rommling Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 hei jeg lurer på om noen vet hvor mye av linja en VoIP bruker? skal kople opp minst 5 tlf linjer på en bredbånds linje og lurer på hvor mye kapasitet dette vil bruke. Også hvor mye en citrix client bruker av resuser? har dere en link der det står litt om Voip? hva trenger man til å koble opp flere tlf linjer på en bredbånds linjer? Takk Lenke til kommentar
hemo Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Dette er spørsmål du bør retta til leverandøren av løysinga. Om du skal dimensjonera ting på eiga hand, har du ingen å "klaga til" om noko visar seg å gje problem. Ein del leverandørar reknar 100 kbps kvar veg, per aktive VoIP-brukar. Kva ein kan rekna per Citrix-brukar veit eg ikkje... Lenke til kommentar
rommling Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) ja jeg skal rette dette spørsmålet til leverandøren men liker å ha lest litt på forhånd så jeg sjønner hva de snakker. lettere å får bra tilbud og beste løsningen for meg. har søkt på nettet nå og funnet ut det jeg egentlig trenger å vite før jeg kontakter dem nå. Endret 7. juli 2006 av rommling Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Jeg vet hvertfall at Telio bruker 80 kbps begge veier. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Det kommer an på hvilken codec som benyttes. Den som gir best kvalitet, krever ca 100 Kbs begge veier pr samtale. Hva Citrix bruker, aner jeg ikke, bortsett fra at jeg vet den er utrolig følsom for jitter og pakketap på en linje. Hvis en skal f.eks kjøre Citrix og 5 VoIP samtaler over en ADSL linje, tror jeg det blir bare sorgen. God nok båndbredde til å takle f.eks store mailer over kort tid samtidig som applikasjoner skal ha sitt, er et must. Selv om du f.eks skulle ha 4 Mb begge veier tilgjengelig, så er det jo nok at 1 bruker som sender en mail på 100Mb nok til at Citrix og tlf faller ut, med mindre du setter opp QoS og helst policing i tillegg. Er veldig vanlig å skille VoIP/Citrix/mail/web og andre ting i egne VLAN og deretter sette opp prioritering på disse VLAN'ene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå