cyberspin Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Jeg h*rer flere bruker frostv*ske i steden for water wetter ... det tar visst minst like effektivt kverken p* alger osv .. og med tanke p* at en dunke frostv*ske kun koster 10kr p* europris s* er det fristende og bruke . Noen som har noen innvendinger / r*d eller tips (blandingsforhold osv) ? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Jada, egenskapene for frostvæske og water-wetter er omtrent like ang. korrosjonsbeskyttelse og algevekst. Anbefaler 10-15% frostvæske i vannet, det holder! Lenke til kommentar
Alekoy Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 bruk helst den røde typen.. å pass på at den er glycol basert, istede for metanol, det er en fordel... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 bruker Esso frostveske funker fint Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Fargen spiller overhodet ingen rolle, bortsett fra det estetiske da! :smile: De aller fleste frostvæsker i handelen i dag er glykol-basert, tror du skal lete ganske lenge for å få tak i noe metanol-greier. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-15 22:08, skrev Alekoy:bruk helst den røde typen..å pass på at den er glycol basert, istede for metanol, det er en fordel... Den røde er for biler m/m med aluminium i kjølesystemet.... Lenke til kommentar
Alekoy Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 ja, den hindrer at det oppstår spenninger mellom de ulike delene i kjølesystemet, dermed varer hele systemet lengre. radiatoren er sikkert laget av alu... Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Ikke glem med sitronduft Lenke til kommentar
Alekoy Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Det er spylerveske som du kan få medsitronduft... Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 hm.. tror du skal være forsiktig med vanlig frostvæske, kan etse istykker slangene(!). Se på posten min "vannkjølingen min" så ser du slangene er mer eller mindre diffuse, de ble skadet når jeg brukte vanlig frostvæske i vannet først. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-16 00:27, skrev neonX:hm.. tror du skal være forsiktig med vanlig frostvæske, kan etse istykker slangene(!). Se på posten min "vannkjølingen min" så ser du slangene er mer eller mindre diffuse, de ble skadet når jeg brukte vanlig frostvæske i vannet først. Tull og tøys fra ende til annen! Du vet nok ikke hva du snakker om her, neonX. Frostvæske kan _ikke_ etse istykker noesomhelst! Da hadde jeg nok vært blaut på beina for lenge siden, etter ca to års vannkjøling på en av maskinene her. Så bare bruk frostvæske du cyberspin, det går garantert bra! Lenke til kommentar
[nicko] Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-16 00:56, skrev Skrue: Quote: Den 2002-10-16 00:27, skrev neonX: hm.. tror du skal være forsiktig med vanlig frostvæske, kan etse istykker slangene(!). Se på posten min "vannkjølingen min" så ser du slangene er mer eller mindre diffuse, de ble skadet når jeg brukte vanlig frostvæske i vannet først. Tull og tøys fra ende til annen! Du vet nok ikke hva du snakker om her, neonX. Frostvæske kan _ikke_ etse istykker noesomhelst! Da hadde jeg nok vært blaut på beina for lenge siden, etter ca to års vannkjøling på en av maskinene her. Så bare bruk frostvæske du cyberspin, det går garantert bra! Ifølge "Tess" (ja den store slange produsenten) så er det faktisk en viss liten risiko, men det gjelder KUN Pvc slanger. Silikon slanger og tygon, som sikkert er vanligst her, tåler mye mer. De anbefalte ikke meg å gjøre det i hvert fall... (Men det kan jo ha vert et triks for å selge meg de dyre slangene de selv produserer) Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Tviler sterkt på at frostvæska etser så mye på slangene. Frostvæske er ikke ett etsende middel vil jeg tro. Kan ikke noen sjekke flaska og se om det er noen advarsler på den da? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Det står ingenting på flasken om at den etser/terer på noe Lenke til kommentar
xthal Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 hadde jo vert litt flaut om det hadde etset da... tenk deg at motoren din gikk istykker etter et par år har brukt frostveske en god stund nå, med silikonslanger, og jeg ser _INGEN_ forskjell på de fra den dagen de ble kjøpt (litt mere støv da men :razz: ) Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Jeg brukte PVC slanger fra Clas Ohlson og ca. 80% frostvæske i vannet, slangene BLE diffuse etter en stund. Kan nevnes at jeg også hadde i Alikalisk syre i vannet da... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 80 % er alt for mye,det skal ikke vere mer enn 10-15% Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Tenkte og bruke rein frostvæske i kjølinga, har jo ingen ting og si... jaja, skiftet ut med sånn WaterGlov UV ting. kan vistnokk være "fali" det og. En kamerat av meg fikk ødelagt vannblokken sin av det, vistnokk "etset" sunt. (altså, kobberet ble uskadet men plastikken på innovatek blokka fikk hard medfart) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 neonX,har snakket litt med folk som har peiling på frostveske og de sier att det ikke er bra med for mye frostveske en av grunnene og som er den viktigste for oss er att med over 35-40 % frostveske begynner kjøleegenskapene til systemet å synke,altså til mere frostveske til dårligere kjøling,dette er vel også sannsynelig da frostvesken er laget for å forhindre att ett system fryser ikke for å forbedre kjøleegenskapene Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Frostvæske har dårligere varmeledningsegenskaper enn vann hvis jeg ikke husker feil. Uansett, det blir ikke noe algevekst med 10-15% frostvæske i vannet, så hvorfor vil du ha mer frostvæske? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå