halcyon Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 glycol basterte frostvesker er ikke bra for gummi og liknende i litt større konsentrasjoner faktisk om du kjenner en rørlegger eller no se om han kan skaffe deg mpv5(tror jeg det het) det er en del dyrere men tærer ikke. det er heller ikke like bra mot frost... som er ulempen. statoil har dette Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-20 13:00, skrev halcyon:glycol basterte frostvesker er ikke bra for gummi og liknende i litt større konsentrasjoner faktisk Nok en drøy påstand! Hvor har du dette fra da? Glemmer du helt det faktum at _alle_ biler har slangeforbindelser av gummi, i kjølesystemet? Hvordan skulle det gå om frostvæsken ikke skulle være bra for gummien, i videste forstand? De aller fleste biler her i landet kjører rundt med en glykolbasért blanding på rundt 30-40%, og om dette hadde vært uttalt skadelig, så hadde nok frostvæsken forlengst avgått en stille død. Likeledes finnes det sikkert tusenvis av vannkjølte maskiner rundt om i verden, som også inneholder en skvett forstvæske i vannet. Om dette hadde vært skadelig, eller ført til store problemer for komponentene i kjølesystemet, så hadde vi garantert fått ganske store oppslag om dette i forumene rundt omkring. La gå at det i en slik blanding finnes kjemikalier av forskjellige slag, men at disse i særlig grad skulle få konsekvenser for våre vannkjølte maskiner finner jeg absolutt ingen grunn til å tro på! Synes vi nå bør få en slutt på de nesten hysteriske advarslene om bruk av frostvæske i denne tråden, og innse at dette faktisk er en fullgod og nødvendig tilsetning i våre kjølesystemer! Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 *noe* har ramponert slangene mine, det kan være det alikalske pulveret og kloren jeg tilsatte vannkjølingen min, uansett, slangene er og blir diffuse. Kanskje jeg skulle brukt bensin istede? Det hadde blir _knall_!! Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Klor? Der har du svaret :wink: Uansett, jeg må forresten nevne hva som gjorde min PVC slange hvit på bare 2 uker! Nede i vanntanken så var slangeenden under i vann. Her ble slangen helt hvit og "vasstrukken" Litt merkelig med tanke på at samme vannet sirkulerer inni slangen i resten av systemet uten noe misfarging. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-21 16:14, skrev neonX:*noe* har ramponert slangene mine, det kan være det alikalske pulveret og kloren jeg tilsatte vannkjølingen min, uansett, slangene er og blir diffuse. Kanskje jeg skulle brukt bensin istede? Det hadde blir _knall_!! Hehe, mangler bare litt salt, pepper og en dæsj med sjokolademelk i tillegg, så har du jo laget deg alle tiders bombe! Nesten rart at ikke hele stasen har gått til himmels forlengst! Selv uten bensin! Men fra spøk til revolver. Hvorfor i alle dager har du kjørt oppi klor og "dunderpulver" da? Begriper ikke hvorfor? Kunne vært artig å få høre resonnementet bak dette? Og som Arctic sier: Der har du nok årsaken til misfargede slanger ja! Men hvorfor slangen til Arctic plutselig har blitt hvit og "vasstrukken"? Tjah, det tør jeg faktisk ikke svare på! Må forske litt på der der..... Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Quote: Nede i vanntanken så var slangeenden under i vann. Her ble slangen helt hvit og "vasstrukken" Litt merkelig med tanke på at samme vannet sirkulerer inni slangen i resten av systemet uten noe misfarging. Nøyaktig hva du beskriver her har skjedd med slangeendene mine og, siden pumpen står i tanken og er biten som stikker under vann her og helt hvit. Snedig.. er vel slik det blir med slanger fra Clas Ohlson. Quote: Men fra spøk til revolver. Hvorfor i alle dager har du kjørt oppi klor og "dunderpulver" da? Begriper ikke hvorfor? Kunne vært artig å få høre resonnementet bak dette? Forklaringen er enkel, siden man har det oppi boblebadet (sånn utebad som står på hele tiden) så må det jo funke i vanntanken og... men, 1 teskje i boblebadet brukes på 1200 liter, men i vanntanken er det 1.5 liter, så doseringen er jo litt feil, men pytt pytt.... edit: BBcode feil.. [ Denne Melding var redigert av: neonX på 2002-10-22 15:58 ] Lenke til kommentar
Lemric Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Jeg bruker slanger fra etterfølgeren av AMDPRO kittet... Altså det du får kjøpt på 3DFXCool nå... Er dog ikke helt fornøyd... Den kjøleblokken som følger med er ikke like bra som AMD PRO blokken... =( Men men... Sånn er livet... Uansett var vel det jeg skulle fortelle at slangen min som stod nede i tanken ble hvit... Så det har nok ikke så mye med clas ohlson å gjøre... =) Har fram til nå brukt ren frostvæske... Blir vel litt utvanning etter denne lille gjennomgangen av forumet... =) 20-25% skulle vel gå greit tenker jeg meg... Slangene er oxo litt misfarget på innsiden... Ser dette da jeg har en liten bit til overs fra monteringen... Kan dette komme av at jeg har brukt ren frostvæske?? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Min PVC slange var fra Biltema... Da har vi gått i gjennom hele spekteret De "tåler" ikke vann på utsiden. Men det som går igjen i alle 3 tilfellene er at vi har brukt glykol/frostveske. Og hvis det er årsaken, for Skrue som sa glykol var ufarlig, og jeg som sa amen til det han sa, grave oss ned en liten stund Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-23 18:48, skrev Arctic:Min PVC slange var fra Biltema... Da har vi gått i gjennom hele spekteret De "tåler" ikke vann på utsiden. Men det som går igjen i alle 3 tilfellene er at vi har brukt glykol/frostveske. Og hvis det er årsaken, for Skrue som sa glykol var ufarlig, og jeg som sa amen til det han sa, grave oss ned en liten stund Neida, slett ingen grunn til å grave seg ned, Arctic! Hverken for deg eller meg! Misfarging behøver slett ikke bety at slangene ødelegges, og jeg kan aldri tenke meg at de blir det heller! Det hadde vi nok som tidligere nevnt, helt sikkert fått høre / lese om. Men det man absolutt skal huske på, er at PVC er et plastmateriale, og er som sådant mere følsomt for enkelte kjemikalier. Personlig unngår jeg helt å bruke PVC-slanger, da disse har et par mindre heldige egenskaper man skal være klar over i forhold til silikonslanger. Kan jo kort nevne; De er i utgangspunktet stivere enn silikonslanger og blir med tiden enda stivere, de "setter seg" etterhvert rundt nipler og koblinger, noe som kan forårsake lekkasjer, de tåler ikke å bøyes i samme grad som silikonslanger. Og uten at jeg kan bekrefte det, er jeg ganske sikker på at PVC-slanger produseres i varierende kvalitet, og er man riktig "heldig" kan man i verste fall råke borti en mindre bra utgave. Spandér heller noen kroner ekstra på silikon- eller Tygon-slanger, tror det vil lønne seg i lengden! Så bare legg vekk spaden du Arctic! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå