Gå til innhold

få tilgang til samba-filer fra xfce

Anbefalte innlegg

har en gammel boks som kjører siste xubuntu. skulle gjerne hatt tilgang til musikk fra en filserver i samme nettverket. filserveren er en annen gammel boks med samba og ssh (denne fungerer utmerket, ingen problemer å komme til filer fra denne fra andre windows/linux-bokser). problemet er at jeg får ikke til å koble meg til fra xubuntu-maskinen. med ssh i terminal er det ikke noe problem, men jeg vil at xmms skal kunne spille av musikk fra filserveren. thunar, filbehandleren i xfce, lar meg slett ikke komme til samba-mapper, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram for å gjøre dette (har lite erfaring med xfce....). noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik har jeg gjort det hos meg:

Installert samba og smbfs

Lagt til denne linja i /etc/fstab :

//ipadresseSambaserver/navnpådelingen    /montert/mappe smbfs  credentials=/root/.smbcredentials,dmask=777,fmask=777  0    0

Lagd denne fila: /root/.smbcredentials og lagt til:

username=""
password=""

Deretter som root: mount -a

Vet ikke om man egentlig trenger å bruke en passordfil, men jeg har det siden jeg begynte med å bruke passord til samba.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Slik har jeg gjort det hos meg:

Installert samba og smbfs

Lagt til denne linja i /etc/fstab :

//ipadresseSambaserver/navnpådelingen    /montert/mappe smbfs  credentials=/root/.smbcredentials,dmask=777,fmask=777  0    0

Lagd denne fila: /root/.smbcredentials og lagt til:

username=""
password=""

Deretter som root: mount -a

Vet ikke om man egentlig trenger å bruke en passordfil, men jeg har det siden jeg begynte med å bruke passord til samba.

6450947[/snapback]

ah, kjempegreier! takker og bukker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...