StSindre Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Jeg har en Citröen Xantia 1.8i 1994 mod. Ca 160 000 km. I vinter opplevde jeg at bilen begynte å "vugge" litt sideveis, ble bare verre og verre ettersom ukene gikk så jeg sendte den til SnapDrive for å få den undersøkt. De kom frem til at det var sidekast i dekkene som var årsaken. Kjøpte fire nye dekk og alt var i orden, ingen "vugging". Problemet er at nå har denne vuggingen kommet tilbake, nå med sommerdekkene. Legger til at denne vuggingen forekommer bare ved lave hastigheter, opp til ca 50 km/t. Opphører ved høyere hastigheter, eller det vil si jeg legger ikke merke til den lenger. Noen som vet hva som kan være årsaken? Noen som har en idè, ett eller annet? Trenger hjelp fort da jeg skal på langtur snart. Vennlig hilsen Sindre Endret 7. juli 2006 av StSindre Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Foreslår du vasker felgene, det er utrolig hva et par gram med dritt på feil plass kan gjøre med balansen i dekket. Hvist det ikke er skittne felger som er problemet så kan du få sjekket og rebalansert dekkene dine. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Hvis dette skjer om igjen og om igjen er det kanskje noe annet som forårsaket dette?! Sa de noe om det ? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Hvis dette skjer om igjen og om igjen er det kanskje noe annet som forårsaket dette?! Sa de noe om det ? 6451828[/snapback] Kanskje kast i felgene? forstillingsfeil og påfølgende slitasje? Lavt lufttrykk? Støtdempere? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Kan også komme av ovale dekk. Av en eller annen merkelig grunn er det noen biler som veldig ofte ender opp med ovale dekk og da bare ett. Husker min grimme fars gamle Hutshibutchi Colt fra 1982, den endte opp med ovalt dekk på høyre bakhjul ofte. Unasett dette kan merkes som vugging i lav hastighet som går over til vibrasjon i høyere hastighet. Dette er veldig lett å avsløre. Er bare å løfte opp bilen slik at dekket så vidt ikke subber i bakken og dra det rundt, er ikke hjulet rundt ser du det med en gang. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Nå aner jeg ikke hva slags bakaksling og system du har på bilen din, men jeg hadde en peugeot 405 som etterhvert begynte å kjennes ut som en hest i lave hastigheter. Årsak: gåen bakaksling. Lenke til kommentar
StSindre Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Nå aner jeg ikke hva slags bakaksling og system du har på bilen din, men jeg hadde en peugeot 405 som etterhvert begynte å kjennes ut som en hest i lave hastigheter. Årsak: gåen bakaksling. 6469084[/snapback] Har balansert dekka, fremdeles samme vugging, fikk en kompis til å se bilen bakfra når jeg kjørte. Han sa det var en liten "ubalanse" i høyre hjul bak. Dette kan høres ut som det samme problemet som du hadde Tumbleweed. Det jeg lurer på da er hva gjorde du, bytta du bakaksling, evnt. hvor mye kosta det? Er det en spesiell kontroll på et verksted hvor dem finner ut av slike ting? Endret 11. juli 2006 av StSindre Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Nå aner jeg ikke hva slags bakaksling og system du har på bilen din, men jeg hadde en peugeot 405 som etterhvert begynte å kjennes ut som en hest i lave hastigheter. Årsak: gåen bakaksling. 6469084[/snapback] Har balansert dekka, fremdeles samme vugging, fikk en kompis til å se bilen bakfra når jeg kjørte. Han sa det var en liten "ubalanse" i høyre hjul bak. Dette kan høres ut som det samme problemet som du hadde Tumbleweed. Det jeg lurer på da er hva gjorde du, bytta du bakaksling, evnt. hvor mye kosta det? Er det en spesiell kontroll på et verksted hvor dem finner ut av slike ting? 6472154[/snapback] Du bør snakke med noen som virkelig kan citroen, kan være mye annet også. For min del ville det ha kosta meg opp mot 10k å fikse, så jeg kasta bilen. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Du kan ha slitte svingarmlagre i bakakslingen, dette er samme bil under skallet som Peugeot 405 og dette er en ikke uvanlig feil på disse, få ett verksted som kjenner disse bilene til og sjekke det ut. Lenke til kommentar
StSindre Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 Er det mulig å justere bakaksling eller bakstillingen eller hva det nå heter (har ikke noe særlig peiling på bil) som man gjør med forstillinga? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 På mange biler (de fleste?) er det ingenting å justere på bakstillingen, så det kan du glemme. Men sjekk foringene til akslingen. Lenke til kommentar
edonis Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Det kan ikke være noe galt med hydropneumatikken da? Lenke til kommentar
Veipatruljen Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Det kan ikke være noe galt med hydropneumatikken da? 6486256[/snapback] Du skriver at det hjalp med nye vinterdekkene da dette problemet oppsto sist. At corden ryker i dekk er ikke unormalt. Jeg ville satt bakhjulene frem for på den måten finne ut om problemet flytte seg. Eller satt på vinterdekkene bak for å se om det blir noen endring som et forsøk. Lenke til kommentar
StSindre Skrevet 24. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2006 Det kan ikke være noe galt med hydropneumatikken da? 6486256[/snapback] Du skriver at det hjalp med nye vinterdekkene da dette problemet oppsto sist. At corden ryker i dekk er ikke unormalt. Jeg ville satt bakhjulene frem for på den måten finne ut om problemet flytte seg. Eller satt på vinterdekkene bak for å se om det blir noen endring som et forsøk. 6531971[/snapback] Eller kan det være rett og slett slitte hjullagre bak/foran ? Lenke til kommentar
Mo-BIL-Con Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Jeg hadde også en citroen Xantia med samme prob. hjalp mye når jeg bytta lagra til hydraulikken, de sitter i toppen av hver demper! Men min var også stiv og humpete og kjøre før jeg bytta, merka noe til det?? eller er den myk som en fjær (billedlig talt:P)? Lenke til kommentar
Alex5003 Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg hadde også en citroen Xantia med samme prob. hjalp mye når jeg bytta lagra til hydraulikken, de sitter i toppen av hver demper! Men min var også stiv og humpete og kjøre før jeg bytta, merka noe til det?? eller er den myk som en fjær (billedlig talt:P)? 6552663[/snapback] Eller få citroen til å sjekke clutch styringen på bilen,noen ganger justerer den feil ved visse tempraturer å bilen føles ut som den vugger litt. Dette forsvinner ved høyere hastigheter fordi svingjulet da går så fort...men ved lave hastigheter merker du det.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå