Gå til innhold

anbefaling 500GB harddisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig liten forskjell på s-ata og "s-ata2" (som egentlig ikke finnes, sata 150 og 300 er mer rett).

Har fremdeles tilgode å ikke kunne bruke en "s-ata2" harddisk på noen HK med s-ata muligheter, i verste fall må man bruke en pin på harddisken som følger med.

Har du en spesiell grunn til at det MÅ være 500GB?

Økonomisk sett så lønner det seg å heller kjøpe 2stk på 250GB..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar
Det er egentlig liten forskjell på s-ata og "s-ata2" (som egentlig ikke finnes, sata 150 og 300 er mer rett).

Har fremdeles tilgode å ikke kunne bruke en "s-ata2" harddisk på noen HK med s-ata muligheter, i verste fall må man bruke en pin på harddisken som følger med.

Har du en spesiell grunn til at det MÅ være 500GB?

Økonomisk sett så lønner det seg å heller kjøpe 2stk på 250GB..

6449503[/snapback]

Støtter den. Det vil være over dobbelt så billig og kjøpe 2x250GB av god kvalitet :)

Lenke til kommentar

Billigere ja, men tar opp dobbelt saa mye plass, dobbelt saa mange porter og dobbelt saa mange stroem-plugger og stoerre sjans for at en av de to diskene tryner. Ikke altid regnestykket gaar opp i penger.

Om du forteller oss hvilket hovedkort/maskin du har klarer sikkert noen av oss aa finne ut hva du kan bruke.

-

Per Christian

Lenke til kommentar
Billigere ja, men tar opp dobbelt saa mye plass, dobbelt saa mange porter og dobbelt saa mange stroem-plugger og stoerre sjans for at en av de to diskene tryner. Ikke altid regnestykket gaar opp i penger.

Om du forteller oss hvilket hovedkort/maskin du har klarer sikkert noen av oss aa finne ut hva du kan bruke.

-

Per Christian

6450843[/snapback]

Tryner den av 500 så mister han 500, med 2x250 har han både litt bedre sikkerhet (ryker en så har han den andre, hvis ikke RAID) + at det blir billigere. Kan kjøpe 2x300GB for samme penga. Når det gjelder HD så lønner det seg ikke å satse på en hest.

staljin

Lenke til kommentar

-

Per Christian

6450843[/snapback]

Det er like stor sjangs som at 500GB'en tryner. Går den på 500GB i stykker, mister han alt, istedenfor halvparten.

Ikke alltid alt går opp i ditt hode heller? :p

Lenke til kommentar

Om han vil ha 2x300/250 spanned eller satt sammen som 1 drive paa annet vis saa er det et helvete om en av de tryner, saa med mindre du setter opp hver av dem som separate stasjoner saa kan hva du tjener paa det kan diskuteres.

Men det er et fakta at det er stoerre sjans for at 1 av 2 mindre disker tryner enn at den ene du har tryner. En kjent utfordring i implementasjoner av raid-5. Jo flere disker du har jo stoerre sjans for at en av dem tryner. Laerte det forresten den kjipe veien da et software raid-5 med 4 200g disker bestemte seg for aa tryne 2 disker innen saa kort tid at jeg ikke fikk erstatta den foerste foer den andre feila. Fant ut at det var et kjent problem etterpaa :-)

Lenke til kommentar
Om han vil ha 2x300/250 spanned eller satt sammen som 1 drive paa annet vis saa er det et helvete om en av de tryner, saa med mindre du setter opp hver av dem som separate stasjoner saa kan hva du tjener paa det kan diskuteres.

Men det er et fakta at det er stoerre sjans for at 1 av 2 mindre disker tryner enn at den ene du har tryner. En kjent utfordring i implementasjoner av raid-5. Jo flere disker du har jo stoerre sjans for at en av dem tryner. Laerte det forresten den kjipe veien da et software raid-5 med 4 200g disker bestemte seg for aa tryne 2 disker innen saa kort tid at jeg ikke fikk erstatta den foerste foer den andre feila. Fant ut at det var et kjent problem etterpaa :-)

6451338[/snapback]

Du trenger IKKE å kjøre de i RAID heller da.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å kjøpe så stor harddisk så mulig fordi i fremtiden kommer sikkert alle plassene i kabinettet til å være opptatt og da er det bedre med 500GB disker enn 250. Jeg har 2 eksterne hardisker på 300GB til som skal fungere som back up for den på 500.

Jeg har et hovedkort som heter Asus A8N Sli . Den har S-ata slotter og ikke IDE.

Så spørmålet mitt er fortsatt om noen har kommet over tester eller selv har kjøpt en de er fornøyd med.

Det er en noen forskjeller på disse diskene jeg ikke helt har fått med meg. Noen har 8Megabit(eller er det megabyte) med ett eller annet mens andre igjen har 16.

Vil jeg merke dette i praksis.

En annen ting er at noen av dem har noe som kalles NCQ uten at jeg vet hva det er.

Lenke til kommentar

8MB vs 16Mb vil du neppe merke i praksis.

NCQ er mest beregnet for servere med harddisker i RAID, min anbefaling er å aldri bruke dette i en vanlig pc da det kan skape mye problemer (endte i HDD-krasj her og hos en kamerat).

I beste fall om du ikke får problemer med NCQ så vil det i vanlige pcer i beste fall senke ytelsen.

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Jeg fikk nettopp 1x200 GB og 6x250 GB i posten. alle de 6, 250 GB Diskene kosta under 4 lapper tilsammen. Samsung disker det da. Fungerer bra egentlig, eller. Nå har jeg bare fått 5 til å fungere samtidig da. må få de to siste til å fungere senere i kveld eller i morra. Får se hva jeg får tia til.

200 GB Disken kjøpte jeg for å bruke som System disk til Windows 2000, Windows XP og Slackware 10.2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...