Gå til innhold

Ny Redigerings PC (til Avid Liquid 7)

Anbefalte innlegg

Hallo... sitter her og prøver å sette sammen en aldri så liten redigeringspc som skal brukes til å redigere film (i første omgang vanlig DV, men senere også HD).

Som redigeringsprogram skal jeg bruke Avid Liquid 7 (System Requirements)

Det viktigste er at pcen er så stillegående som mulig, og at den duger til det den skal gjøre...

Budsjettet er ikke helt fastlagt enda, men kan helt sikkert ikke bruke mer enn 15 k

Jeg skal nok også ha en annen prosessorkjøler, men har ikke helt bestemt meg for hvilken..

Det jeg er mest i tvil om er valg av Skjermkortet, og om jeg heller burde satse på den nye AM2 plattformen, eller kanskje prøve Intel platformen

PCen finner du her:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=30814

PS. jeg skal seff også ha et kabinett, men det er irrelevant i denne sammenhengen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale dette skjermkortet, utrolig mye for pengene, relativt sett, tatt i betraktning at det er sterkt begrenset hvorvidt hardware kan være mye for pengene. Dessuten har nVidia generelt sett bedre dirvere enn ATi, noe som kan være nyttig med tanke på redigering og sånt.

Skal du ha AMD bør du gå for sokkel AM2, hovedsakelig fordi på at den bruker DDR2-minne som det er mye større sjanser for at du får bruk for ved en senere anledning. Men snart, og nå ER det snart, kommer Intels Conore, som tilsynelatende vil være overlegen i alle situsjoner, basert på det jeg har sett av tester. Nærmest samtidig vil AMD dumpe prisene på AM2 betraktelig for å sloss mot Intel. Det sies dessuten at AMD har en teknikk for å "revers-HTe" doble kjerner, dvs at to CPU-kjerner fungerer som en, noe som vil gi mye prosessorkraft på en kjerne, og mye, helst enormt med CPU-kraft er jo viktig til redigering av alt mulig. Men dette er stort sett ubekreftet og det er ikke noe vits i å vente på at det skal bli klarhet i dette, for Intels conore vil være bedre enn eller jevngod med AMDs CPUer uansett, basert på tester så langt.

Når det gjelder prosessorkjølere har jeg selv Zalman 9500, ikke direkte stille på full hastighet, men da kjøler den ekstremt bra, på 50% - 75% bråker den MYE mindre og kjøler fortsatt veldig bra. Den sammen med en viftestyring anbefales.

-GG

Lenke til kommentar

Hei!

Sats på en Athlon64 X2 etter prisfallet. Kjøp heller en 4200+ fremfor en 4400+, siden den ekstra cachen ikke utgjør stor forskjell. Etter prisdumpen vil du nok få en X2 5000+ til rundt 3200 kr.

Muligens sats på et hovedkort til rundt 800-900 kr om det har funksjonene du ønsker. Legg heller pengene i cpu eller skjermkort.

Om du vil kjøpe mye billig minne så kan du kjøpe det nå allerede, for eksempel ukens tilbud hos Komplett. (DDR2-667)

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

så litt på det skjermkortet der ja... husker ikke helt hvorfor jeg tok Radeon kortet, antakeligvis gammel (u)vane..

hvor lang tid vil det ta før prisene dumper i butikkene etter at amd setter ned prisene sine?

og hvordan er ytelsen på ddr 2 vs ddr, spessielt med tanke på at mange av ddr 2 brikkene har veldig høye timings?

og hvilket brikkesett burde jeg gå for hvis jeg skal ha et annet hovedkort? eller er selve brikkesettet mindre relevant enn resten av egenskapene?

ps. takk for svar så langt :D

Endret av Winnetou
Lenke til kommentar
så litt på det skjermkortet der ja... husker ikke helt hvorfor jeg tok Radeon kortet, antakeligvis gammel (u)vane..

hvor lang tid vil det ta før prisene dumper i butikkene etter at amd setter ned prisene sine?

og hvordan er ytelsen på ddr 2 vs ddr, spessielt med tanke på at mange av ddr 2 brikkene har veldig høye timings?

og hvilket brikkesett burde jeg gå for hvis jeg skal ha et annet hovedkort? eller er selve brikkesettet mindre relevant enn resten av egenskapene?

ps. takk for svar så langt :D

6452694[/snapback]

Noen butikker vil vel dumpe prisene på dagen, andre i løpet av noen få dager.

DDR2 har høyere båndbredde. Angående timings så tilsvarer DDR2-800 CL5 DDR-400 CL 2,5 .

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

hyggelig å høre...

da blir det nok AM2... kommer tilbake med nytt oppsett i løpet av morgendagen (begynner å bli sent nå)...

er det noe særlig forskjell på de forskjellige brikkesettene? altså eks nForce 4 x og nForce 570 x etc..

Lenke til kommentar
hyggelig å høre...

da blir det nok AM2... kommer tilbake med nytt oppsett i løpet av morgendagen (begynner å bli sent nå)...

er det noe særlig forskjell på de forskjellige brikkesettene? altså eks nForce 4 x og nForce 570 x etc..

6452924[/snapback]

Det er vel mindre fikser, men stort sett tilsvarende nForce 4 vil jeg tro, muligens noe bedre.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

6450549[/snapback]

Hvordan er Avid Liquid 7 i forhold til Avid Xpress Pro. Har du noen erfaring med det? For jeg har brukt mye Xpress Pro.. og etter det har jeg fått helt avsmak for Avid. Bruker bare Adobe Premiere Pro og AfterEffects nå.

Lenke til kommentar

6450549[/snapback]

Hvordan er Avid Liquid 7 i forhold til Avid Xpress Pro. Har du noen erfaring med det? For jeg har brukt mye Xpress Pro.. og etter det har jeg fått helt avsmak for Avid. Bruker bare Adobe Premiere Pro og AfterEffects nå.

6453083[/snapback]

Nå har jeg hverken brukt Avid Xpress Pro eller Liquid 7 (liquid 7 skal kjøpes), så jeg kan ikke uttale meg om hva som er best... men min erfaring er at liquid grisebanker Premiere, men afterEffects duger ganske bra..

men nok tullprat.. :p

her er en liten revisjon av oppsettet.. nå med AM2 prosessor og 7600GT kortet.. ble litt billigere også gitt :D

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=30905

det jeg nå faktisk er litt usikker på er hvilken type RAM jeg burde gå med, da jeg som gammel AMD entusiast ikke har fulgt med så mye i DDR2 leiren..

og når er priskuttet til AMD? ca 24 juli?

Lenke til kommentar

Nå ser jeg at veldig mange legger vekt på skjermkort på en redigeringspc, men selv etter mange år med videoredigering og komprimering, så har jeg ikke skjønt poenget, hvis pc'n kun skal brukes til redigering, og spilling er satt til side.

Min erfraing er at man bør satse mest på hissigst mulig _CPU og raske disker_. Har man 2GB minne kommer man langt, men det klart, det skader ikke med 4GB.

Klart du må ha et hovedkort som duger, men det er en selvfølge.

Hvorfor bruke pengene på skjermkort på en redigeringspc??! Kan noen teknisk forklare meg hvorfor?! Et skjermkort til 2000 kr endrer da ikke noe som helst på hvor for du får rendert filmen!? Da må man heller satse på spesiallaget hardware.

Jeg kan aldri få sagt det ofte nok: hissig cpu og raske disker.

Jeg vil anbefale en raptor 150GB som system/program(/temp) disk og et par store disker med høy datatetthet (2x seagate 700GB?) som videolagringsdisker i RAID1 (da har du ~1,4TB disk for video).

Man merker en stor ytelsesøkning ved videoredigering når det gjelder RAID. Store høy overføringshastighet er viktigere enn lav søkehastighet når det gjelder lesing/flytting av store filer. Derfor lønner det seg å ha et RAID som videodump og en disk med lav søketid som OS/programdisk.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Nå ser jeg at veldig mange legger vekt på skjermkort på en redigeringspc, men selv etter mange år med videoredigering og komprimering, så har jeg ikke skjønt poenget, hvis pc'n kun skal brukes til redigering, og spilling er satt til side.

Min erfraing er at man bør satse mest på hissigst mulig _CPU og raske disker_. Har man 2GB minne kommer man langt, men det klart, det skader ikke med 4GB.

Klart du må ha et hovedkort som duger, men det er en selvfølge.

Hvorfor bruke pengene på skjermkort på en redigeringspc??! Kan noen teknisk forklare meg hvorfor?! Et skjermkort til 2000 kr endrer da ikke noe som helst på hvor for du får rendert filmen!? Da må man heller satse på spesiallaget hardware.

6463758[/snapback]

nå er ikke 7600GT et super skjermkort akkurat.. og eneste grunnen til at det koster 1600kr er fordi det er vifteløst...

Hissig CPU er en selvfølge.. men med raske disker har du et poeng..

vil man tjene mer på å invistere i en enda råere CPU eller kjøpe flere disker slik at man kan kjøre RAID 0? (det er RAID 0 som er det oppsettet hvor annenhver greie lagres på annenhver disk?)

var noe sånt jeg mente å huske efikkan ^^

Endret av Winnetou
Lenke til kommentar

Winnetou: redigerte posten min; les den 1 gang til :).

Det er sikkert noen som er uenig i dette, men:

Min erfaring er at har du "ok" disker i utgangspunktet er det rendering, rendering og atter rendering som tar mest tid. Der vil du tjene mest på hissigere CPU, definitift.

Greit nok at 7600GT kortet ikke et hissig kort, men for den del kan du kjøpe et hvilket som helst "rammelkort" som har eget minne (ikke turbocache eller sånt piss) og få akurat samme resultat. Men jeg vil anbefale et nvidiakort, med tanke på fremtidig flerskjermsløsning. ATI er dårlige på den fronten (har selv ATI hjemme og nvidia på jobb).

De diskene du har plukket ut i handlekurven ville jeg har revurdert.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Kan jo altids gå ned til 7600GS, hvis jeg ikke husker feil er det forøvrig det kortet som er mest for penga nå for tida, medregnet alt mulig ræl det er mulig å få tak i som nytt. Noe 3D-ytelse, i alle fall litt, er det greit å ha, selv om det ikke er en "übergamingpc".

Når det gjelder disker er det viktig at de er raske, men en Raptor ser jeg ikek helt poenget med. 150GB-varianten er merkbart medre enn 7200rpm-diskene, men prisen står ikke på noen som helst måte i forhold til det man får tilbake, og noen raske 7200rpm-ere i RAID er en bedre investering. Hvis man virkelig vil fleske til kjøper man et server- eller arbeidsstasjonshovedkort med PCI-X, får tak i et SAS-RAID-kontrollerkort og setter opp et antall 15000rpm-disker i RAID. Selvfølgelig med en FX-60 og et skjermkort for proffesjonell rediegering til den nette sum av 20000 kr (altså 20000 for skjermkortet, ikke hele riggen). Men for normale mennesker som skal ha diskytelse for redigering anbefaler jeg et par kjappe 7200rpm-ere i RAID. 7200.10-serien til Seagate har visst kommet bra ut i tester.

Lenke til kommentar

takker for svar så langt.. og la meg nå se om jeg har forstått dere riktig..

dere anbefaler https://prisguiden.no/product.php?productId=39669 som system / temp disk?

og så finne to større (store) disker til lagring, og så kjøre disse diskene i RAID 1?

eventuelt også finne et billigere graffikkort for å spare penger..

et siste spørsmål er vel også om jeg heller bør legge mer penger i disker, eller noen lapper ekstra i CPUen?

igjen.. takk for hjelpa

Lenke til kommentar

hvorfor ikke dette. da ville du fått veldig stille pc.

Antec Sonata II ca 1000.-

AOpen i975Xa-YDG ca 2300,-

Intel Core Duo T2500 ca 2300,-

GeIL DDR2-667 2048 MB (2x1024) ca 1550,-

Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA ca 670,-

Asus Extreme N7600 GS TOP Silent ca 1245,-

tottal 9201,-

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=30180

bare for og påpeke dette at HD i dette kabinette er veldig lett og ta ut eller inn ved oppmontering til raid system.

test

AOpen i975Xa-YDG

Core Duo på desktopen

http://www.hardware.no/tester/hovedkort/ao...5xa-ydg/24488/1

test Antec Sonata II

http://www.hardware.no/tester/kabinett/antec_sonata_ii/17890

Endret av kvase
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...