x-ray-cat Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Hei. Jeg skulle forminske en NTFS-partisjon med windows og noen bilder på og brukte partisjoneringsprogrammet på Ubuntu sin live-cd. Da det så ut som det hadde hengt seg avbrøt jeg. Da ser jeg plutselig at disken mangeler filsystem og har sånn utropstegn foran seg. Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan gjennomrette disse bildene? Det er omtrent bare bildene som trengs å reddes. Meningen var å lage en nytt område og kopiere bildene til den mens en ny windows innstallsjon ble lagt inn. Siden den nåværende inneholder mye spyware. Jeg har hørt at dataene ligger på disken så lenge de ikke bli overskrevet. I og med at de sikkert ligger der fortsatt. Bare rundt omring og tilgangen er litt krøklete, så bør det jo gå an. Noen som har erfgaring eller som kan komme med råd? Setter pris på hjelp Er Onkelen min sin harddisk så jeg håper jeg får gjennomrettet bildene. Det er snakk om en 80 gb WD disk som kune brukte 20-30 gb og hadde veldig mye ledig plass. Er det noen håp? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Har listet opp diverse gjenopprettingsprogram i en tidligere tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...456&hl=+ontrack Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Takk. Skal sjekke dem ut. Men når vises like mange GB som ledig plass som det er ledig plass på disken. Samt det er ikke filsystem på den. Tror du noen av programmene kan fiske opp bildene for det om? Har jo ikke gjort så mye med disken i etterkant samt at disken har at mye ledig plass hele tiden slik at dataene kanskje ikke blir skrevet over med det første. Leste på IBAS følgende: http://www.ibas.no/datarekonstruksjon/rad oh http://www.ibas.no/datarekonstruksjon/diy-data-recovery Håper ikke programmene gjør noe verre.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Rapportering av ledig plass forutsetter at filsystemet er i orden. Det er det jo antagelig ikke hos deg. Recovery programmer henter filer uavhengig av tilstanden til filsystemet. Men forutsetningen er at man har en annen disk å skrive til. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Rapportering av ledig plass forutsetter at filsystemet er i orden. Det er det jo antagelig ikke hos deg. Recovery programmer henter filer uavhengig av tilstanden til filsystemet. Men forutsetningen er at man har en annen disk å skrive til. 6451121[/snapback] Og. Da føler jeg at jeg har store sjanser så lenge ikke jeg selv forverrer det. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Får i SGsecurity sitt program melding om at partisjonen ikke kan gjennomrettet. Men så ser jeg at det går han å velge et filsystem og sette det på området. Vil da området bli formatert først, eller vil de bare bli konventert til filsystemet uten noe blir slettet? Takker for svar. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Vet ikke. Men formatering sletter ikke filer, det sletter bare innholdsfortegnelsen. Oppretting av filsystem er jo det samme som å formatere. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Slikt det er nå så ser jeg jo ingen innholdsfortegnelse. Men hvis jeg prøver å gjøre området til NTFS kan det være den kommende partisjonen blir synlig fra windows, dermed kan jeg kanskje bare hente filene direkte derfra. Eller prøve å gjøre slikt at de blir synlige på stasjonen under min datamaskin. Er det verdt forsøket, eller kan jeg gjøre ting verre med å gjøre det? Er vel lettere når jeg har fått gitt partisjonenen det filsystemen som ble brukt fra begynnelsen av med tanke på å gjøre slik at innholdet dukker opp under min datamaskin? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå