Gå til innhold

Noen god grunn til IKKE å kjøpe Viewsonic VP2030B?

Anbefalte innlegg

Har lest mye om emnet, og titta på mye forskjellig. Sitter egentlig kun igjen med 3 interessante modeller. HP LP2065 virker som en god skjerm, men denne er like dyr som Viewsonic VP2030B, og det er ikke så mye tester av den. Vurderte en stund widescreen, og da var det kun VX2025WM som var aktuell. Men har funnet ut at en 4:3 skjerm passer meg best.

Så da heller nok valget mer mot Viewsonic VP2030B enn HP sin skjerm. Noen som har erfaringer med denne? Hvordan er den med tanke på interpolering? Evt erfaringer med andre skjermer i VP-serien til Viewsonic?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig interessert i denne skjermen selv og har fått lest litt om den.

databutikken.com har den vel til 4746kroner eller noe slikt i skrivende øyeblikk.

fra http://www.behardware.com/articles/619-18/...-6-8-16-ms.html

If we want a classification that doesn’t take into account our budget, here’s the list:

ViewSonic VP2030b > ViewSonic VX2025wm > Nec 20WGX² > Belinea 10 20 30W / 10 20 35W.

This is ViewSonic´s big comeback…

Men skulle gjerne hørt noen brukererfaringer herifra på forumet.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Har en VP203B, og hatt den i ca. 1 år. Og er storfornøyd.

Vesentlig bedre enn HP 2035 som jeg har på jobb.

6465306[/snapback]

Hva bruker du skjermen til og hvordan fungerer den i filmer/spill?

Lurer spesifikt på hvordan den er i photoshop og fps type spill.

Og har du hatt noe innbrennings problemer med skjermen, hatt skjermen

stått på lenge uten skjermsparer og dermed fått artifakter/brent inn bilde eller

har dette vært helt problem fritt?

Til slutt lurer jeg litt på hvorvidt den er lett å frakte med seg, og om skjermoverflaten

er lett å renholde.

Synes det er merkelig du kun har 2 innlegg når du har vært registrert på forumet i over 1 år da ;)

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Spiller alt for mye BF2 ;) Og til det fungerer den ypperlig. Driver ikke mye med photoshop, men er ok på film.

Den har ikke stått på mere enn 20 min. uten at skjermen slår seg av. Så har derfor ikke merket noe til artifacts.

Er også lett å rengjøre, men frakter den ikke selv rundt omkring. Dog så skal vel ikke det være noe værre enn andre skjermer.

Vel noen poster mye, andre ikke ;) Er vel en typisk "lurker" hehe

Lenke til kommentar

Hvilket type spill er BF2? Det har jeg hørt om men aldri testet/spilt.

Jeg spør om type FPS spill som q3,doom3,quake4,halflife, ettersom det

er typisk slike spill lcd skjermer sliter med etterslep/ghosting i.

Fint du svarer iallefall. Jeg har notert meg at skjermen er nå litt over det den har vært på det minste i pris. Glatt kjøp om den skulle ligget nærmere 4 tusen kontra 5.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle si ifra at jeg nå har bestilt meg en VP2030B. Får den vel om noen dager. Er selv avdanka quaker, så jeg kan si fra hvordan den er i quake3. Spiller også noe CS Source i tillegg til annet som ikke krever all verden av skjermen. Skriver her så fort jeg har fått testet den litt. Er spent på hvordan overgangen fra CRT til LCD blir.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg hatt skjermen (vp2030b) oppe i noen timer. Førsteinntrykket er meget bra. Skjermen er flott å se på, den har veldig tynne rammer, og foten som sørger for ergonomi er vanvittig :)

Har kjørt en del testprogrammer o.l, og fargegjengivelsen er ikke så ille. Har ikke tatt meg tid til å kalibrere noe skikkelig enda. Har heller ikke merket noe til etterslep i de testene jeg har kjørt. Har ordna litt med innstillinger, og en del av de nyere spillene går faktisk bedre enn på den gamle skjermen. Har hatt en del problemer med input/movement lag, men dette er blitt mye bedre nå :thumbup:

Er en avdanka quaker, og var seff nysgjerrig på hvordan skjermen skulle fungere i FPS-spill. Etter litt fikling med innstillinger så fungerer det ganske bra i Quake 3, og tilfredstillende i CS Source. Trenger bare litt tilvenning :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er dritbra.

Det er altså denne du har kjøpt da?

http://www.viewsoniceurope.com/no/Products...rof/VP2030b.htm

også vist her:

http://www.databutikken.com/no/datasheet.php?artId=VSVP2030B

Du må finne noe høydetaljerte bilder i stort format, hive inn i photoshop,

og zoome inn en 500% og se om fargene, pikslene smører seg i sammen,

eller om det er lett å se forskjell mellom de.

If you please... ;)))

Jeg har kjøpt en ny HTPC sak, så jeg må nok vente litt til...

Det blir nok denne skjermen også på meg, om ikke det skulle komme noe bedre, ganske så raskt, i den prisklassen.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått enda litt mer tid nå, men har fortsatt ikke kommet igang med no skikkelig kalibrering. Skjermen er nok noe lys som standard, så brightness må nok justeres litt. Eneste jeg har å utsette på skjermen er noe baklys ytterst i hjørnene, men dette merkes kun når skjermen er helt svart. Skal prøve å få testa ut photoshop så snart jeg får tid :)

Lenke til kommentar

Da har jeg kalibrert skjermen litt bedre. Svart er skikkelig svart, og hvitt er hvitt. Fargene ellers ser også bra ut. Blir bare mer fornøyd for hver dag :)

Hadde ikke så mange skikkelig HQ-bilder, men jeg fant et jeg hadde liggende fra WTC i 9372x9372. Ser da forskjell i farge og sånn på pikslene der ved zooming 500% ihvertfall

Lenke til kommentar
Da har jeg kalibrert skjermen litt bedre. Svart er skikkelig svart, og hvitt er hvitt. Fargene ellers ser også bra ut. Blir bare mer fornøyd for hver dag :)

Hadde ikke så mange skikkelig HQ-bilder, men jeg fant et jeg hadde liggende fra WTC i 9372x9372. Ser da forskjell i farge og sånn på pikslene der ved zooming 500% ihvertfall

6683673[/snapback]

Dette høres veldig bra ut!

Jeg skal selge den htpc'n jeg har bygget og kjøpe meg en ny skjerm.

"Problemet", litt luksusproblem, er at Viewsonic har nå kommet med en 22" i VX

klassen også. Som koster litt under 4 sist jeg sjekket. Men det er da altså ikke

en skjerm i Pro klassen fra Viewsonic.

Hva mener du med at det fungerer ganske bra i quake3? Er det da ghosting eller

gir skjermen ett inntrykk av treg refresh? Om det da går an..

Lenke til kommentar

Har overhodet ingen problemer med ghosting e.l. Greia er vel bare den at skal man få en skikkelig spillopplevelse med LCD-skjerm, så må man regne med en del tweaking av innstillinger både i windows og spill for å få det optimalt. Dette gjelder da hovedsaklig enkle ting som vsync, låsing av refresh rate i spill osv.

Men når dette er sagt, så har jeg også spill som fungerer utmerket "out of the box". Tror dette med tweaking er mest gjeldende for FPS spill. Det jeg snakker om er vel bare at det er en ganske annerledes feeling i quake3 nå enn hva det var tidligere. Dette er da seff kun aktuelt om man har spilt MYE på CRT fra før, og litt mer enn bare 5min mot boter :p De som har fulgt quake-serien fra start og spilt det veldig mye en periode skjønner sikkert hva jeg mener :)

Hadde jo det samme problemet i Counter Strike Source en stund, men fiksa dette med no instillinger.

Lenke til kommentar

Jeg spiller gjerne noen ganger i uken mot botter hvis jeg har god tid, i q3 bare for å holde formen oppe,men blitt litt mer i det siste med ny mus (logitech g5) for å prøve å slå min egen pers. Som forøvrig er 96 til minus 1 i min favør på ztn3tourney1 (xaero 5 bot) a 15min. Tror 110 er mulig.

Jeg ser at du har Creative sitt X-Fi Extreme music lydkort.

Er dette med ram og og prosessor som de dyrere versjonene, bare at det er uten frontpanel og kontroller.

Skal selge htpc'n for 7000 så tenker en ny flott skjerm og evt. noe annet flott. Beste lydkortet jeg har hatt selv, er vel audigy 2 value eller det integrerte sb24 live som var på msi diamond hovedkortet.

Også ett lydløst skjermkort hadde vært nice...samt en sykt god luft kjøler.

Akk ja.. =)

edit:

Huff, jeg gruer meg egentlig litt til å gå over til LCD fordi jeg rett og slett er litt redd

for at det ikke skal duge for mitt bruk. Men så på noen syncmaster 930bf som en kompis har, og de virket jo rimelig greie. Dog jeg så kun den i aktivitet i WoW, som jeg ikke har noe forhold til.

Jeg kommer nok til å gå for en 4:3 skjerm også..

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så er dette forskjellen på X-Fi kortene:

X-Fi Extreme Music - "standardkortet". Har prosessoren som gjør X-Fi spesielt

X-Fi Platinum - Samme som over, men med 5.25" rack

X-Fi Fatality - Samme som over men med 64MB XRAM

Alle kortene støtter mer eller mindre det samme tror jeg, med unntak av Fatality som har støtte for XRAM. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med kortet mitt. Les mer på Tom's Hardware

Kanskje jeg skal teste q3 mot bot på ztn3tourney1 selv. Nesten ikke spilt mot boter :hmm:

Du kan jo kjøpe deg et GF7600 GT med passiv kjøler. Bra og stille kort. Eller noe kraftigere med f.eks Zalman VF900. Kjører faktisk stock kjøler på CPU, men den bråker egentlig ikke så mye :) Kjenner flere som har Samsung 19", og de er veldig fine. Men å gå fra 1600x1200 til 1280x1024 var ikke aktuelt for min del. Var skeptisk en stund selv, men har blitt overbevist om at LCD absolutt er modent nok til gaming. Til og med 20" ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt denne skjermen en liten stund, og kan vel ikke gjøre annet enn fortelle om hvor fantastisk den er. Må være noe med denne skjermen og avdanka spillere, siden jeg selv har vært CS spiller til de grader. Når jeg satte meg ned og skulle prøve en liten runde CS så merket jeg fort at det var forkjell på denne og den 19" CRT skjermen jeg hadde før. Men forskjellen ligger stort sett bare i størrelsen. For det er ikke noe nevneverdig etterslep. Og så lenge du har en maskin som kan levere 60+ FPS i CS på 1600x1200 så er dette skjermen. Den har også en glimrende fargegjengivelse slik at den vil være egnet for grafiske designere. Driver selv med en del bilderedigering, 3Ds.. etc etc og er avhengig av så realistiske farger som mulig. Det er en av grunnene til at jeg valgte denne skjermen. Nå som jeg har fått testet den så har jeg bestemt meg for at jeg skal ha enda en slik når jeg om kort tid kjøper meg ny pc.

Lenke til kommentar

Godt å høre at flere er fornøyd :) Tror nesten det er ett av de beste kjøpa jeg har gjort innen hardware på en stund. Det er knallbra bilder, uansett. CS går ufattelig smooth, og nå har jeg begynt å få tilbake feelingen i q3 :p Skulle veldig gjerne hatt to stykker selv, men må nok desverre prioritere litt annet først. De er jo som skapt for akkurat dette med tanke på rammene rundt. Skal nok klare meg enn så lenge med 1x 1600x1200 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...