Gå til innhold

Kjøpe Windows XP Pro - Full Packaged Product (FPP)

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage en liten guide til kjøp av:

Windows XP - FPP (Full Packaged Product/Retail/Full versjon)

Til å begynne med er jeg nødt til å samle inn litt informasjon. Håper dere kan hjelpe meg.

I Norge så ser det ut som det ikke er mulig å skaffe full versjonen for under 3000. Dette er litt i meste laget for meg. Det virker som at den billigste måten å skaffe seg FPPen på er å bestille den fra Amazon.com. Microsoft Windows XP Professional with Service Pack 2 koster her $278.88 eller ca. 1700 NOK. Det er en del usikre faktorer her som kan være med på å øke dette beløpet. Frakt er ikke det verste, men hva skjer i tollen? Hva er gebyrene? Hva blir det totale beløpet etter toll og frakt? Håper at en som har erfaring fra å bestille programvare fra utlandet kan svare på dette. Er det noen som vet om det er mulig å få tak i original norsk installasjonsplate, og så bruke lisensnøkkelen fra Amazon.com?

Når man først har kjøpt en FPP-lisens så kan man skaffe seg opp til 3 nye lisenser på en enkel måte. Man betaler da $269.00 eller ca 1650 NOK for hver nye lisensnøkkel, som man får tilsendt på epost. Denne informasjonen finner dere ved å gå til denne siden og så trykke på "here’s how to qualify for and order".

Et tema som bør tas opp er om det lønner seg å kjøpe en FPP, eller viser det seg i praksis at det er like billig å satse på OEM (Original Equipment Manufacturer) lisenser? Den store ulempen med OEMen er jo at hvis man får lyst på nytt hovedkort, så må man kjøpe ny Windows lisens. OEMen får man fra norske nettbutikker for ca 1300 NOK. Da kan man også velge norsk versjon.

Håper på en del tilbakemeldinger. me_too.

Endret av me_too
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diverse lenker til informasjon om lisenser på Microsoft sine sider:

http://www.microsoft.com/resources/sam/wha...ensingwhat.mspx

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/how...rpSmallBiz.mspx

http://www.microsoft.com/windowsxp/mystery...rp/default.mspx

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/howtobuy/build.mspx

Legg merke til at noe av informasjonen står på alle sidene, mens noe informasjon kan kun stå på ei side. Les alle for å få med deg mest mulig. Det skader sikkert heller ikke å trykke på en del lenker for å komme til de 1000 andre sidene som beskriver Windows lisenser. Hadde kanskje vært en idé for Microsoft å lage én skikkelig oversikt! Virker som vi må gjøre det for dem. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har forstått det slik at når du aktiverer Windows så sender du med en ID som er generert ved hjelp av diverse deler av PCen din. Deriblant hardware. Hvis du skulle prøve å installere Windows på nytt igjen, og denne IDen er veldig forskjellig fra den forrige, så er det ikke mulig å aktivere den nye Windows installasjonen. Denne kontrollen skjer sikkert en gang iblant etter at du har installert Windows også, så det nytter nok ikke å bruke samme installasjon av Windows på eksempelvis et nytt hovedkort. Selv om den siste metoden skulle fungere, noe som den helt sikkert ikke gjør, så har du ikke lenger en lovlig lisens.

Endret av me_too
Lenke til kommentar

Jeg fant nettopp meget bra informasjon fra BråStopp i tråden Forskjell mellom OEM og Fullversjon?:

Jeg anbefaler å kontakte kjøpe lisensnøkkel dirkete fra MS. Dette gjelder spesielt for de som kjører piratkopi av XP Pro.

Jeg har skal være ærlig å innræmme at jeg har kjørt Win2k og Win XP i alle år, men etter at oppdateringene på hos MS ble vanskeligere, så kjøpte jeg lisensen.

Der jo et fenomen at man bruker tusenvis av kroner på hardware, men ikke fem øre på det som er "motoren" som holder det hele i gang. Jeg vet at det finnes crack og patcher ute på nettet som glatt fjerner valideringsproblematikken, men det ble for slitsomt å spore opp disse hver gang. MS kjærer mottiltak på hvert eneste crack/patch de kommer over. Så er det på'n igjen.

Jeg fulgte veiviseren på MS sine sider "Valider nå" Resten går av seg selv. Hvis det viser seg at du ikke har en ekte versjon, får du tilbud om å kjøpe en komplett versjon av WinXP pro for ca kr. 1.550,- Du betaler med kreditkort, og mottar lisensnøkkelen i lpet av 48 timer pr. e-post. Da følger du instruksene i mailen, og dermed er du oppe å går med fullt lovlig versjon.

Prisen som står opplyst på MS sine sidere viste seg og ikke stemme. Da jeg 5 dager senere mottok original disken (levert på døra av DHL uten ekstra kostnad) viste seg at den reelle prisen faktisk "bare" var kr. 1.155,- Det beste er at dette er en ekte versjon (ikke OEM), som jeg kan installere på hvilken som helst maskin hvis jeg kjøper ny, eller skifter hovedkort. MEN HUSK: Du kan kun bruke denne lisensen på en maskin av gangen. Ikke forsøk deg på en "spansk" en, da blir lisensen din sperret, og du er like langt. Hvis jeg har forstått tingene riktig.

P.S. Jeg jobber ikke for MS eller i databransjen forøvrig.

Jeg skal teste samme taktikk selv. Fungerer dette igjen så vil jeg legge dette til som et alternativ til å kjøpe FPPen i guiden.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...