KoR Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Toppfarten påvirkes ikke av vekt. Akselerasjon derimot påvirkes. Tja.. man får jo større luftmotstand av en større bil.. kan ikke det ha noe å si? jeg ville også tro at friksjonen mellom hjul og asfalt ble større med en tyngre bil, derfor ville jo toppfarten også bli lavere? det trenger ikke ha veldig mye og si, men noe? på en annen side så ville ett objekt med samme luftmotstand, men mindre vekt bli mer bremset ned av luftmotstand? gjerne arrester meg hvis mine kunnskaper er feil nå har det seg sånn at biler ikke sklir, de ruller. friksjon er bra, det er det som gjør at hjulene ikke sklir når du akselererer. hvis lite friksjon hadde vært bra, hadde dekkene vært lagd av noe helt annet enn gummi, da gummi gir bra friksjon med veien. Lenke til kommentar
goggen92 Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 (endret) nå har det seg sånn at biler ikke sklir, de ruller. friksjon er bra, det er det som gjør at hjulene ikke sklir når du akselererer. hvis lite friksjon hadde vært bra, hadde dekkene vært lagd av noe helt annet enn gummi, da gummi gir bra friksjon med veien. men når det bare er snakk om toppfart her friksjon mye å si. jeg snakker ikke om at det er viktigt og trygt å ha friksjon mellom gummien og asfalt, men når det kun er snakk om toppfart så er det bedre å ha tynnere hjul som gir lavere rullemotstand, og mye hk/kg. det ville selfølgelig vert tryggere å satt terrenghjul på en tour de france sykkel men rullemotstanden er høyere og ergo det ville ikke gått like fort. og det ville ikke gått like fort hvis du hadde hatt en tung mann med samme tråkraft som en lettere mann med samme tråkraft(med teoretisk samme luftmotstand og på flatmark.) og rullemotstanden har mye å si. og jeg mener at rullemotstanden vil bli høyere hvis du har mer vekt på de samme hjulene som en lettere bil har. Endret 22. april 2010 av goggen92 Lenke til kommentar
M.H Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Tror det meste jeg har hatt på min nåværende bil er cirka 120 km/h. Tror ikke toppfarten er så mye høyere. Begynte å få ganske høyt turtall. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Renault Megane 2.0i 96, "hele" 114 gamp. Hatt den i 170 med litt og gå på forsatt Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 180 med min 1.6 100hk passat. Var i 130 sona i danmark, gikk greit opp til 170, brukte litt tid til 180, så kom det trafikk foran meg og jeg måtte slakke ned. Men tror jeg var ganske nært max farten, tror ikke jeg drar den i noe over 200 ihvertfal. Lenke til kommentar
Fugitive Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Har hatt 240 km\t (slutt på speedo) @ 5000 rpm, sperra slår inn på 6700. Fremdeles akselerasjon, men var ikke helt fornøyd med farta da det overhode ikke var planlagt! fikk sjokk når jeg så på speedo 1 uke etterpå røyk diffen, så nå er turtallsperra på dønn nøyaktig 200km\t i sistegiret! Midlertidig diff vel og merke. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 (endret) 190 km/t med Civicen. Tror den kunne gått enda bedre om det var litt slakk nedoverbakke, for hadde ikke mer enn 5500 o/min. Og ifølge tester skal den nå 216. Men det er jo ikke det som er det mest imponerende med den. Med 125 hester på kun 1 tonn har jeg fått en 18 år gammel bil fra 0-100 på 7 sek. I andre giret, nær ved 9000 o/min. VTEC ftw<3 Endret 23. april 2010 av bluechamp Lenke til kommentar
Pixl. Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Golf iv 99 mod 1,6 toppfart: 185 km/t Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Min går i hvert fall nogenlunde greit i 100 km/t. Særlig fortere er det ikke behov for her i landet. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Min går i hvert fall nogenlunde greit i 100 km/t. Særlig fortere er det ikke behov for her i landet. hva slags bil? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Min går i hvert fall nogenlunde greit i 100 km/t. Særlig fortere er det ikke behov for her i landet. hva slags bil? Personbil. Det jeg prøver å si er at toppfart ikke er særlig interessant så lenge man stort sett kjører i Norge og ikke er lovbryter. Jeg vet hvor fort bilen min akselerer fra 0-100, men jeg vet ikke hva toppfarten er siden det er uinteressant. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Min går i hvert fall nogenlunde greit i 100 km/t. Særlig fortere er det ikke behov for her i landet. hva slags bil? Personbil. Det jeg prøver å si er at toppfart ikke er særlig interessant så lenge man stort sett kjører i Norge og ikke er lovbryter. Jeg vet hvor fort bilen min akselerer fra 0-100, men jeg vet ikke hva toppfarten er siden det er uinteressant. Hvilket bilmerke og modell kommer denne personbilen din fra? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Min går i hvert fall nogenlunde greit i 100 km/t. Særlig fortere er det ikke behov for her i landet. hva slags bil? Personbil. Det jeg prøver å si er at toppfart ikke er særlig interessant så lenge man stort sett kjører i Norge og ikke er lovbryter. Jeg vet hvor fort bilen min akselerer fra 0-100, men jeg vet ikke hva toppfarten er siden det er uinteressant. Hvilket bilmerke og modell kommer denne personbilen din fra? Det spiller vel ingen rolle så lenge jeg holder følge med trafikken. Det er en relativt rimelig, driftsikker og ikke spesiellt sprek bil. Og hvis du kjører forbi meg bryter du fartsgrensen. Fornøyd? Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Det spiller vel ingen rolle så lenge jeg holder følge med trafikken. Det er en relativt rimelig, driftsikker og ikke spesiellt sprek bil. Og hvis du kjører forbi meg bryter du fartsgrensen. Fornøyd? Selvfølgelig er jeg ikke fornøyd. Jeg lurer på hva slags bil du kjører rundt i. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Min går i hvert fall nogenlunde greit i 100 km/t. Særlig fortere er det ikke behov for her i landet. hva slags bil? Personbil. Det jeg prøver å si er at toppfart ikke er særlig interessant så lenge man stort sett kjører i Norge og ikke er lovbryter. Jeg vet hvor fort bilen min akselerer fra 0-100, men jeg vet ikke hva toppfarten er siden det er uinteressant. Ehhhhmmm. Har du lest emnetittelen? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Ok da, masa. Toppfarta er visst 165 km/t i følge boka. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 E36 325i Coupe, tall fra bmw sier 231 km/t. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Celica GT-Four 90-modell. Finner ingen tall, kan noen hjelpe? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Peugeot 605 2.0T 8V 150HK: Teoretisk toppfart er vel 220. Testet av SWIM VW Passat 1.8T 20V chippet til 200HK: Testet til 200 av SWIM. Har spunnet den opp til 260 på is, så den er sperra der Selvom VW sier maks er 223. Mazda RX7 1.3 Wankel, turbo 200HK: Aner ikke mer enn 130. Tør faen ikke Toyota Corolla 1.4 16V 96HK: 190 på flatmark, altså 172 etter Toyota-speedo. Og håndbok, så det stemmer med 10% feilratio. Ellers har SWIM sett speedo på 220 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå