Onyx Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Hei! I løpet av sommeren skal jeg bygge meg et nytt system. Den skal være basert på Intel's sokkel, LGA775. Oppsettet skal være kraftig, men alikevel skal jeg prøve å oppnå en fin og rimelig sum. Kabinett, tastatur og mus er klart. En LCD-skjerm på enten 19'' eller 20'' skal også kjøpes. Som emnetittel sier, så skal maskinen være Vista-klar med 4GiB RAM (fra start 2GiB, oppr. senere). Skjermkort skal senere oppgraderes til et som er DirectX10-kompitabelt. Budsjettet: Det skal i alle fall ikke overstige 17-18000,-. Som sagt skal jeg ha en skjerm som jeg enda ikke har funnet ut av hva skal bli. Slik vil oppsettet se ut: Oppsett er slettet pga. jeg velger isteden et ''Conroe''-system. Oppsett kommer senere når Intel Core 2 Duo har gått ned i pris. Status: Det viser seg at jeg heller går for ''Conroe'' og sokkelen LGA775. Intel sine prosessorer er kraftigere og mer kompakte. Intel har brukt DDR2-minne lenge. Nytt i oppsett: Kommer senere! Endret 14. juli 2006 av onyX Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Ser ut som et veldig bra oppsett. Det er bare 2 ting jeg kan nevne: Du bør heller kjøpe et billigere skjermkort, siden du skal oppgradere om ikke så altfor lenge, jeg vil si at det holer med det billigste 7900GT kortet. Jeg ville vurdert en widesreen skjerm, muligens denne. Så bør du enda tenke over å vente på prisraset til AMD, som kommer om ca 2 uker. Da kan du heller bruke pengene på noe annet. Muligens spare pengene til DX10. Thomas Trosten Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Ville også kjøpt 7900GT hvis du skal oppgradere i den nærmeste tid. I dag drar 7900GT de aller, aller fleste spill på aller høyeste oppløsning og fullt med detaljer hvis du skal ha en 19' LCD. OBS: Big Typhoon støtter ikke AM2 såvidt jeg vet. Denne eller denne er vel de beste alternativene til AM2 kjøling for tiden. Endret 7. juli 2006 av @daniel89j Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Takk for tips. Det jeg lurer på er om jeg skal ha WideScreen til spilling, for da vet jeg nemmlig hva jeg skal ha. Har tenkt å oppgradere til DirectX10-skjermkort, så da er det vel greit med et 7900GT som dere sier. Jeg er også obs på prisraset til AMD, ja, det er derfor jeg skal bygge denne maskinen i løpet av sommeren. Med dette prisraset dropper jeg X2 4200+ AM2 og går for en enda kvassere prosessor. Når det gjelder RAM, så er jeg litt skeptisk på OCZ. Fra og med jeg startet PC-bygging har jeg kun brukt Corsair og derfor vil jeg velge dette etter erfaring, i tillegg til at det gir god ytelse. Men nå gir OCZ-brikkene mere kraft for en billigere penge... Edit: Angående CPU-vifte: Sokkel 939 er vel ikke så forskjellig rundt CPU-plassen som AM2? Big Typhoon kan nemmlig modifiseres. Endret 7. juli 2006 av onyX Lenke til kommentar
.dat Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Ville også kjøpt 7900GT hvis du skal oppgradere i den nærmeste tid. I dag drar 7900GT de aller, aller fleste spill på aller høyeste oppløsning og fullt med detaljer hvis du skal ha en 19' LCD. Tullprat. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Ville også kjøpt 7900GT hvis du skal oppgradere i den nærmeste tid. I dag drar 7900GT de aller, aller fleste spill på aller høyeste oppløsning og fullt med detaljer hvis du skal ha en 19' LCD. Tullprat. 6451105[/snapback] Jasså, nevn noen spill annet enn Oblivion som 7900GT ikke drar på høyeste grafikk i 1280x1024. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Edit: Angående CPU-vifte: Sokkel 939 er vel ikke så forskjellig rundt CPU-plassen som AM2? Big Typhoon kan nemmlig modifiseres. 6451079[/snapback] Har selv en Typhoon vifte. Sokkel 939 er forskjellig i forhold til AM2, men det fikses som sagt lett med en modd. Men jeg ville gått for en vifte som er 100% beregnet for AM2 slik at jeg ikke risikerer å måtte bruke "hobbyløsninger", noe som i de fleste tilfeller går utover resultatet. (i dette tilfellet temperaturen). Gå for en Zalman CNPS9500. Et kvalitets-produkt som yter like bra, om ikke bedre enn Thermaltake Big Typhoon. Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Gå for widesreen du. Du vil få mye større synsbredde, enn med en 4.3 skjerm, eller hva det blir. Da kan du se mer hva som skjer rundt deg. Hvis du skal klare det med en vanlig skjerm, må den vise mye av bakken og lufta i spillet, som oftest ikke er det mest intresante. Hvilken skjerm er det du tenker på å kjøpe? Men hva vil det egentlig koste for det oppsettet du skal ha? Thomas Trosten Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Nøy deg foreløpig med 2 GB minne og 7900GT Finn deg en annen skjerm. Samsung 203B er low-end til de grader. Dårlig (og jalla) oppløsning. kaldt og statisk bilde. Kan anbefale widescreen, og da er nok NEC 20WGX2 blandt det ypperste når det gjelder bildekvalitet. Ellers så det sjef ut. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Hei igjen, jeg var på trening. Takk igjen for tipsene ! Jeg har tenkt å gå for 2GiB foreløpig, spare det jeg spare kan til neste oppgradering. Thomas, av skjermer blir det mellom disse to: - Samsung Syncmaster 205BW. - LG Flatron L203WT. Sistnevnte er helt genial på kontrast, og jeg er egentlig ute etter et rent og pent bilde, samt at det skal være kvalitet. Når det gjelder Big Typhoon; Jeg kan legge til en bestilling på Zalman sin nye AM2-vifte så lenge. Viser det seg at jeg kan modde min Typhoon, så er det egentlig kurrant! Flere tips og ellers andre erfaringer dere vil komme med? La oss si at jeg maks gir 4000,- for en skjerm da. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Ville lagt til 1000,- ekstra for NEC skjermen, den skal være vanvittig mye bedre. Kutt heller ned på noe annet, det er tross alt skjermen du ser på! Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) ****nevermind**** Endret 7. juli 2006 av Vultur Gryphus Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Går ut i fra at du skal kjøpe 2 av de OCZ settene, slik at det blir 4 brikker, siden du sier at du skal ha 4GB? 6452103[/snapback] Jeg nøyer meg med 2GiB i første omgang, så setter jeg på to brikker til før innstalasjon av Vista. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 Bumper etter 48 timer siden det er lov: Jeg dropper AM2 fullstendig og går heller for et ''Conroe''-system. Jeg trenger tips til hovedkort. Gjerne et jeg kan ha 2 skjermkort på. Dere trenger ikke å komme med tips til prosessor, jeg venter til prisene på de har gått ned (Intel Core 2 Duo). Lenke til kommentar
kvase Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Asus P5W DH Deluxe https://prisguiden.no/product.php?productId=46350 Intel 'Bad Axe' D975XBX https://prisguiden.no/product.php?productId=39977 ?? http://www.hardware.no/lanseringsguide/pro...5&view=articles Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå