre spiller alt for mye og andre igjen spiller casual. Uansett hvordan man vender å vrir på det vil det tilslutt være de første jeg nevnte som ødela spillet for de 2 andre gruppene jeg nevnte. Hvorfor? Det svaret tror jeg alle burde ha fått med seg for lenge siden.

Nå gidder jeg ikke mer i denne tråden, har sikkert sagt det endel ganger til nå men denne gangen mener jeg det :p

WoW = Sosialt Spill, Juks Ødelegger MMORPGs (historien kan bekrefte dette!) Gullkjøp = Juks ^^, Folk som jukser = Egofolk som ikke forstår eller rett å slett driter i at dem er en destruktiv side av spillet og har kun sine egne interesser å ta vare på, dem har sikkert ingen andre planer enn å være "kule" som kan raide endgame i wow (verdens simpleste mmorpg etter hva jeg har hørt) Dem sier det er fordi det er morsomt noe som sikkert stemmer men jeg tror også dem MÅ ha gull for dem MÅ raide endgame for dem MÅ ha purpalz som dem kan vise frem til sine kamerater som ikke har et endgame guild, men til disse sier dem nok INGENTING om at dem MÅ KJØPE VIRTUELT GULL FOR SINE EGNE RL PENGER for å kunne holde følge i toppen.

Over og Ut

ChrchBrnr

Lenke til kommentar
Eller du er i butikken med WoW i hånda og lurer på om du skal kjøpe det, en ødelagt og nedbrutt mann kommer krypendes inn i butikken, kledd i filler og stønner frem, "neeei... iiiikke kjøp deeet...".

... osv

6599829[/snapback]

Kanskje sant, det jeg tror holder mange i spillet er det sosiale. Yup, jeg kaller WoW et sosialt spill. Det kan være det, spørs hva du gjør det til.

Jeg flipper ikke omglolwtf når jeg får meg et item, det er greit liksom. Det jeg digger er å snakke med folk på teamspeak og slikt. det er DET som holder meg i wow, ingenting annet. Har prøvd wow på andre servre holder på å dø av kjedsomhet ingen jeg kan snakke med.

Jeg skal møte noen folk i guilden mest sansynlig på et tidspungt, gleder meg veldig.

Dop? Nei... Kommer helt an på hva du gjør det til hater å høre folk som sier WoW er en sykdom eller noe ohnoes forferdelig. Jeg sikter ikke til at du har sagt dette eller til deg, Pycnopodia, selv om jeg quoter deg.

For å faktisk holde meg litt på topic, kjenner flere som kjøper / jukser i wow og ser ingen problemer med det egentlig, det det brukes mest til er vel mounts og liknende vil jeg tro.

En jeg kjenner jobber som bartender blandt annet, har ikke tid til raiding eller å spille noe særlig på dagtid, han får ikke sittet seg ned å grindet 1000gold. Han kjøpte dette og ser egentlig ingen problemer med det :) Er faen ikke et trist menneske fordet, vel? Blir for dumt, syntes jeg.

Syntes ikke alle skal henge seg så forferdelig opp i om noen har litt urent mel i posen i et SPILL :)

6626141[/snapback]

Enda en som ser seg nødt til å kommentere Pycnopodia's ganske OT meninger om spillavhengighet... Kan dere ikke lage en egen tråd for det eller noe?

Du sier at du ikke ser noen problemer med at kompisene dine jukser i WoW, kan du begrunne det noe videre utover at WoW er et spill? Alle betaler for å spille, så hvorfor skal de ikke henge seg opp i at andre ødelegger for dem?

Lenke til kommentar

... osv

6599829[/snapback]

6626141[/snapback]

Enda en som ser seg nødt til å kommentere Pycnopodia's ganske OT meninger om spillavhengighet... Kan dere ikke lage en egen tråd for det eller noe?

Du sier at du ikke ser noen problemer med at kompisene dine jukser i WoW, kan du begrunne det noe videre utover at WoW er et spill? Alle betaler for å spille, så hvorfor skal de ikke henge seg opp i at andre ødelegger for dem?

6626481[/snapback]

Nå skal jeg ikke forsvare de som kjøper gull, men hvordan kan det å kjøpe seg mount ødelegge for andre? :hmm:

Endret av zbegra
Lenke til kommentar
Nå skal jeg ikke forsvare de som kjøper gull, men hvordan kan det å kjøpe seg mount ødelegge for andre?  :hmm:

6626488[/snapback]

Fordi metodene gullselgerne benytter seg av ødelegger for andre spillere.

Enkelte ting skal tas i betrakting, nemlig at antallet gullfarmere varierer fra server til server. Det varierer også hvor mange gullfarmere som er online ut fra hvor mange Blizzard har bannet fra spillet i det siste.

Det kan være lite plagsomt for noen, og mere plagsomt for andre ettersom hvordan man velger å spille.

Uansett er bottom line at hvis profesjonelle gullfarmere får være i fred, og folk fortsetter å kjøpe tjenestene deres, så vil det utvikle seg til å ødelegge for mange uskyldige, betalende WoW-kunder.

Anbefaler deg å lese litt rundt i tråden. Sjekk ut f.eks.

post 283

post 378

post 506

http://forums-en.wow-europe.com/thread.asp...n&T=1182405&P=1

http://www.gankfarmers.com

[edit: fikset på url]

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Så.. Hvis jeg kjøper en swiftthistle for 200g av en kompis som har en main på en server der jeg ikke har en main.. for så å få donert 195g av DEN mainen.. for å fikse opp alten min.. så burde jeg brenne evig i helvete? :p

6626540[/snapback]

Nei, absolutt ikke for min del i alle fall. Det er organisert gullsalg av den typen man ser reklame for på internett som er skadelig for WoW.

Lenke til kommentar

Personlig bryr jeg meg pent lite om folk fusker eller ei, da det etter min erfaring aldri går ut over meg om dem fusker eller ei. Selv jukser jeg ikke, kanskje mest pga av at jeg er redd for å bli tatt, men også pga av at jeg ikke orker å bruke tid på å finne ut hvordan man jukser. Etter hva jeg kan se så har ikke gold-farming gjort at AH prisene er uholdbar. Prisene på sjeldne ting var høy før og dem er høy nå. Status Q.

Lenke til kommentar

For et par måneder siden eksploderte bruken av teleport-hacks i Dire Maul en stund. Mens det varte sank prisen på skjeldne bøker som Quel'Serrar boka med flere hundre gull, og prisen på major health potions var nede i 2-3 gull per stack.

Så roet det seg igjen. Men, når jeg var innom Silvermon ca. kl07.30 i dag morres og tok en /who på Dire Maul, så kom 13 characters opp på lista. Ekslusivt hunters og mages. Deriblant flere navn på characters jeg har sett botte rundt på farm spots tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...