Gå til innhold

Skal bygge harddiskavspiller og trenger tips

Anbefalte innlegg

Hei,

For noen år siden investerte jeg i et virkelig bra stereoanlegg. I dag bruker jeg dette stort sett til å høre på musikk fra CD-plater, men jeg har også koblet til en dugelig DVD-spiller og kjører filmlyden ut på anlegget.

Men etter hvert har jeg fått veldig mye musikk inn på en datamaskin. Har rippet de fleste av mine egne CD-plater (i wav-format) over til harddisk.

Nå tenker jeg at det hadde vært fint å få laget en mini-PC som kan stå i stereoanleggsskapet mitt. Oppgaven til denne vil da være å få spilt av film og musikk.

Noen utfordringer:

- boksen må være mest mulig lydløs

- boksen bør kunne styres best mulig via fjernkontroll

- jeg stiller ekstreme krav til lydkvalitet. I dag har jeg en CD-spiller til ca 7000kr som gir veldig god og detaljert lyd ut.

Så spørsmålet mitt er: Har dere noen tips til valg av lydkort? Jeg trenger i prinsippet bare vanlig stereo, men vil ha GODE kontakter (helst rca, det er det jeg bruker i dag). Et slikt anlegg vil bare være aktuelt dersom lydkvaliteten ut blir minst like god som det jeg får fra CD-spilleren.

Er også interessert i mer generelle tips for mini-PCen som skal styre alle disse lydfilene. Er det f.eks. en god ide å installere et OS og en medieavspiller som vises på TV-skjermen? Det ville jo være en god måte for å holde styr på alt. Kommer ikke på alternative måter å jobbe med PCen på uten å ha en egen skjerm.

Alle innspill tas imot med takk.

mvh Thorstein Korsvold

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du har rippet til .wav uten å komprimere filene vidre fordi du vil beholde kvaliteten så likt orginal-CD'en? I så tilfelle, så finnes det såkalte lossless lydkomprimeringsformat. Dette er nesten samme som mp3, bortsett fra at du kan komprimere helt uten tap, og ved dekoding (dekomprimering) vil du sitte igjen med nøyaktig samme binære innholdet som i wav-fila. Men i motsetning til f.eks mp3, så klarer lossless enkoding å komprimere til "bare" rundt 50% av størrelsen. Men det vil fordoble mengden musikk du kan ha på en harddisk i ditt tilfelle.

Ta en titt på Monkey's Audio og FLAC.

Disse to formatene har også sanntids dekodere som kan intergreres med diverse mediaavspillere, slik som f.eks WinAMP, Foobar, o.l. Følger ikke dekodere for nevnte formater med i mediaavspilleren, er det stor sannsynelighet du finner plugin for sanntids dekoding på sidene jeg linket til, eller av tredjepart (som du finner via google.no)

- Både Monkey og FLAC brukes ofte for lagring/backup av lyd fordi de gir bedre komrimeringsforhold på lydfiler (wav) enn f.eks WinRAR og WinZIP. Meningen er altså at du skal dekomprimere manuelt til .wav-fila når du vil lytte, men sanntids dekoding lar deg behandle APE/FLAC-filene som om de var wav-filer.

Forøvrig kan du se hva wikipedia sier om lossless audio compression om du trykker her. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Onkyo Wavio SE-90PCI

Dette kortet sies å være det beste kjøpet i prisklassen, og det gir mye mening mtp. at alle pengene er brukt på å gjengi lyd i stereo, mens alle andre kort er laget for enten flerkanals spill/filmlyd eller studiobruk med multikanals inn/utganger. Onkyo har jo også mer erfaring med hifi-komponenter enn noen annen produsent av lydkort. Som du ser er kortet bestykket med RCA kontakter.

Lenke til kommentar

Alternativet til Onkyo sine lydkort er et kort fra M-Audio: Delta Audiophile 192 til 1595kr(ca), det er de to lydkortene som er gjengangere her når det gjelder anbefalinger av lydkort. :D

M-Audio har også flere lydkort, enten det er et internt PCI-kort eller firewire osv.

Lenke til kommentar

Hei og takk for flere gode anbefalinger.

Onkyo SE-150 PCI er vel det kortet som ser best ut, får se om jeg kan få til en test av hvor bra det låter. Delta Audiophile på sin side virker ikke like bra. Har lest noen brukertester som ikke gir spesielt oppløftende konklusjoner:

http://www.sweetwater.com/store/detail/Aud...reviews/#anchor

Flere anbefalinger? Jeg punger gjerne ut med 3000-5000kr for det perfekte lydkortet... (men det gjør jo ikke noe dersom det koster mindre, da...)

mvh Thorstein Korsvold

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er faktisk i nøyaktig samme possisjon som trådstarter - har overført alt av CD til HDD, ukomprimert .wav (jeg har dog ikke så mange CD'er, så jeg har ingen behov for komprimering enda, tar det når den tid kommer).

Men så vil jeg jo ikke ha PC i stua, nei, den henger i kjellertaket under stua - da blir'n lydløs da ;) Har forlenget power knapp, IR og USB2.0 og firewire opp.

Det mest fornuftige for meg ville derfor være å velge et USB eller firewire lydkort, men jeg aner ikke hvordan disse måler seg med PCI kortene? Trenger ikke noe mikkmakk, kun ren stereo ut. Det må legges til at jeg blir nødt til å benytte ca. 4 meter lange phono rca om jeg velger PCI :(

Budsjett: Max 5000,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...