Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er toppfarta på din bil?


Anbefalte innlegg

Toppfarten påvirkes ikke av vekt. Akselerasjon derimot påvirkes.

 

Tja.. man får jo større luftmotstand av en større bil.. kan ikke det ha noe å si?

 

jeg ville også tro at friksjonen mellom hjul og asfalt ble større med en tyngre bil, derfor ville jo toppfarten også bli lavere? det trenger ikke ha veldig mye og si, men noe? på en annen side så ville ett objekt med samme luftmotstand, men mindre vekt bli mer bremset ned av luftmotstand?

 

gjerne arrester meg hvis mine kunnskaper er feil :)

 

nå har det seg sånn at biler ikke sklir, de ruller. friksjon er bra, det er det som gjør at hjulene ikke sklir når du akselererer. hvis lite friksjon hadde vært bra, hadde dekkene vært lagd av noe helt annet enn gummi, da gummi gir bra friksjon med veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

nå har det seg sånn at biler ikke sklir, de ruller. friksjon er bra, det er det som gjør at hjulene ikke sklir når du akselererer. hvis lite friksjon hadde vært bra, hadde dekkene vært lagd av noe helt annet enn gummi, da gummi gir bra friksjon med veien.

 

 

men når det bare er snakk om toppfart her friksjon mye å si. jeg snakker ikke om at det er viktigt og trygt å ha friksjon mellom gummien og asfalt, men når det kun er snakk om toppfart så er det bedre å ha tynnere hjul som gir lavere rullemotstand, og mye hk/kg.

 

det ville selfølgelig vert tryggere å satt terrenghjul på en tour de france sykkel men rullemotstanden er høyere og ergo det ville ikke gått like fort. og det ville ikke gått like fort hvis du hadde hatt en tung mann med samme tråkraft som en lettere mann med samme tråkraft(med teoretisk samme luftmotstand og på flatmark.) og rullemotstanden har mye å si. og jeg mener at rullemotstanden vil bli høyere hvis du har mer vekt på de samme hjulene som en lettere bil har.

Endret av goggen92
Lenke til kommentar

Har hatt 240 km\t (slutt på speedo) @ 5000 rpm, sperra slår inn på 6700.

 

Fremdeles akselerasjon, men var ikke helt fornøyd med farta da det overhode ikke var planlagt! fikk sjokk når jeg så på speedo :p

 

1 uke etterpå røyk diffen, så nå er turtallsperra på dønn nøyaktig 200km\t i sistegiret! Midlertidig diff vel og merke.

Lenke til kommentar

190 km/t med Civicen. Tror den kunne gått enda bedre om det var litt slakk nedoverbakke, for hadde ikke mer enn 5500 o/min. Og ifølge tester skal den nå 216. Men det er jo ikke det som er det mest imponerende med den. Med 125 hester på kun 1 tonn har jeg fått en 18 år gammel bil fra 0-100 på 7 sek. I andre giret, nær ved 9000 o/min. VTEC ftw<3

Endret av bluechamp
Lenke til kommentar

Min går i hvert fall nogenlunde greit i 100 km/t. Særlig fortere er det ikke behov for her i landet.

hva slags bil?

Personbil. Det jeg prøver å si er at toppfart ikke er særlig interessant så lenge man stort sett kjører i Norge og ikke er lovbryter. Jeg vet hvor fort bilen min akselerer fra 0-100, men jeg vet ikke hva toppfarten er siden det er uinteressant.

Lenke til kommentar

Min går i hvert fall nogenlunde greit i 100 km/t. Særlig fortere er det ikke behov for her i landet.

hva slags bil?

Personbil. Det jeg prøver å si er at toppfart ikke er særlig interessant så lenge man stort sett kjører i Norge og ikke er lovbryter. Jeg vet hvor fort bilen min akselerer fra 0-100, men jeg vet ikke hva toppfarten er siden det er uinteressant.

Hvilket bilmerke og modell kommer denne personbilen din fra?

Lenke til kommentar

Min går i hvert fall nogenlunde greit i 100 km/t. Særlig fortere er det ikke behov for her i landet.

hva slags bil?

Personbil. Det jeg prøver å si er at toppfart ikke er særlig interessant så lenge man stort sett kjører i Norge og ikke er lovbryter. Jeg vet hvor fort bilen min akselerer fra 0-100, men jeg vet ikke hva toppfarten er siden det er uinteressant.

Hvilket bilmerke og modell kommer denne personbilen din fra?

Det spiller vel ingen rolle så lenge jeg holder følge med trafikken. Det er en relativt rimelig, driftsikker og ikke spesiellt sprek bil. Og hvis du kjører forbi meg bryter du fartsgrensen. Fornøyd?

Lenke til kommentar

Min går i hvert fall nogenlunde greit i 100 km/t. Særlig fortere er det ikke behov for her i landet.

hva slags bil?

Personbil. Det jeg prøver å si er at toppfart ikke er særlig interessant så lenge man stort sett kjører i Norge og ikke er lovbryter. Jeg vet hvor fort bilen min akselerer fra 0-100, men jeg vet ikke hva toppfarten er siden det er uinteressant.

 

 

Ehhhhmmm. Har du lest emnetittelen?

Lenke til kommentar

Peugeot 605 2.0T 8V 150HK: Teoretisk toppfart er vel 220. Testet av SWIM :)

VW Passat 1.8T 20V chippet til 200HK: Testet til 200 av SWIM. Har spunnet den opp til 260 på is, så den er sperra der :p Selvom VW sier maks er 223.

Mazda RX7 1.3 Wankel, turbo 200HK: Aner ikke mer enn 130. Tør faen ikke :p

Toyota Corolla 1.4 16V 96HK: 190 på flatmark, altså 172 etter Toyota-speedo. Og håndbok, så det stemmer med 10% feilratio. Ellers har SWIM sett speedo på 220 :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...