just-_-me Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) heisan skulle hatt en "ting/boks" som velger mellom flere lydinnganger og utganger. Det må ca. være: -5par rca Hun kontakter (med par mener jeg venstre og høyre kontakt) -5par rca han kontakter -5 minijack kontakter hun -5 minijack kontakter han skulle helst hatt muligheten til og velge mellom disse som jeg vil. her er en skisse som viser litt mere hva jeg mener: Noen forslag til noe som ikke er altfor dyrt? har mistanke om at noe slikt blir ganske dyrt? det og lage selv er jeg heller ikke så gira på, prøvde en gang før ( på en annen lydgreie jeg skulle ha), ble ikke så veldig bra lyd akkurat... Endret 7. juli 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Hva er det egentlig du ønsker; En boks hvor du kan kople ett signal til en valgfri utgang eller en boks hvor du kan kople flere signaler til flere utganger? Og hvor mange inngnger/utganger skal du bruke samtidig? Den aller enkleste løsningen er jo ett "patche-panel" hvor du har faste I/O og kopler mellom disse med en kabel. Vil du gjøre det litt mer fancy kan du gå for en rotasjonsvender. Hakket deretter blir elektronisk styring med switcher, og ønsker du absolutt kontroll kan du jo lage en mixer. PS: de 30 (!) kontaktene du har skrevet opp der vil koste deg noen hundrelapper alene. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) altså, kanskje litt overdrevent med så mange kontakter. ønsker at alle de ledningene som er på bildet jeg lagde, skal tilkobles en boks. eks. 1: Skal ha lyd på ute-forsterker, i stua og den på rommet mitt, med pc'en som musikk-kilde. da skrur jeg på en/flere brytere for og velge det. eks. 2: skal ha lyd på ute-forsterker og stua, med forsterkeren i stua som lydkilde. samtidig skal jeg ha lyd fra pc'en til forsterker på rommet. altså da har jeg to lydkilder som ikke må ha noe kontakt med hverandre. har noen flere eks., men gidder ikke skrive fler, tror du skjønner poenget mitt. og løsninger jeg foreløpig har hatt, er løse ledninger, og være nødt til og tulle og herje med og finne riktig ledninger osv., for og få koblet det riktig osv. har heller lyst på en løsninger som er fast, hvis du skjønner bedre forklart nå? er det mulig og få kjøpt noe slikt, kanskje kjøpe noen forskjelig, og heller kombinere dem osv.? eller skal jeg prøve og lage noe sjøl? Endret 7. juli 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Tja, tjæ. En mikser med sub-grupper ville gjort jobben, men disse er dyre. Vi snakker noen tusen, mest sannsynlig. Jeg ville uten tvil konstruert dette selv, men vi stiller kanskje ikke med samme forutsetningene. Slik jeg ser det så har du 3 sendere og tre mottakere, og alle i stereo. Jeg ville dermed satset på et switche/mixe system med EN type kontakt per ut/inngang og bruke overganger der det trengs. I så måte er vel minijack (3,5mm) eller phono (RCA) mest interessant. Setter opp noen av fordelene jeg ser sånn kjapt for de to alternativene så kan du selv bestemme hva som er mest aktuelt for deg. Switching: - Enkelt å styre digitalt - Relativt enkelt oppbygd - Lav påvirkning av signalene Mixing - Justerbart volum - Sannsynligvis noe rimligere - Lett utbyggbart Du kan jo også gjøre dette veldig enkelt med 9 topolede vippebrytere, evt potensiometre. Men tror en passiv mixe løsning ikke vil være helt gunstig. Endret 7. juli 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) har tenkt litt på det med digitalteknikk, og ser kanskje ut som det enkleste. blir nok en del timer i tenkeboksen for og finne ut noe hehe egentlig er det bare 2 utganger, en fra pc'en, og en fra forsterker i stua. den andre som er på lydkortet mitt, gir jo samme lyd ut, kanskje evt. bruke den til høretelefoner senere Endret 7. juli 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Desverre så mistet jeg en del arbeid jeg hadde nettopp angående switching av analoge signaler, bla noen kretser jeg hadde designet og komponenter egnet til dette. Skal se hva jeg kan mekke sammen for deg dog. Oppdatering følger om en liten straks, tar utgangspunkt i to utganger, fire innganger og digital kontroll uten mikrokontroller. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) ok, takker jo for det grunnen til at jeg blir litt "frustrert", er at det blir 4 ledninger fra hver kilde. dvs. "Høyre + og - " , "venstre + og - "... Endret 7. juli 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 - har du intet bruk for, du avkopler signalet med en kondensator og bruker en bias spenning for å oppnå virituell jord internt i kretsen. På utgangene avkopler du igjen, slik at signalet svinger om chassi-jord på samme måte som ved inngangen. Er ikke helt sikkert jeg rekker dette i dag, fordi jeg skal på jobb i morgen tidlig og egentlig er litt tom for søvn. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) - har du intet bruk for, du avkopler signalet med en kondensator og bruker en bias spenning for å oppnå virituell jord internt i kretsen. På utgangene avkopler du igjen, slik at signalet svinger om chassi-jord på samme måte som ved inngangen. Er ikke helt sikkert jeg rekker dette i dag, fordi jeg skal på jobb i morgen tidlig og egentlig er litt tom for søvn. 6452341[/snapback] hmmmmmmmmmm.........javel så det gjør ikke noe om man kobler alle minusene til hverandre? selv når det skal være to separate sammenkoblinger? (eks. 2 lenger opp) Endret 7. juli 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) Hvis du vil gjøre enkelt kan du bruke to rotasjonsbrytere (heter det det på norsk?), på engelsk rotary switch, som du kobler sammen. Bakdelen er vel at det kan forkomme noe smelling når du switcher, tror jeg. Sjekk vedlegg for en usedvanlig dårlig tegning. Hvis du vil gjøre det digitalt kan kanskje en multiplexer brukes? Endret 8. juli 2006 av Mr Burns Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) jepp, er en grei mulighet med rotasjons venderen. men, som jeg har nevnt før, jeg skal også ha mulig til og ha 2 forskjelige signaler inn på 2 forskjelige ut. altså må jeg kanskje ha 4 rotasjonsvendere. og istedetfor og kople signalene rett til den, kanskje bruke relee, optokopler el. ligndende istedetfor. /EDIT: tror det blir til at jeg kjøper 2 slike: http://www.futurlec.com/Switches/ROTP2P5.shtml EDIT/ mange muligheter. men før jeg fortsetter med og tegne, hva gjøres egentlig med minus/jord, kanskje jeg skal jeg kjøpe 4 4-pol rotasjonsbrytere? hva tenkte du på, forbindelse med multiplexeren? har ikke heelt skjønt hva den gjør/er enda, hehe... Endret 8. juli 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) hva med releer? f.eks: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=1660.htm har sett mange som har brukt releer for å velge mellom inngangssignaler på forskjellige audio prosjekter. angående minus/jord så har jeg sett noen steder at også den er koblet av med en serie kondensator slik som selve signalet ofte er, dette er med på å forhindre jordingssløyfer så vidt jeg kan forstå, og kan være lurt. Ellers så har jeg også sett mange som bare kobler sammen alle minusene til et felles punkt. Endret 8. juli 2006 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) I en slik sammenheng er minusen kun en fast referanse, og kalles ofte "jord". Man avkopler signalet med en kondensator i serie på inngangen, setter bias-spenning (virituell jord) og avkopler igjen på utgangen av kretsen. Dette er en vanlig kopling som du vil se i de fleste forsterkere, tonekontrollere, og alt annet som behandler lyd-signaler som er ubalanserte. EDIT: kretsen Funksjon/virkemåte: Den nederste knappen velger hvilke av de to signalene du vil route. Når du da trykker på de øvrige tre knappene vil signalet bli sendt til utgangen som korrensponderer med knappen. Når du ta trykker på inngangsvelgeren (nederste knapp) vil den huske hva som er satt på den andre kanalen. Dette er kun styringsenheten, og kan koples til releer, multiplexere eller vanlige analoge switcher (slik jeg har gjort med 4066, som koster 3kr pakka med fire i). Du vil trenge, i tillegg til denne kretsen: strømforsyning 5V, inngangs og utgangstilpassere. I tilleg kan det med fordel legges inn en liten forigling slik at du ikke kan route to forskjellige signal til samme utgang, dersom dette er ønskelig. EDIT2: slik ser jeg for meg interfacet EDIT3: inngangstilpasning Dette gjøres fordi switchene ikke kan jobbe med signaler som svinger om systemjord, men må heve dette litt. 9V vil være passe supplyspenning til kretsen, med 7809 regulator kople til en 12V kilde. Dette vil ikke være nødvendig dersom man bruker releer. Endret 8. juli 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 kom akkurat på denne siden http://www.mhennessy.f9.co.uk/preamp/schematics.htm ta en titt på "Main analogue schematic", relee delen av dette kortet gjør noe tilsvarende det du er ute etter (men den gjør mye annet i tillegg også da, Listen Source Relays er vell den delen som tilsvarer det du er ute etter) Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) mange flotte forslag! takker for det! på denne tegningen din, "northwave"; https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...e=post&id=85557 På utgangen (ut 1, ut 2 osv. ) der kan jeg f.eks sette på releer..? og på inn signalene (inn 1 og inn 2) sette på spenningen til releet? eller har jeg missforstått noe? EDIT: ser at du på den ene utgangen har koplet "inn 1" til vcc, men ikke "inn 2"? Endret 8. juli 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) Inn er signalet inn, dvs lyden inn. Ut er signalet (lyden ut). Dersom du skal ha relèer, så vil de erstatte 4066 pakkene. (du vil da måtte ha en transistor for å dra spolen). Jeg tok altså utgangspunkt i to lydkilder og tre forsterkere. EDIT: beklager det der, Vcc skal selvfølgelig ikke tilkoples verken INN1 eller INN2. Det var bare noe jeg gjorde for å teste simuleringen, og har tydeligvis glemt å ta bort. Endret 8. juli 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) ok, flott, da begynner jeg og skjønne dette! (er det multisim eller proteus du bruker? kunne du sendt meg fila? PM/el. her) Endret 8. juli 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Forumet godkjenner ikke filtypen, så får ikke sendt her. Gi meg mailen din på PM, så skal jeg sende. Du vil trenge Proteus ISIS 6.9 Lite eller Full. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) har vært inne på futurlec, og samlet sammen en liste med komponenter jeg trenger til dette. totalprisen jeg kom fram til ble ca. 350kr. tror neppe man kunne fått kjøpt noe slikt ferdig, og så enkelt til 350kr.? (har seff ikke sendt ordren enda, får se om jeg ikke trenger noe mer er det slik at hvis jeg holder meg under 200kr, slipper jeg toll? da er det vel en fordel at jeg deler ordren i 2 el. lignende? Endret 8. juli 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 deler du ordren i to får du antagelig mer i frakt og andre gebyr, og kjøper du for 200 kommer frakt opp på og du passerer dermed 200 kr a like vell (om jeg ikke tar feil). trur ikke det vil lønne seg å dele i flere ordrer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå