Gå til innhold

Sommerstemning fra Skansen, Bergen

Anbefalte innlegg

Nok en gang føler jeg for å plage resten av forumet med mine simple bilder. Denne gangen er det et bilde jeg tok i fjor sommer i et bo-kollektiv der noen venninner av meg bodde. Dette er fra Skansen over Bergen.

Det jeg er litt usikker på er om slippersene nede til venstre i bildet ødelegger kompoisjonen, og om jeg skulle ha brukt crop-verktøyet enda mer intenst på originalbildet. Og jada, det er jo bare å teste, noe jeg har gjort, men problemet med bilder for meg er at de er litt som "mine babyer", og da er det vanskelig å se forbedringspotensialet

bergen02.JPG

Hovedfokusen her er naturligvis glasset med hvitvin, der jeg prøvde å fange lyset som gikk gjennom vinen, samtidig som man fikk deler av stemningen på vågen en sommerdag.

Jeg er heller ikke noe skolert på hva som passer av utsnitt og slikt, og det er dette jeg håper å bli bedre på ved å bruke bildekritikken her på siden. Det kan virke som det er lettere å få tilbakemeldinger her enn på foto.no

Dette bildet er også tatt på helautomatisk, med en Canon EOS 3000V og kit-linse...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komposisjonen er ikke dum med muren som går diagonalt i bildet og glasset pent plassert, men likevel er det litt for mye unødvendige detaljer. Ligher, askebeger, slippers, BT(?)...Avisa kunne forresten vært der siden den skaper en 'avslapping-stemning'

I tillegg får du sola på objektivet slik at det skapes flare og tap av kontraster. Himmelen blir også i lyeste laget.

Fikk lyst på en kald en forresten :)

Lenke til kommentar
Komposisjonen er ikke dum med muren som går diagonalt i bildet og glasset pent plassert, men likevel er det litt for mye unødvendige detaljer. Ligher, askebeger, slippers, BT(?)...Avisa kunne forresten vært der siden den skaper en 'avslapping-stemning'

I tillegg får du sola på objektivet slik at det skapes flare og tap av kontraster. Himmelen blir også i lyeste laget.

Fikk lyst på en kald en forresten :)

Mhm. Ja, dette med detaljene er nok sant. Jeg tenkte litt på det selv, så der er jeg enig med deg. Avisen følte jeg også var vellykket, men ja, jeg burde nok hatt filter på kameraet mitt slik at jeg kunne fått vekk litt av utbrentheten.

Men men. Er det mulighet for å fikse noe i photoshop slik at det så bedre ut?

Under følger en skamklippet versjon av det samme bildet, der jeg har tatt vekk himmelen og deler av refleksen.

bergen02-klippet2.JPG

Men i det minste fikk du lyst på en kald en, så da var deler av misjonen med bildet vellykket ;)

Edit: Hadde ikke klippet så mye av bildet som jeg hadde planlagt. Oppdatert med ny versjon av det klippede bildet.

Edit2: Åpenbart så er det ikke noe stort tricks å skalere ned alle bilder, lighteren og slikt ble litt vel hakkete... JAja.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Du kunne beholdt himmelen, selv om den er utblåst. Nå blir det en litt kunstig avsluttning i topp, noe ufullført. Tøflene var det godt forsvant. Lighter, askebeger og avis hører med for oss røykere og nyhetsjunkier. Fint og stemningsfullt bilde, men jeg ville abslutt klonet bort flaren. Det er kjapt gjort i PS, og ser mer elegant ut en ditt fattige forsøk på å klippe bort problemene. To kjappe inngrep med healing brush så er problemet borte.

Sitter fremdeles på dårlig monitor, så farger og skarphet kan jeg ikke vurdere.

Lenke til kommentar
Fint og stemningsfullt bilde, men jeg ville abslutt klonet bort flaren. Det er kjapt gjort i PS, og ser mer elegant ut en ditt fattige forsøk på å klippe bort problemene. To kjappe inngrep med healing brush så er problemet borte.

Sitter fremdeles på dårlig monitor, så farger og skarphet kan jeg ikke vurdere.

Hei igjen. Jeg har som sagt bare photoshop elements, og der var det ingen healing brush å spore. Men jeg mekket litt i GIMP i stedet. Kopierte en del av sjøen over flaren, og kopierte deler av fjellet over flaren på fjellet, for så å bruke smear for at det ikke skulle se så tilklippet ut.

Det er klart, dette er etter 10 minutter med leking et program jeg aldri har brukt til noe avansert tidligere. Men var det noe slikt du tenkte på?

bergen02-klippet3.jpg

Tror ikke jeg skal prøve å mekket noe med askebeger og slikt, av den grunn at dette er tross alt et snapshot, og kanskje ikke det beste av disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...