Gå til innhold

Test: Sony Ericsson K800i

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du sammenligner E70 og K800 er du helt på jordet, disse mobilene tilhører to helt forskjellige markeder, og kunder. ;)

6458344[/snapback]

Les de 2 innleggene over mitt så skjønner du hvorfor jeg skrev det. Det var ikke jeg som samenlignet de.
Wlan er også utrolig hypet, hvor lenge kan man bruke dette før batteriet på N80 tar kvelden, 2 timer?

6458344[/snapback]

Eh, lenger enn på en laptop ihvertfall. Nå har jeg ikke testet nøyaktig, men det er mer enn 4 timer, det vet jeg. Men når man bruker WLAN er det jo nesten alltid bare for å skjekke en liten ting. Surfe nyheter i 10 min, skjekke epost, eller snakke med noen på msn osv. Hvem sitter vel i timesvis og surfer på den lille skjermen? Folk glemmer også at man kan bruke den som en ip-telefon, også UPnP da :dribble: som jeg testet her om dagen. Det er det tøffeste jeg har sett på en mobil på lenge!
Lenke til kommentar
Poenget her er at karaktersystemet skal være enkelt å forstå, ikke at man må gå på høyskole og ta en utdanning for å forstå det.

6459982[/snapback]

Er vell egentlig ikke verre enn å lese teksten i selve testen?

Hvis man leser hele teksten i testen, så skal det ikke så veldig mye til for å forstå hva amobil mener med 6`eren de gir i slutten?

Hvorfor gjøre ting så vanskelig...

Lenke til kommentar
Ja. Amobil er SE faner. Kan ikke fatte at en mobil kan 6 utenå være nærmest perfekt. Kameraet skal ikke få 6 når videoen SUGER. Amobil=Se Fans

6460109[/snapback]

For noe sprøyt! Les f.eks denne testen: http://www.amobil.no/tester/mobiltelefoner/nokia_6280/24579 en nokia som får 6 uten å ha 6er i mer enn en av deltestene. Stort sett får den 4 i det meste, temmelig likt K800i. Denne mobilen får 6 på kamera selv om kameraet suger og videofunksjonen "ruler"...

Lenke til kommentar
Ja. Amobil er SE faner. Kan ikke fatte at en mobil kan 6 utenå være nærmest perfekt. Kameraet skal ikke få 6 når videoen SUGER. Amobil=Se Fans

6460109[/snapback]

Syt litt mer da... kameraet kan vel ikke få 6'er før oppløsningen på video er 1920x1080 og bildene er 6-7 mp med såklart det samme objektivet som sitter i en D70s eller noe!?

Lenke til kommentar

6460109[/snapback]

yup, sa det høyt til meg selv før jeg leste testen: "Blir garantert 6'er siden det er SE"

og det ble det jaggu meg.

Hvordan kan en telefon som får 6 på KUN kamerafunksjon, få 6 totalt?

Lenke til kommentar

6460109[/snapback]

yup, sa det høyt til meg selv før jeg leste testen: "Blir garantert 6'er siden det er SE"

og det ble det jaggu meg.

Hvordan kan en telefon som får 6 på KUN kamerafunksjon, få 6 totalt?

6460755[/snapback]

Les før i tråden. Dette med terningkast er ikkje vanskeleg å forstå, men folk skriker jo før dei tenker seg om i dette forumet. Sjølv om eg ikkje er einig i alle vurderingane til amobil, skjønar eg jo systemet dei set opp terningkastene etter.

Nokon som veit om M2 minnekorta kjem i 2GB snart?

Lenke til kommentar

Kan starte med å si at jeg ikke har lest mye av de første vel 90 innleggene i tråden så beklager om jeg gjentar noe.

Et problem mange påpekte på K750i var at styrepinnen lå langt inn i telefonen. Dette er ikke tilfelle med K800i. Styrepinnen stikker godt ut, er robust, og ikke minst; den glipper ikke under bruk.

Det folk virkelig klaget på var vel heller at den fylte seg med dritt og sluttet å virke. Har dere ikke fått med dere at joysticken på K800i er "vakumforseglet" så dette ikke skal være et problem i like stor grad?

K800i er vesentlig større [enn K750i], og ligger i grenselandet for hva vi vil kalle en klumpete telefon, spesielt i tykkelsen. Da hjelper det naturligvis ikke at kameraoptikken får baksiden av telefonen til å bule ekstra i tillegg.

Er 18 mm pluss linsedeksel tykt? K750i er minst like tykk totalt.

Menyene har også en primitiv form for multitasking, som gjør at du kan kjøre flere operasjoner oppå hverandre. Blant annet kan du ha mp3-spilleren eller radioen i bakgrunnen mens du skriver meldinger, eller du kan skjule nedlastinger mens du surfer. Du kan også skjule Java-programmer for å skrive meldinger, uten at det påvirker programmet.

Igjen mangler dere et viktig poeng, nemlig at K800i som første telefon med "dum OS" støtter at to java-programmer kjører samtidig. :roll:

K800i er den første telefonen her til lands til å ta i bruk den nye minnekortvarianten Memory Stick Micro (M2)

Første etter M600i, W300i og Z530i?

K800i har heller ikke Wi-Fi, noe som er naturlig å forvente fra en såpass dyr og avansert telefon som K800i.

Tullprat. Foruten E60, E61 og E70 (og 6136 som har så dårlig skjerm at den ikke fortjener å bli nevnt.) har vel ingen telefon under 4000 kr Wi-Fi, og de jeg nevner har ikke (bra) kamera eller andre funksjoner som gjør de til telefoner for allmennheten.

overføre via blåtann [...] på rundt 55 kB per sekund

BT v2.0 gir teoretisk 2,1 mbps og effektivt ca. 1 mbps. Det er vel heller IR som gir 55 kbps. :)

Som vanlig mange pirkefeil sikkert bare jeg bryr meg med. Ellers en fin test. :)

Nokon som veit om M2 minnekorta kjem i 2GB snart?

6460820[/snapback]

Skulle vært her før sommeren, men det siste jeg hørte var før jul. :( Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Tullprat. Foruten E60, E61 og E70 (og 6136 som har så dårlig skjerm at den ikke fortjener å bli nevnt.) har vel ingen telefon under 4000 kr Wi-Fi, og de jeg nevner har ikke (bra) kamera eller andre funksjoner som gjør de til telefoner for allmennheten.

6460976[/snapback]

Merker du ikke ironien i at du klarer å nevne FIRE telefoner med WLAN i samme prisklasse når det ikke en gang finnes 10 mobiler med WLAN på det norske markede totalt uansett pris? Du later som "bare" fire er lite når det i realiteten er rundt 50%. E70 har foresten bra kamera og flere funksjoner enn K800i så det du sier høres litt rart ut. Er ikke K800i bra nok for allmennheten heller da? Siden E70 stiller funksjonsmessig sterkere.
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at dere bryr dere så mye om den endelige karakteren. Det er ikke en telefon for alle og en slik telefon vil heller aldri finnes.

Selv sitter jeg med en K500i som jeg er ganske fornøyd med. Styrespaken sliter etter mye bruk ,men ellers er telefonen helt grei.

Lenke til kommentar

6460976[/snapback]

Merker du ikke ironien i at du klarer å nevne FIRE telefoner med WLAN i samme prisklasse når det ikke en gang finnes 10 mobiler med WLAN på det norske markede totalt uansett pris? Du later som "bare" fire er lite når det i realiteten er rundt 50%. E70 har foresten bra kamera og flere funksjoner enn K800i så det du sier høres litt rart ut. Er ikke K800i bra nok for allmennheten heller da? Siden E70 stiller funksjonsmessig sterkere.

6461181[/snapback]

Fire telefoner der en som jeg sier ikke fortjener å nevnes og resten er rendyrkede businessmobiler. Jeg kan si meg enig i at E70 utmerket seg godt, men at én mobil i samme prisklasse er utstyrt med Wi-Fi kan vel umulig melde krav om at alle mobiler rundt 4000 skal ha det. N73 viser vel også at Wi-Fi er langt fra standard på denne typen mobiler.
Lenke til kommentar

Til amobil: Hvorfor beskriver dere aldri hvordan videosamtaler fungerer på 3G telefoner? F.eks kvalitet, hvor stor del av skjermen som brukes osv? Jeg vil tro det er flere som ønsker å vite dette før man anskaffer seg en telefon med muligheter for videotelefoni

Lenke til kommentar
Les før i tråden. Dette med terningkast er ikkje vanskeleg å forstå, men folk skriker jo før dei tenker seg om i dette forumet. Sjølv om eg ikkje er einig i alle vurderingane til amobil, skjønar eg jo systemet dei set opp terningkastene etter.

6460820[/snapback]

Ja jeg har lest tidligere i tråden om at hovedkarakteren ikke er summen av delkarakterer osv. Men hvordan kan man være bare middels til godt fornøyd (3-5) med kamera, design, skjerm, brukergrensesnitt, maskinvare og tilbehør til telefonen, men i helheten så er det en perfekt (6) telefon?

Jeg vet jeg hadde hørtes ganske dum ut om jeg hadde sagt følgende om min telefon: "Bra skjerm, dårlig brukergrensenitt, dårlig programvare, bra tilbehør, middels ytelse, men alt i alt en perfekt telefon."

Lenke til kommentar

^ veldig godt poeng. Man kan ikke si at hovedinntrykket er perfekt når man samtidig sier at alt utenom kameraet bare ligger like over det som er gjennomsnittet på mobiler idag.

En annen ting er at jeg personlig ikke syns pris burde ha noe å si for testene. En test skal teste telefonen og fortelle brukeren om det som IKKE står i specs på hjemmesiden. Nemlig hvordan ting faktisk funker og om løsningene er gode eller ikke. For eksempel lydkvalitet i MP3spilleren. Pris burde ikke være relevant siden folk bestemmer seg ofte først hvor mye de er villige til å betale før de går på jakt etter den perfekte telefon. De vet hvor mye den koster og de vet hva specs er. Det de lurer på er hvordan ytelsen er i realiteten. Det er nå min mening... men skjønner at ikke alle er enige i det.

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar

Det nevnes i testen at K800 var først med Memorystick Micro brikke. Men, var ikke Z530i første med denne da? Når det er sagt, K800 er en rå kameratelefon, beste jeg har sett hittil. Men, det er ikke en Nokia :)

Mvh Kenfred

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...