chrishan Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 har en gammel boks som kjører siste xubuntu. skulle gjerne hatt tilgang til musikk fra en filserver i samme nettverket. filserveren er en annen gammel boks med samba og ssh (denne fungerer utmerket, ingen problemer å komme til filer fra denne fra andre windows/linux-bokser). problemet er at jeg får ikke til å koble meg til fra xubuntu-maskinen. med ssh i terminal er det ikke noe problem, men jeg vil at xmms skal kunne spille av musikk fra filserveren. thunar, filbehandleren i xfce, lar meg slett ikke komme til samba-mapper, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram for å gjøre dette (har lite erfaring med xfce....). noen som har tips? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Kan du ikke mappe opp fra terminalen? smbclient tror jeg kommandoen heter. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Slik har jeg gjort det hos meg: Installert samba og smbfs Lagt til denne linja i /etc/fstab : //ipadresseSambaserver/navnpådelingen /montert/mappe smbfs credentials=/root/.smbcredentials,dmask=777,fmask=777 0 0 Lagd denne fila: /root/.smbcredentials og lagt til: username="" password="" Deretter som root: mount -a Vet ikke om man egentlig trenger å bruke en passordfil, men jeg har det siden jeg begynte med å bruke passord til samba. Endret 7. juli 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
chrishan Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Slik har jeg gjort det hos meg: Installert samba og smbfs Lagt til denne linja i /etc/fstab : //ipadresseSambaserver/navnpådelingen /montert/mappe smbfs credentials=/root/.smbcredentials,dmask=777,fmask=777 0 0 Lagd denne fila: /root/.smbcredentials og lagt til: username="" password="" Deretter som root: mount -a Vet ikke om man egentlig trenger å bruke en passordfil, men jeg har det siden jeg begynte med å bruke passord til samba. 6450947[/snapback] ah, kjempegreier! takker og bukker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå