just-_-me Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) dette ser ut til og gå bra, bare jeg holder meg under 200kr. så jeg slipper toll. men, har fortsatt ikke fått avklart det enda, når det gjelder inngang 1 og 2, jeg ser på koblingsskjema til northwave, at man velger "mellom" 1 el. 2, men hvis jeg skal ha begge to da? la oss si at inngang 1, skal bare gå til utgang 1 og 2, mens inngang 2 bare skal gå til utgang 3, er det mulig med den kretsen? (Samtidig!) jeg tror ikke det, siden det er en JK vippe som velger det. kanskje ikke dette har kommet tydlig nok fram tidligere... Endret 10. juli 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 (endret) Kretsen starter normalt opp med Q2:b JK-vippen i ikke-Q modus, dvs at de OG-portene du ser kopler pulsene fra bryterene dine inn på en av de tre øverste JK-vippene (U5:A,B og U6:A), som velger velger hvilke av utgangene du skal sende signalet til. Når du er ferdig, trykker du på den nederste bryteren for å velge inngang to. Da vil andre rekke OG-porter (U3:B,C og U7:A) bli aktivert og sende pulsene fra bryterene videre til den andre rekken med JK-vipper (U1:A,B og U2:A). Fordi de JK-vippene forbundet med kanal 1 ikke får noen pulser inn, vil du dermed ha en "huske" funksjon. Håper dette klarner opp litt. EDIT: velgingen på nederste knappen gjelder altså bare hvilken av de to du skal endre på i øyeblikket. Endret 10. juli 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 genialt da skjønner jeg det! Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) har prøvd ut den 4027 ic'en, på et "breadboard" ( hva kalles det på norsk? brødbrett? ) men jeg får det ikke helt til og funke. (har koblet det som på tegningen lenger opp) meningen er vel at man gir en impuls så skal LED'en på Q lyse? og når jeg gir en ny impuls skal Q_innvertert lyse og den andre slukke? har satt den opp med impulsbryter m/ RC nett, kan noe av grunnen til at det ikke funker være at kondisen er for stor? (RC nettet)? og hvor stor skal motstanden være? jeg prøvde med 1uF kondis, og 300K motstand el. noe. for stort ? kanskje defekt ic? Slik har jeg koblet det: EDIT: fant ut at kondisen var for stor, funket knall med en på noen få pF Endret 15. juli 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå