Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er toppfarta på din bil?


Anbefalte innlegg

Men av respekt for at det finnes andre mennesker i verden enn meg selv så dro jeg ikke på mer (hinter til noen småunger som kjører 170 hver gang de setter seg i bilen..)

Den respekten tror jeg du også brøt ved 200km/t....

Er vel heller dine egne begrensninger og eller dårlig veidekke som fikk deg til å ikke høyne farten ytterligere...

 

Blir neeeesten som å si: (litt overdrevet dog)

Jeg kjørte på en unge i dag... men av respekt for andre, så sakket jeg farten og ungå og kjøre på flere...

 

Jeg er ingen moralens vokter... jeg har selv kjørt fort. Jeg synes bare utsagnet ditt var litt merkelig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såklart, det finnes noen idioter som drar opp i 170 hvor som helst, og når som helst.

Men jeg vil tørre å påstå at flertallet av de som kjører i de hastighetene ulovlig gjør det på en motorvei uten trafikk sent på kvelden\natten.

 

Jeg er på ingen måte perfekt å følger alle regler til punkt å prikke, men ser ann forholdene (Vei, vær, trafikk, bebyggelse, fotgjengere osv.) før jeg bevisst gjør noe som strider mot loven.

Lenke til kommentar
Midt på natten på svenske snorrette motorveier der fartsgrensen er 120 ber om å kjøres for fort på :p

Det tror jeg nok også myndighetene er klar over, og dermed så er de fleste av dem MOT og øke fartsgrensene... selv om veiene er beregnet for høyere hastigheter.

 

Det er mange som kalkulerer med en liten bot i sommerferien tror jeg... når feriepengene er utbetalt. Da KAN man i praksis legge seg i 150-160km/t (i 120 sonen) og kun slippe unna med en bot. Siden de fleste går ut fra at dem neppe blir tatt, så tror jeg ikke det svir så voldsomt når dem først blir fersket.

 

Hadde det vært 140km/t grense, så hadde flere ligget i 170-180km/t feks...

 

Derfor så setter dem fartsgrensene ganske lavt på skikkelige veier:

1. Mindre fart, betyr mindre alvorlige ulykker ved sammenstøt

2. Flere kjører for fort (men alikevel innenfor motorveiens begrensinger) men blir tatt, og dermed penger rett i statskassa.

 

Det eneste som har satt et lite skår i gleden for fartsgale i dag er prikkbelastningen...

 

Personlig så tror jeg faktisk prikkbelastning funker. Man er litt mer forsiktig, når man VET at ved neste overtredelse, så ryker lappen uansett. Veldig surt for de fleste. Dermed så MÅ man kjøre forsiktig en stund før prikkene blir borte.

 

Fotobokser derimot... er jeg fullstendig i mot!

Har ikke tall for hvor mange steder jeg har kjørt hvor jeg ikke vet fartgrensen grunnet dårlig skilting. Så når jeg får varsel om en fotoboks eller oppdager en på andre måter, så er det bråbrems, for å forsikre seg om at man har lav nok fart.

 

Dette er kanskje ikke noe problem for dem som kjører til og fra jobb, samt en tur på butikken, og eller holder seg store deler av livet innenfor steder man er kjent.. men for andre (som meg) som reiser rundt i jobbsammenheng og kjører ca. 300mil pr. mnd. på ofte helt nye steder har fotoboksene en helt annen betydning for, i negativ retning.

 

Jeg drar gjerne på litt på E6, men er faktisk MEGET sjelden jeg er over 130km/t (der man ikke mister lappen). Oftest så liger jeg i 120km/t på speedometeret (ca. 115km/t GPS).

Lenke til kommentar

Altså det er en forskjell å kjøre lokale områder laget for maks. 80 km/t og holde 150+ km/t og det å kjøre 200 km/t på veier som faktisk er laget for dette.

 

Det blir som å si at det er farlig å kjøre 100 km/t i 100-sona med tre personer og like farlig å kjøre 80 km/t på 30-sona. Det blir litt feil.

Lenke til kommentar

Vitoen har jeg hatt i 180kmt iht GPS, ifølge boka til bilen er toppfart 160 eller no sånn, hehe..

Men så har jeg noen passe svære dekk på den også da, så bidrar jo fort litt ekstra i tillegg til at den sikkert går fortere enn hva boka sier i utgangspunktet.

 

Kjørte vel i 170-180 i 15-20 mil eller noe uten pes :)

 

Focusen har jeg ikke peil på hvor fort går, men den bikker nok greit 200kmt.

Lenke til kommentar
Usikker på om jeg har svart i denne tråden her før... men jeg kan jo prøve igjen uansett...

 

Jeg har aldri testet toppfarten på bilen min, og kommer heller aldri til å gjøre det.

Men i følge spesifikasjonene så tror jeg den skal gjøre 220km/t ushippet.

 

Så jeg tipper rundt 230-240km/t...

 

Aksellerasjon og moment (styrke) er uansett viktigere for meg enn toppfarten.

 

Det meste jeg har hatt bilen i, er 180km/t... og da hadde jeg mye mer å gi...

Tipper den ikke gjør no større fart med chip. Gir begrenser plus at 220 sikkert er papir km/t

Lenke til kommentar
Usikker på om jeg har svart i denne tråden her før... men jeg kan jo prøve igjen uansett...

 

Jeg har aldri testet toppfarten på bilen min, og kommer heller aldri til å gjøre det.

Men i følge spesifikasjonene så tror jeg den skal gjøre 220km/t ushippet.

 

Så jeg tipper rundt 230-240km/t...

 

Aksellerasjon og moment (styrke) er uansett viktigere for meg enn toppfarten.

 

Det meste jeg har hatt bilen i, er 180km/t... og da hadde jeg mye mer å gi...

Tipper den ikke gjør no større fart med chip. Gir begrenser plus at 220 sikkert er papir km/t

Ikke vet jeg.. å samme kan det egentlig også være...

Ifg. spesifikasjonene så skal den vist gjøre 216km/t.... om det er GPS eller på nåle vet jeg ikke.

 

Synes uansett topphastigheten er av uhyre liten betydning.

Det som er viktigst for meg er moment på lave turtall der man faktisk trenger kreftene.

 

Men jeg tipper nok den gjør minst 220km/t, da girkassa også er "chippet" og justert. (DSG vetu)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...