Gå til innhold

Er sikkerheten på uniweb.no bra ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uniweb.no hoster en webside jeg har. Jeg lasta opp et php shell(samme som ssh tilgang) og fant ut at jeg kunne bla meg oppover ../ og ned igjen til andre hjemmesider. Jeg fant ut at bl.a. http://xxxxx.com/administrator/ også var hostet av uniweb.no, og jeg kunne bare skrive "cat configurasjon.php", så så jeg passordet til databasen.

6449284[/snapback]

Uniweb burde straks varsles, men jeg anbefaler deg at du fra nå av ikke poster ut her nøyaktig hvilke sikkerhetshull du har funnet. Den eneste som trenger å vite det er Uniweb, ikke hele HW.no.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Uniweb.no hoster en webside jeg har. Jeg lasta opp et php shell(samme som ssh tilgang) og fant ut at jeg kunne bla meg oppover ../ og ned igjen til andre hjemmesider. Jeg fant ut at bl.a. http://xxxxx.com/administrator/ også var hostet av uniweb.no, og jeg kunne bare skrive "cat configurasjon.php", så så jeg passordet til databasen.

6449284[/snapback]

Uniweb burde straks varsles, men jeg anbefaler deg at du fra nå av ikke poster ut her nøyaktig hvilke sikkerhetshull du har funnet. Den eneste som trenger å vite det er Uniweb, ikke hele HW.no.

6464371[/snapback]

Vi kan ikke gjøre annet enn å beklage det inntrufne på det sterkeste. Feilen ble imidlertid tettet etter svært kort tid og var for øvrig temporær (oppstod i forbindelse med diverse omlegginger på én av våre webservere).

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Jeg puster liv i denne tråden pga. at jeg ikke er overbevist om at sikkerheten til Uniweb er holdbar.

Jeg har nettopp lagt merke til at hvis man bruker "Glemt passord"-funksjonen på hjemmesidene deres sender de meg mitt selvlagde passord i klartekst. De genererer altså ikke noe nytt passord.

I kontrollpanelet på hjemmesiden står også passordet mitt i klartekst.

Da er det 2 alternativer:

1. Det er ikke kryptert

2. Det er en toveis kryptering

Hvis punkt 1. stemmer bytter jeg leverandør ASAP.

Hvis punkt 2. stemmer burde de ikke vise passordet i tide å utide.

Jeg har sendt de en forespørsel på e-post om dette, og hvis jeg ikke får noe tilfredstillende svar bytter jeg domeneleverandør i løpet av neste uke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Skandale! :p Aner du hvor mange som gjør det? Inkludert systemer som phpBB... Det er bare å la være å glemme passordet, det.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke bare at passordet blir sendt til deg i klartekst, men at passordet blir lagret i klartekst i databasen. Eg for min del er veldig klar over hvor vanlig det er, og er utrolig skuffet over utviklere som ikke tar seg tiden til noe så enkelt som MD5(passord). Eller SHA1(passord). Nå er eksemplene mine rettet mot PHP, men det har blitt, i de siste 5-6 årene, minst like enkelt i de fleste språk.

Lenke til kommentar

Skandale! :p Aner du hvor mange som gjør det? Inkludert systemer som phpBB... Det er bare å la være å glemme passordet, det.

Det er faktisk skandale når noen jeg betror passordet mitt til ikke tar vare på det å lagrer det i klartekst.

Fikk foresten svar:

Du har rett, dette er ukurant håntering av passord, og vi kan bare beklage dette. Deler av kundesystemet vårt er av eldre dato og vi jobber med å bytte ut og forbedre bl.a. passordhåntering på dette, og vil naturligvis benytte oss av md5 eller liknenede kryptering av passord når vi får byttet denne koden ut.

Blir ikke imponert om de slenger en MD5 hash på passordet heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...