Silvester Skrevet 19. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-19 00:18, skrev Jon A. Feet:Tankevekker det ja...Forresten, nå som "vi" snakker om hacking.Er alle de IPene som Zone Alarmen min blokker ut "småhackere" som gjerne vil titte litt på systemet mitt???? Nei. Zone alarm blocker omtrent alt som skal inn. Loader du kazaa for eksempel vil den blokke de fleste som vil ha kontakt med din maskin. De færreste trenger brannmur. Skal du absolutt ha det, så burde du heller skaffe en hardware firewall, eller noe hardware som kan stenge porter. Du kan jo skaffe adsl fra nextgentel, der følger det med en finfin ruter der man kan blokke porter. Mye bedre enn zone alarm som blokker selv blokker internet explorer avogtil. Og så, ang. definisjonen av hacking. Jeg kan inrømme at ikke jeg kjenner hele definisjonen. Men etter det jeg har sett tolkes det fra person til person. Slik jeg definerer det betyr det å komme seg inn på ett system med hjemmelagede [helst] verktøy og ha kontroll. Skyt meg om jeg tar feil, men det er iallefall det jeg mener med hacking her. [ Denne Melding var redigert av: Nichotin på 2002-10-19 11:08 ] Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 19. oktober 2002 Del Skrevet 19. oktober 2002 Å si at folk flest ikke trenger brannmur er noe av det morsomste jeg har har lest på lenge :-> Kan du begrunne den litt nærmere? Lenke til kommentar
NoNamed Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 fleste folk med 56kb modem og som bare sjekker mail og logger av trenger vel kanskje ikke firewall men det er noen dager...spesielt i helger jeg har hatt over 100 attempts fra forskjellige iper....(bruker norton2002) mesteparten kommer fra samma da...prøver diverse trojaner og diverse port scannere jeg har både hardware firewall og norton så de kom forbi hardware firewallen Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 22. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-19 11:12, skrev fullifaencom:Å si at folk flest ikke trenger brannmur er noe av det morsomste jeg har har lest på lenge :->Kan du begrunne den litt nærmere? Hvor mange ganger har du blitt forsøkt hacket for tiden? En hjemmebruker som oppdaterer windows nok slipper script kiddies. Og få l33t's gidder å kaste bort tiden med å hacke deg uansett. Det er vanskeligere enn folk tror å komme inn på en middels xp maskin. Selv om den crappy firewallen er slått av. Jeg har selv opplevd ordentlige angrep. Dette har jeg fikset med å blokke noen porter, og ikke legge inn noe møkk av noen firewall. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Å ha brannmur vil jeg si er helt unødvendig for en vanlig bruker som ikke har noe å skjule. Brannmur er for paranoide, og de som har blitt hacket før. Sannsynligheten er alt for liten for å bli hacket til at det er nødvendig å gå rundt å tenke på sikkerheten. Jeg kjenner ingen som har blitt hacket, og jeg har heller aldri blitt hacket selv (har hatt internett siden det kom til norge). Med fast IP blir saken litt annerledes, men ikke så veldig. Hacking er langt i fra et problem for venlige PC brukere! Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 er koselig med en liten nat, så pc'n kan sitte på et ikke internett segment, f.eks 192.168.x.x :wink: Lenke til kommentar
Stim Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Jeeez. Er det så ....... vanskelig: Misbruk av ordet hacker er et fenomen som har oppstått pga misforståelse av media. Hack/Hacking er ikke å bryte seg inn på maskiner men å programmere/forbedre enkelt deler eller hele programmer Crack/Cracking er å knekke programbeskyttelse / bryte seg inn i systemer du ikke har adgang til Eks. 3.party hack. = 3parts program. Eks. Apt-get for rpm pakker. Egentlig laget for deb pakker (Debian) hacket om for å støtte rpm. Eks. Hacker(Hack) ---> Linus(Linux), Stallman (Emacs), Allman(Sendmail) Eks. Cracker ----> Steven Mitnick (The Condor) Lenke til kommentar
t_man Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Quote: Eks. Cracker ----> Steven Mitnick (The Condor) Kevin Mitnick mener du vel..? Lenke til kommentar
nakor Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Verden er ikke som den engang var. 5 år siden, hadde få eller ingen software firewaller og anti virus scanner trengte du ikke dersom du lot være å kjøre com og exe filer, som du fikk via mail, eller hentet fra nettet. Idag, blir antivirus software sett på som et must, og alle sikkerhets ekspertenen anbefaler også en eller annen form for firewall for å beskytte ytterligere.. Og set i sammenheng med en av historiene her, hvor en hacket maskin ble brukt til å hacke andre maskiner. Så er det j&%lig kipt å få politiet på døra, anklagd for hacking, utstyr beslaglagt og timer i avhør. For så å håpe at de er oppegående nok til å finne ut at det faktisk ikke var deg. Og firewaller finnes ute i gratis versoner, så why not installere en for den ekstra sikkerheten eller simpelten bare for gøy... ? Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Quote: boost skrev (2002-10-18 09:33):Hei!Jeg leste denne historien, og tenkte jeg kunne fortelle min lille hacker historie.Den begynte enkelt og greit en kjedelig dag jeg kjedet livet av meg! Jeg hadde lenge hatt interesse for data, og drev på med sånne ting, linux, internett, servere osv.Jeg ville lære om hacking, og hacke skolen min, for å være tøff... dum som jeg var ;P Tenker tilbake selv. Gjorde omtrent det samme selv. Lagde en boot disk som dumpa passord fila til disken fra admin sin maskin. tror vi sa skulle lage en film (noe vi gjorde) på kontoret hans. datalæreren slapp oss inn.. var bare å boote og vente noen par sekunder. så var det bare å gå hjem og "extracte" brukernavn og passord. MEN så smart som jeg var brukte jeg det aldri. ville bare finne ut om det funka =) Men ja.. var dum som gjorde det. (og ja.. en troverdig historie. .en del år siden.. os var nt..) MEN det morsomste av alt.. var når vi var inne der.. og filma så lå det faktisk en liste med brukernavn og passord der. så vi filma fort over den. Der fikk vi også noen navn, men disse ble så utydelig på filmen dessverre =) Men noe syntes.. men brukte faktisk ikke disse eller.. Dette var også en script-kiddie-historie ja.. men i dont care. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 23. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2002 GeeZuZz: Vi har så rett. Ingen blir cracket/hacket. Om man virkelig har noe å skjule kan man kanksje vurdere å ha en hardware firewall som blokker porter. Ikke mer. Dog ingen blir cracket/hacket. [ Denne Melding var redigert av: Nichotin på 2002-10-23 16:47 ] Lenke til kommentar
zn00ker Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-23 16:46, skrev Nichotin:GeeZuZz: Vi har så rett.Ingen blir cracket/hacket. Om man virkelig har noe å skjule kan man kanksje vurdere å ha en hardware firewall som blokker porter. Ikke mer.Dog ingen blir cracket/hacket.<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Nichotin på 2002-10-23 16:47 ]</font> At de fleste ikke trenger firewall er for så vidt sant, men det er kjekt å ha i tilfelle du skulle møte en script kiddie elns på IRC osv. Jeg bruker selv firewall (software) pga script kiddies (det er mange av dem!). Bare jeg får ADSL fra NGT hvor det visstnok følger med en router m/firewall så slutter jeg med software firewall. Btw, så installerte jeg ZoneAlarm for en time siden og nå har den blokkert 94 "intrusions" og 35 av dem var high-rated. Og det syns jeg er mye. Hva er det ZoneAlarm egentlig regner som en "intrusion"?? Lenke til kommentar
lordpiet Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Utrolig tåpelig å si at nesten ingen trenger beskyttelse! Det er sånne som deg som sprer klez uten å vite om det :razz: Det er en god grunn til at det blir sett på som en nødvendighet for dem med adsl/kabel! Hvorfor ta sjanser uansett? Bruker du ikke anti-virus eller firewallprogram så har du bare deg selv å takke når noe skjer... Jeg mener at det blir å be om bråk når man bruker tid på nettet uten beskyttelse! Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Hva er en "hardware firewall"? Er det svær metalldings der porter er sperret med ståldører i stedet for programvare? Folk snakker så mye om dette "hardware firewall", og jeg skjønner ingenting... Jeg har alltid trodd at datamaskiner trenger programvare, men jeg har visst tatt feil. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 En hardware brannmur (firewall eng) er en datamaskin som står mellom intrent nettverk og internett. Det er sikrere, fordi nettverket innad og bak brannmuren, kan være mer åpent. Hardware brannmurene kan også oversette ipadressene inni i nettverket mot internett. Dette kalles for NAT. Det går også ann å programere brannmur maskiner sånn at folk som prøver å hacke, blir penslet inn på en "dummy" maskin. Banker bruker dette systemet. Hvis noen prøver å hacke, kommer de bare inn på en maskin med masse oppdiktede data. Et bra tips er å bruke en gammel mac som brannmur. Det er ikke alle hackere som kan både PC og Mac. I tilegg er de fleste hacker programmer laget for å hacke pcer med enten Linux OS eller Windows os. MVH Øyvind Lenke til kommentar
BBC Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Quote: Den 2002-11-05 16:50, skrev Luske_Ludvig:Et bra tips er å bruke en gammel mac som brannmur. Det er ikke alle hackere som kan både PC og Mac. I tilegg er de fleste hacker programmer laget for å hacke pcer med enten Linux OS eller Windows os. Security through obscurity har aldri vært en god sikkerhets-mekanisme. Lenke til kommentar
Wixe Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Hva er egentlig poenget med hacking/cracking? Det eneste en oppnår er å gjøre livet surt for vanlige mennesker som ikke har peiling på data. Jeg er en av mange som har hatt lyst til å vri om nakken på diverse "geithoder" som tror de er noe kun på bakgrunn av at de kan hacke en privatpersons Administrators konto. Jeg er lei av diverse varsler fra NIS, og av å bruke minne på de dustene som syns det er morsomt å misbruke det systemet som i utgangspunktet hadde vært relativt fritt om det ikke hadde vært for deres forsøk på å til envher tid misbruke de sikkerhetshull som finnes. Det er ikke mye informasjon som ikke er fri på nettet. Hvem er det egentlig som trenger den informasjonen som ikke er tilgjengelig via lovlige midler. Å måtte hacke/cracke en privat brukers maskin for å stjele hans identitet for å holde seg skjult er jo helt bak mål. De skjuler seg bak at all informasjon burde vært fri på nettet, men det faktum at de er villige til å gjøre livet surt for uskyldige viser i seg selv hva som hadde skjedd dersom denne informasjonen var tilgjengelig slik de ønsker det. Bare en tanke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå