Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er toppfarta på din bil?


Anbefalte innlegg

Tipper den ikke gjør no større fart med chip. Gir begrenser

 

Utveksling er ikke nødvendigvis lagt opp for å gi toppfart på maks turtall i høyeste gir. 6. gir er gjerne gjort ekstra langt for å gi god drivstofføkonomi ved motorveikjøring. Et kjapt søkt på google ga ikke noe absolutt svar, men jeg fant 'ca 30 mph ved 1000 rpm', som gir en teoretisk toppfart på over 240 ved 5000 rpm (jeg vet ikke hva turtallsperren er på chippede oljebrennere).

 

Mer sannsynlig vi låvedør-aerodynamikken sørge for at toppfartsøkningen begrenses selv med en betydelig effektjustering.

Endret av spindle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg tipper nok den gjør minst 220km/t, da girkassa også er "chippet" og justert. (DSG vetu)

DSG er jo i prinsippet ganske så lik en manuell kasse og kan ikke justeres til å bli lengre, mer hvordan den girer.

Jeg er uansett overbevist om at jeg får den opp i 220km/t uten problemer.

180km/t var peace of cake og da hadde jeg mye mer og gå på som sagt. Når jeg slapp gassen i 180km/t ned til ca. 160km/t og dro på litt igjen så gikk den opp til nesten 180km/t på litegran. ikke noe problem.

 

Men med mere moment og krutt, så kan man også tyne det lille ekstra hva toppfart angår på turtallet.

Nå har jeg som sagt ikke prøvd dette og kommer heller aldri til å prøve. Bilen går mer enn bra nok for meg.

 

Problemet er at man blir så fort vant til litt hester under panseret, at det blir særdeles vanskelig ved bytte av bil. Man kan jo ikke ha noe mindre drag enn det man har liksom... :)

 

Tipper min neste bil muligens blir en BMW 525 eller kanskje en 325 hvis plassen ikke trengs. Men dette blir ikke med det første.

 

Tipper den ikke gjør no større fart med chip. Gir begrenser

 

Utveksling er ikke nødvendigvis lagt opp for å gi toppfart på maks turtall i høyeste gir. 6. gir er gjerne gjort ekstra langt for å gi god drivstofføkonomi ved motorveikjøring. Et kjapt søkt på google ga ikke noe absolutt svar, men jeg fant 'ca 30 mph ved 1000 rpm', som gir en teoretisk toppfart på over 240 ved 5000 rpm (jeg vet ikke hva turtallsperren er på chippede oljebrennere).

 

Mer sannsynlig vi låvedør-aerodynamikken sørge for at toppfartsøkningen begrenses selv med en betydelig effektjustering.

Takk :)

 

240km/t har jeg ikke sagt at den gjør, men at den gjør 220-230km/t er jeg overbevist om.

Jeg vet ikke så veldig mye om girkasser, men jeg vet at dem som chippet bilen min hadde endret noen kurver i DSG systemet for høyere utnyttelse av kreftene.

 

Ligger jeg i 120km/t på E6 (forøvrig det samme HVOR jeg ligger i denne hastigheten...hehe) så har jeg ganske nøyaktig litt over 2.000 rpm på turtelleren, og maks turtall er vel rundt 4.500rpm. Turtallsperren skal vist være fjernet ved chipping.... så vidt jeg vet...

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet+13412342564

Toppfarten påvirkes ikke av vekt. Akselerasjon derimot påvirkes.

 

Tja.. man får jo større luftmotstand av en større bil.. kan ikke det ha noe å si?

 

Ja, aerodynamikken betyr veldig mye. Men hvis to biler har lik aerodynamikk, lik motor, men den ene veier mer så skal de fortsatt ha samme toppfart.

Lenke til kommentar

Når ble toppfart en del av vognkortet? Kan ikke huske å ha sett det noen gang.

 

Toppfarta på Fiestaen min aner jeg virkelig ikke. Jeg tør knapt nærme meg tresifret fart i den, så den aktive sikkerheten er høy, haha. :laugh: Sånn rent teoretisk er det vel omtrent 160 km/t, antar jeg.

Lenke til kommentar

Toppfarten påvirkes ikke av vekt. Akselerasjon derimot påvirkes.

 

Tja.. man får jo større luftmotstand av en større bil.. kan ikke det ha noe å si?

sant men vekt og størrelse er ikke alltid avhengig. trokke en kassebil er så mye tyngre enn en volvo 940 men aerodynamikken er ganske forskjellig

Lenke til kommentar

Toppfarten påvirkes ikke av vekt. Akselerasjon derimot påvirkes.

 

Tja.. man får jo større luftmotstand av en større bil.. kan ikke det ha noe å si?

 

jeg ville også tro at friksjonen mellom hjul og asfalt ble større med en tyngre bil, derfor ville jo toppfarten også bli lavere? det trenger ikke ha veldig mye og si, men noe? på en annen side så ville ett objekt med samme luftmotstand, men mindre vekt bli mer bremset ned av luftmotstand?

 

gjerne arrester meg hvis mine kunnskaper er feil :)

Lenke til kommentar

Har hatt 130 opp den første(og bratteste) tunnellen fra stavanger til haugesund med en Nissan Kubistar (1.5 liter turbodiesel).

 

Synes det er ganske bra gjort, mtp. på hvor bratt det er.

Har ikke hatt noe særlig høyere enn det på flatmark da veiene her omkring ikke tillater det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...