Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

PHP- & MySQL-innføring: Kapittel 2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg trykker på "Neste side" kommer jeg til en blank side, det gjelder også i Dropdownene. Hjelp?!

Edit: Nå kommer jeg ikke inn på artikkelen i det hele tatt, er den fjernet?

6449851[/snapback]

Vi har tekniske problemer for øyeblikket. Drift-gutta er på saken.

Edit: Sånn, nå skal alt være i orden. :)

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Dette er fordi alt som står mellom apostrofer oppfattes som ren tekst. Har vi det mellom apostrofer vil imidertid PHP-parseren oppfatte at det er en variabel, og vil skrive ut verdien av variabelen isteden.

Dette er vel en skrivefeil (apostrofer = anførselstegn)

Benytter du deg av den første metoden kan du gi flere argumenter, separert av komma:

echo "Dette er ", "en tekst.";

Er det ikke punktum som er vanlig å bruke? Er det noe forskjell på å bruke punktum og komma?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

André da!

<?php
$name = "André K. Dahl";
$name = "André Kristoffer Dahl;
echo "Forfatter: $name";
?>

Syntax error, du mangler en " :D

Lenke til kommentar
http://www.sitepoint.com om du skal lære deg PHP, ikke dette tullet.

Forøvrig gratulerer til HW for å være ca. 6 år for sent ute med en slik gjennomgang.

6451220[/snapback]

Det var da voldsomt så negativ du skulle være. Lyst til å gi noen argumenter for dine synspunkter, i stedet for å slenge ut idiotiske slengbemerkninger tatt rett ut fra luften?

PHP er like aktuelt i dag som for både 6 og 10 år siden, om ikke mer aktuelt. Tullete å si at det ikke er noen vits med en slik guide siden vi ikke hadde en i år 2000.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Jeg trodde å, i likhet med Lurifaksen, at man brukte punktum til å gi flere argumenter. Men jammen var det greit å bruke komma! Måtte teste..

Lærer noe nytt hver dag!

Fin guide forresten. ;)

6451007[/snapback]

Både punktum og komma kan brukes. Men scriptene kjøres litt raskere vis man bruker komma fordi når man bruker punktum limer PHP alle tekstene sammen først får de sendes over, mens med komma printes først den ene ut og så neste uten at de må limes sammen først.

På samme måte kan man både bruke " og ' i strenger, men ' vil være raskere å bruke siden PHP da ikke trenger å lete etter variabler. (Har man en variable i en ' string vil det bli printet ut noe som dette: $variable og ikke innholdet til variablenen.

Lenke til kommentar
Jeg trodde å, i likhet med Lurifaksen, at man brukte punktum til å gi flere argumenter. Men jammen var det greit å bruke komma! Måtte teste..

6451007[/snapback]

Punktum gir strengkonkatenering, ikke argument-skille. :)

Synes sobient hadde et godt poeng, uforskammetheten til tross. Savner litt mer avanserte artikler, for PHP-tutorials som gir deg det aller enkleste finnes så utrolig mange steder (og sitepoint er en god ressurs til slikt). En fin artikkelserie om optimalisering, debugging og abstraksjon hadde vært kjempefint. :)

Om jeg har tid, kan jeg godt skrive den selv. :p

Lenke til kommentar

Det ser ut som at enkelte her ikke forstår meningen med denne artikkelserien. Meningen er at den skal ta for seg ett og ett emne, på et nivå som gjør at nybegynnere forstår det. Da sier det seg selv at de første kapitlene vil være et eneste stort "gjesp" for de som har skrevet i PHP før. Får jeg minne om at vi bare er på kapittel 2? :)

Lenke til kommentar
Litt om OOP hadde sikkert også vært fint for en del.

6453042[/snapback]

Merkelig at folk hyler og klager (tenker først og fremst ikke på deg) om manglende OOP-innføring. Hva med å faktisk lese det dere kritiserer? Jeg er åpen for kritikk, men ikke fra folk som åpenbart ikke har tatt seg tid til å lese artiklene. Jeg siterer første kapittel:

PHP 5 forsøker å tilby noe mange brukere har etterspurt opp gjennom årene - mulighet for objektorientert programmering (OOP). Selv om OOP-støtten per dags dato er langt fra optimal, bringer den PHP mer på linje med objektorienterte programmeringsspråk som Java og C++. Du vil lære mer om objektorientert programmering i PHP i et senere kapittel.

Forøvrig vil jeg minne om denne artikkelen: Optimering av websider

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

idet du lister opp utdata-funksjoner kan det jo være greit å ta med print_r() i samme slengen... forskjellen på print() og print_r() er at print bare kan ta tekst eller variabler med innhold som kan gjøres om til tekst, mens print_r kan ta mange flere variabeltyper, og skrive ut innholdet av dem, dette er spesielt nyttig mtp arrays (riktignok har ikke serien kommet til arrays enda, så da er det kanskje vanskelig å se nytten av print_r).

Lenke til kommentar

Kanskje du kunne ha tatt med curly-braces og bruken av <<<A

A; på sida "Apostrof eller anførselstegn?". Altså forskjellige måter å skrive ut variabler inni strenger.

Den store fordelen med bruk av <<<E

E; er at du slipper å tulle med backslashes foran " eller '

<?php
header("Content-type: text/plain");

$var	=	"foo";

echo "1 var is ".$var."\t\t.";

echo "\n________________________\n\n";

echo "2 var is $var\t\t.";

echo "3 var is {$var}\t\t.";

echo <<<OO
4 var is $var\t\t.
OO;

echo <<<O
5 var is {$var}\t\t.
O;

echo '6 var is $var\t\t.';

echo '7 var is {$var}\t\t.';

?>

vil gi

1 var is foo  .

2 var is foo  .

3 var is foo  .

4 var is foo  .

5 var is foo  .

6 var is $var\t\t.

7 var is {$var}\t\t.

Endret av MC2
Lenke til kommentar
Kanskje du kunne ha tatt med curly-braces og bruken av <<<A

A; på sida "Apostrof eller anførselstegn?". Altså forskjellige måter å skrive ut variabler inni strenger.

6455001[/snapback]

Dette burde i alle høyeste grad blitt nevnt ja! Jeg har brukt PHP i flere år (er dog ingen ekspert), og har aldri lest noe om denne muligheten før.

Genialt! (spesielt når HTML skal printes)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...