spindle Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Tipper den ikke gjør no større fart med chip. Gir begrenser Utveksling er ikke nødvendigvis lagt opp for å gi toppfart på maks turtall i høyeste gir. 6. gir er gjerne gjort ekstra langt for å gi god drivstofføkonomi ved motorveikjøring. Et kjapt søkt på google ga ikke noe absolutt svar, men jeg fant 'ca 30 mph ved 1000 rpm', som gir en teoretisk toppfart på over 240 ved 5000 rpm (jeg vet ikke hva turtallsperren er på chippede oljebrennere). Mer sannsynlig vi låvedør-aerodynamikken sørge for at toppfartsøkningen begrenses selv med en betydelig effektjustering. Endret 2. desember 2009 av spindle Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) -- Endret 9. mars 2016 av dymoletratag Lenke til kommentar
spindle Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Men jeg tipper nok den gjør minst 220km/t, da girkassa også er "chippet" og justert. (DSG vetu) Tror du trenger en liten kikk i girkasser for dummies... Lenke til kommentar
GSM Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Men jeg tipper nok den gjør minst 220km/t, da girkassa også er "chippet" og justert. (DSG vetu) Fantastisk, der fikk jeg meg en god latter før jeg kryper til køys Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Men jeg tipper nok den gjør minst 220km/t, da girkassa også er "chippet" og justert. (DSG vetu) DSG er jo i prinsippet ganske så lik en manuell kasse og kan ikke justeres til å bli lengre, mer hvordan den girer. Jeg er uansett overbevist om at jeg får den opp i 220km/t uten problemer. 180km/t var peace of cake og da hadde jeg mye mer og gå på som sagt. Når jeg slapp gassen i 180km/t ned til ca. 160km/t og dro på litt igjen så gikk den opp til nesten 180km/t på litegran. ikke noe problem. Men med mere moment og krutt, så kan man også tyne det lille ekstra hva toppfart angår på turtallet. Nå har jeg som sagt ikke prøvd dette og kommer heller aldri til å prøve. Bilen går mer enn bra nok for meg. Problemet er at man blir så fort vant til litt hester under panseret, at det blir særdeles vanskelig ved bytte av bil. Man kan jo ikke ha noe mindre drag enn det man har liksom... Tipper min neste bil muligens blir en BMW 525 eller kanskje en 325 hvis plassen ikke trengs. Men dette blir ikke med det første. Tipper den ikke gjør no større fart med chip. Gir begrenser Utveksling er ikke nødvendigvis lagt opp for å gi toppfart på maks turtall i høyeste gir. 6. gir er gjerne gjort ekstra langt for å gi god drivstofføkonomi ved motorveikjøring. Et kjapt søkt på google ga ikke noe absolutt svar, men jeg fant 'ca 30 mph ved 1000 rpm', som gir en teoretisk toppfart på over 240 ved 5000 rpm (jeg vet ikke hva turtallsperren er på chippede oljebrennere). Mer sannsynlig vi låvedør-aerodynamikken sørge for at toppfartsøkningen begrenses selv med en betydelig effektjustering. Takk 240km/t har jeg ikke sagt at den gjør, men at den gjør 220-230km/t er jeg overbevist om. Jeg vet ikke så veldig mye om girkasser, men jeg vet at dem som chippet bilen min hadde endret noen kurver i DSG systemet for høyere utnyttelse av kreftene. Ligger jeg i 120km/t på E6 (forøvrig det samme HVOR jeg ligger i denne hastigheten...hehe) så har jeg ganske nøyaktig litt over 2.000 rpm på turtelleren, og maks turtall er vel rundt 4.500rpm. Turtallsperren skal vist være fjernet ved chipping.... så vidt jeg vet... Endret 3. desember 2009 av BjerkneZ Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Har 89mod Merc E300... Toppfarten skal være rundt 212km/t, har ikke testet lenger enn til 170, og det klarte den uten å mukke... Tviler ikke på at den makter 200 for å si det sånn. Lenke til kommentar
KoR Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 OFF-TOPIC: hvor i svarte søren tester dere dette? er dere alle man sjuke nok til å risikere flere titals tusen i bot og opp til flere års fengsel for å sjekke toppfarta på motorvei i norge?? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 OFF-TOPIC: hvor i svarte søren tester dere dette? er dere alle man sjuke nok til å risikere flere titals tusen i bot og opp til flere års fengsel for å sjekke toppfarta på motorvei i norge?? De fleste har vel vært 18år tipper jeg :/ Kjøring er en kalkulert risiko.. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Das Autobahn er vel også ett hett tips i mange tilfeller? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Folk kjører for fort. Alle vet det er ulovlig, trenger ikke bli fortalt det på ett forum Min nåværende bil har jeg bare hadd i 140-150, men regner med den går til ca. 190 da den har samme motor som en lettere bil jeg hadde i 200 Lenke til kommentar
Atald Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Toppfarten påvirkes ikke av vekt. Akselerasjon derimot påvirkes. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Toppfarten påvirkes ikke av vekt. Akselerasjon derimot påvirkes. Tja.. man får jo større luftmotstand av en større bil.. kan ikke det ha noe å si? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Toppfarten påvirkes ikke av vekt. Akselerasjon derimot påvirkes. Tja.. man får jo større luftmotstand av en større bil.. kan ikke det ha noe å si? Ja, aerodynamikken betyr veldig mye. Men hvis to biler har lik aerodynamikk, lik motor, men den ene veier mer så skal de fortsatt ha samme toppfart. Lenke til kommentar
otis Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Min bil har 204 km/t i oppgitt toppfart iflg vognkortet. Lenke til kommentar
01xx02 Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Min Opel Omega 2.0i har en toppfart på 210 km/t ifølge vognkortet. Det meste jeg torde å kjøre, var 180. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Når ble toppfart en del av vognkortet? Kan ikke huske å ha sett det noen gang. Toppfarta på Fiestaen min aner jeg virkelig ikke. Jeg tør knapt nærme meg tresifret fart i den, så den aktive sikkerheten er høy, haha. Sånn rent teoretisk er det vel omtrent 160 km/t, antar jeg. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 sierraene mine gjorde ca 200, kjørte dama mi sin fiat punto fra wien til kitzbuhel (staving?) og hadde 180 nesten hele veien går MYE bensin på en så liten og ræva motor på full gass så lenge. Lenke til kommentar
KoR Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Toppfarten påvirkes ikke av vekt. Akselerasjon derimot påvirkes. Tja.. man får jo større luftmotstand av en større bil.. kan ikke det ha noe å si? sant men vekt og størrelse er ikke alltid avhengig. trokke en kassebil er så mye tyngre enn en volvo 940 men aerodynamikken er ganske forskjellig Lenke til kommentar
goggen92 Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Toppfarten påvirkes ikke av vekt. Akselerasjon derimot påvirkes. Tja.. man får jo større luftmotstand av en større bil.. kan ikke det ha noe å si? jeg ville også tro at friksjonen mellom hjul og asfalt ble større med en tyngre bil, derfor ville jo toppfarten også bli lavere? det trenger ikke ha veldig mye og si, men noe? på en annen side så ville ett objekt med samme luftmotstand, men mindre vekt bli mer bremset ned av luftmotstand? gjerne arrester meg hvis mine kunnskaper er feil Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Har hatt 130 opp den første(og bratteste) tunnellen fra stavanger til haugesund med en Nissan Kubistar (1.5 liter turbodiesel). Synes det er ganske bra gjort, mtp. på hvor bratt det er. Har ikke hatt noe særlig høyere enn det på flatmark da veiene her omkring ikke tillater det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå